برنج یکی از کالای استراتژیکی و مهم غذایی است که سیاستگذاران و برنامه ریزان هرکشوری اغلب برای آن جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشاورزی و توسعه اقتصادی در نظر می گیرند. این محصول مهم که در نوار شمالی ایران بیشترین سطح کشت را دارد همواره با بیمهری مسئولان و طغیان وارداتچیان روبرو بوده به گونه […]
برنج یکی از کالای استراتژیکی و مهم غذایی است که سیاستگذاران و برنامه ریزان هرکشوری اغلب برای آن جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشاورزی و توسعه اقتصادی در نظر می گیرند.
این محصول مهم که در نوار شمالی ایران بیشترین سطح کشت را دارد همواره با بیمهری مسئولان و طغیان وارداتچیان روبرو بوده به گونه ای که دسترنج حاصل رنج شالیکار شمالی با اهرم واردات برنج، موجب نوسانات قیمتی بازار این محصول و تلاش در بدنام کردن محصولات خوش عطر و طعم و کیفیت شده است.
با این وجود اما در حالی شعار سال تحت عنوان “حمایت از کالای ایرانی” است که برخی از مسئولان برای تنظیم بازار به ویژه در ماه رمضان اقدام به عرضه و فروش برنج های هندی و پاکستانی در سطح شهر و نمایشگاه های ویژه این ماه کرده اند که این اقدام آنها باعث شده برنج های داخلی در حسرت مشتری بمانند، اما بازار مملو از برنج های خارجی باشد تا کشاورزان هر شب کابوس بدون مشتری ماندن محصولشان را ببینند.
در مراجعه به یکی از غرفه های برنج در نمایشگاه مواد غذایی ویژه ماه رمضان زاهدان یکی از فروشندگان از این اقدام مسئولان گلایه کرد و گفت: مسئولان حمایتی از تولید کالای ایرانی ندارند زیرا اگر غیر از این بود لزومی نداشت در چنین سالی اقدام به تبلیغ برنج های خارجی کنند با این وجود کسی سراغ برنج ایرانی را نمیگیرد و تقریبا بیشتر مشتریها برنج پاکستانی می خواهند.
به عقیده این فروشنده که سالهاست در چهارراه رسولی زاهدان مشغول به برنج فروشی است تا وقتی بازار در سیطره خارجی ها باشد کسی سراغ اجناس ایرانی نمی رود.