به نقل از وبلاگ ترموود/ ترمووود برمبنای نوع درختی که از آن ساخته می شود (برگ سوزنی، پهن برگ)، هم دسته بندی می شود.

  • نوع اول Pine از درخت کاج ساخته می شود. (ترموود کاج فنلاندی)
  • نوع دوم Ash که از درخت زبان گنجشک ساخته شده و عرضه می شود.(ترموود زبان گنجشک کانادایی)
  • ترمووود درخت اسپروس

ترموود کاج فنلاندی

بیشتر از درختان برگ سوزنی مثل کاج و صنوبر ساخته می شوند.  چوب کاج درانحصارکشور فنلاند است و این کشور بهترین نوع این چوب را داراست.
علت آن است که فنلاند دارای آب و هوای نیمه قطبی است و در این منطقه درخت های سرد سیری رشدی عالی دارند ؛ خاک این منطقه بسیار مرطوب می باشد.
تابستان فرصتی عالی برای رشد درختان قطبی است. چون تابستان در این ناحیه کوتاه است درخت ها به سمت نور آفتاب مستقیم حرکت می کنند ؛ در این حالت درختان مستقیم به سمت آفتاب حرکت می کنند. همین دلیل باعث می شود این درختان بهترین نوع برای تهیه الوار باشند. درخت کاج دارای تنوع بسیار زیادی است دارای گونه های فراوانی است. این درخت که جزو همیشه سبز است جزو نرم چوب ها محسوب می گردد و چوب آن بسیار سبک است و چگالی آن پایین می باشد و همین عامل سبب این است که در نمای چوبی ساختمان کاربرد بیشتری داشته باشد. این نوع چوب دارای گره ۷ و ۸ می باشد که برش عرضی یا طولی دارند و دارای ضخامت معین، برش های دارای تنوع بسیاری را جهت اجرا در کارهای مختلف ایجاد می کنند.

کاربرد ترموود کاج فنلاندی

چوب کاج به دو نوع بدون گره و دارای گره دسته بندی می گردند. چوب کاج گره دار دارای مقاطع متفاوتی است. ترمو وود دارای زبانه و فاق تحت عنوان کفپوش بکار برده می شود. چوب کاج بدون گره  پر استفاده ترین انواع ترمووود است که در نما و محوطه باز شناخته می گردند. چوب بدون گره زیباترین نوع چوب است و دارای ارزش بالاتری نسبت به سایر نوع ها می باشد. ترمووود درخت کاج که برای چوب نمای ساختمان استفاده می شود، این ویژگی ها را دارد در برابر باران و باد نیز مقاومت نشان می دهد.

انواع ترمووود

ترموود زبان گنجشک کانادایی

این نوع چوب از درخت های پهن برگ تهیه می شود. برگ های این درختان در فصل زمستان بطور کامل می ریزد و در تابستان دوباره رشد می کند. این چوب ها چگالی خیلی زیادی دارند یا فواصل بین مولکولیشان بالاست و بخاطر عدم گره های مرکزی بافت فوق العاده ای را دارا هستند. رنگ پوست تنه این درخت خاکستری روشن تا خاکستری سبز بوده و تنه آن دارای پوسته های فراوان می باشد.

کاربرد ترموود زبان گنجشک کانادایی

درخت زبان گنجشک دارای مقاومت بسیار زیادی است به همین دلیل در فضای شهری از کاربرد زیادی برخوردار است. زبان گنجشک از گروه سخت چوب ها بوده و بدون گره می باشند. بخاطر استحکام و چگالی بالایی که دارند برای کارهای کفپوش، پله که  فشار بالاتری را تحمل می کنند، استفاده می شوند. این نوع چوب بدلیل سختی بالایی که دارند جلوی از دست دادن رطوبت از خود مقاومت بالایی نشان می دهند و عملیات ترمو به خشک شدن کامل چوب نمی انجامد. به همین علت استفاده از این نوع چوب برای نمای خارجی توصیه نمی شود. چوب زبان گنجشک بدون گره می باشد .

 ترمووود درخت اسپروس

چوب درخت اسپروس با توجه بر اینکه از درختان برگ سوزنی بوده جزو نرم چوب ها به حساب می آید. گره های درخت اسپروس حالت نقطه ای دارند و در طول چوب با حالت نامتوازن تکرار می گردند. درخت سوزنی برگ همانند کاج و اسپروس بخاطر توانایی ذاتی و ویژگی های اصلی آن مثل رشد صاف و عمود برای به کار بردن آن در الوار قابلیت زیادی دارند. از دلایل اصلی که درختان کاج رشد عمودی دارند وضعیت آب  وهوایی فنلاند می باشد. در ناحیه نیمه قطبی فنلاند زمستان طولانی و تابستان ها کوتاه هستند که سبب می شود فصول رشد کوتاه باشد و به این علت درخت ها فرصت دارند تا رو به آفتاب رشد کنند و دارای تنه های صاف و عمود گردند.

ترمووود مخصوص چوب نماو کفپوش چوبی

نرم چوب ها یا ترموود کاج فنلاندی به خاطر سبکی، ارزان بودن و دارای بافت منظم اگر برای ساخت ترمووود استفاده شده باشند و شرایط عالی برای ترموود را داشته باشند برای چوب نما  فوق العاده هستند. نوع چوب سخت یا ترموود زبان گنجشک کانادایی بدلیل الیاف فوق العاده اش ترمو وود هایی دارای نمای فوق العاده ایجاد می کنند، اما قیمت بیشتر و وزن بالاتری هم نسبت به انواع Soft کمتر در ساخت چوب نما استفاده می شوند. اغلب ترمووود زبان گنجشک کانادایی برای ساخت کفپوش ترموود استفاده می شوند و برای محل هایی که رفت آمد زیاد است استفاده میشوند . استفاده چوب ترمو در انواع hard یا soft در نمای چوبی وابسته به طرح هستند و طراحان ساختمان مهترین افراد برای انتخاب چوب مناسب نمای چوبی می باشند.

انواع ترمووود

 نکات مربوط به نصب ترموود

  1. صاف بودن زیر سازی از شرایط اصلی مناسب بودن کار شما میباشد ؛ پس پیش از اینکه چوب را نصب کنید این نکات را درنظر بگیرید.
  2. چوب ها را قبل از نصب کردن ببرید و ۶ طرف آن را رنگ کنید. دقت کنید برش ها بر اساس نقشه صورت بگیرند.
  3.   چوب ترمووود کاملا به فلز وصل نمیشود بجز مواردی مثل نرده های تراس که زیر سازی باعث بهم زدن زیبایی میشود.
  4.  فاصله پیچ ها وسط تا وسط باید تقریبا ۶۰cm باشد. این ارقام درباره چوب دکینگ حدود ۴۰cmکافی می باشد.
  5. موقع اتصال پیچ چوب نما به زیرسازی باید از کله تا وسط اولین پیچ را بین ۴cm تا ۶cm محاسبه کرد.
  6. در فاصله های مختلف چوب های نما از هم دارای تفاوت است، بهار و پاییز ۵mm، تابستان ۷mm، زمستان ۳mm
  7. موقع نصب چوب نمای الواری و یا دکینگ روی زیرسازی چوب را از پیچ ضد زنگ گالوانیزه و فولادی با طولی حداقل ۵cm بهره بگیرید.
  8. برای نصب ترموود نمای لوووری روی زیرسازی چوب پیچ ها باید با پهنای مینیمم ۷cm و با گام چوب باشد و دارای جنس ضد زنگ و استیل باشد.
  9. نصب ۲ پیچ در هر بخش به صورت تقارن دار به به چوب نما و زیر سازی پیشنهاد میگردد.
  10. چوب به طور طبیعی در طول منبسط میگردد و ااگر امکانش وجود نداشته باشد به صورت عرضی تابانده میشود. به این نکته توجه کنید چوب ها فضایی که نیاز دارند برای انبساط و انقباض طولی بدهند یعنی اینکه در پایان کار مینینمم ۱cm نسبت به دیوار فاصله داشته باشد. درباره درها که کوتاه تر باشند این حد میتواند نهایتا به ۳mm هم نزول داشته باشد.