به نقل از وبلاگ اصحاب عشق /

گرچه مولوی در شاهکار ادبی خود مثنوی معنوی، خالکوبی یا همان «کبودی زنی» را طریق و عادت قزوینیان توصیف کرده، اما اکنون خالکوبی مرزهای قزوین را در نوردیده و شمایلی جهانی پیدا کرده است.
اگر خالکوبی روز و روزگاری بر چانه و یا پیشانی مادر بزرگ های ساده و مهربان و یا بر دستان و کتف های مردانه پدر بزرگ ها نقش می بست، امروز مجال ظهور را بر روی بازوان و کتف های جوانانی یافته که برای رفع التهاب دوران بلوغ و جوانی دست به این کار می زنند.
خالکوبی که امروز دیگر «تاتو» نامیده می شود، مانند هر پدیده در عصر مدرن، دچار اقتضائات جدید شده و اکنون دیگر آن رذالت گذشته را ندارد و بلکه به فضیلت رسیده و به یک «پز» تبدیل شده و برخی را برای زدن نقشی بر بدن راهی یکی از کشورهای آسیای شرقی می کند. مشاهده خالکوبی با شکل های متفاوت و عجیب گون بر روی بدن ورزشکاران معروف و ستاره های سینما که معمولا به «رول مدل»(الگو) جوانان تبدیل شده اند، میل، انگیختگی و کشش شدیدی را در میان آنها به این عمل پدید آورده است. روانشناسان، در تحلیلی خوشبینانه، علاقه جوانان به خالکوبی را ناشی از رفع نیازهای روانی و پیوند آن با خودنمایی تفسیر کرده اند و تحلیلی بدبینانه علت آن را برخورداری از شخصیت « مازوخیسم » (خودآزاری) دانسته اند.
برخی افراد در ماهواره وقتی می بینند هنرپیشه یا ورزشکار مورد علاقه خود مبادرت به خالکوبی کرده، آن را یک ارزش تلقی کرده و ترغیب به آن می شوند اما باید با صراحت گفت که پدیده خالکوبی متعلق به طیف خاصی از جامعه است
خود نمایی به قیمت خودآزاری

فرج ا…پورمرادی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در تشریح علل موثر در بروز چنین پدیده ای اظهار کرد:یکی از عوامل تاثیرگذار در وقوع چنین خالکوبی هایی معطوف به مسائل روحی و روانی می شود و به واقع می توان گفت،کشش و نیاز روانی فرد به چنین اقداماتی باعث حک شدن نقش و نگار خاص بر بدن می شود.

وی افزود: به تعبیری جوان و نوجوانی که به خالکوبی اقدام می کنند،انگیزه بسیاری برای دیده شدن دارند و به این ترتیب سعی می کند نداشته ها و کمبودهای خود را با نگارش اشعار،جملات و اشکالی خاص بر بدن جبران کند.
پورمرادی عنوان کرد: عامل دیگر ظهور و بروز چنین رفتارهایی را باید در خودآزاری هایی جستجو کرد که برخی به آن دچار می شوند و با این روش علاوه بر اینکه خود را آرام می سازند به نوعی نقشی را بر بدن می نگارند تا نشانه ای برای خود و دیگران قرار گیرد،نشانه هایی که با ناآگاهی بر بدن نقش می بندد.
کاظم سوریان،آسیب شناس و جامعه شناس با اشاره به ناآگاهی بخش قابل توجهی از جوانان و نو جوانان ایرانی که به چنین اقداماتی مبادرت می ورزند و بدن خود را در اختیار خالکوبان قرار می دهند گفت : این گروه از جوانان از ریشه و معنا و مفهوم بسیاری از اشکال مورد علاقه خویش بی اطلاع هستند.
سوریان عنوان کرد:آنچه که برخی جوانان را به سمت نقش بستن چنین اشکالی سوق می دهد،مدگرایی کورکورانه است و شبکه های ماهواره ای در ایجاد چنین تمایلاتی بسیار تاثیرگذار هستند. آسیب شناس اجتماعی گفت:در واقع مخاطبان شبکه های ماهواره ای،گاهی بدون آنکه به عقبه چنین تصاویری آگاهی داشته باشند آن را بر اندام خود می نگارند و می توان گفت این افراد گمان می کنند در صورت عدم اقدام به نقش و ترسیم چنین تصاویری،از کاروان مد روز عقب می مانند. وی افزود:چشم و هم چشمی،فقدان الگو پذیری صحیح،عدم جامعه پذیری اصولی بخشی از عوامل موثر در بروز چنین تقلیدهای کورکورانه ای است که گاه جوانان و نو جوانان این سرزمین را با خود همراه می سازد.
هزینه های میلیونی برای نقش شکل و شمایل بر اندام

رضا،یکی از جوانان علاقه مند به خالکوبی است که بر دو بازو و پشت دست خویش مبادرت به خالکوبی کرده است. وی در خصوص هزینه خالکوبی بر روی دو دست خود گفت:میزان مبلغ پرداختی برای خالکوبی به اندازه خالکوبی نقطه انتخاب شده برای بدن و رنگ بندی هایی که در آن استفاده می شود بستگی دارد. رضا افزود:برای کشیده شدن دو شمع بر بازوان خویش و نگاشتن دو مصرع خالکوبی شده بر دستان خود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کرده و این هزینه می تواند تا سقف ۱۲ میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند.
اسلام با هر حرکتی که بدن زیان برساند مخالف است

دکتر ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی در پاسخ به این سووال که دیدگاه اسلام در مورد خالکوبی چیست و آیا اسلام با این پدیده موافق است یا نه ؟ می گوید: اسلام با هر حرکتی که به بدن زیان وارد کند، مخالف است؛ حتی اگر کسی بر بدن خود سیلی یا ضربه بزند، باید کفاره پرداخت کند. این رفتارشناس اجتماعی می افزاید: از آنجا که خالکوبی مجروح کردن بدن است، در اسلام مورد پذیرش نیست. وی با اشاره به رواج پدیده خالکوبی در میان ورزشکاران و هنرمندان تصریح می کند: در میان ورزشکاران و هنرمندان که الگوهای رفتاری جامعه هستند، انجام این کار نوعی اهانت به هنر ، ورزش و مردم است.
ظهور و بروز چنین رفتارهایی را باید در خودآزاری هایی جستجو کرد که برخی به آن دچار می شوند و با این روش علاوه بر اینکه خود را آرام می سازند به نوعی نقشی را بر بدن می نگارند تا نشانه ای برای خود و دیگران قرار گیرد،نشانه هایی که با ناآگاهی بر بدن نقش می بندد.
۵ درصد زنان و مردان کشور دنبال خالکوبی هستند

دکتر ابهری با بیان اینکه اکنون حدود پنج درصد زنان و مردان کشور دنبال خالکوبی هستند، خاطر نشان می کند: تا این پدیده در جامعه رو به افزایش نیافته، باید رسانه ها به فکر پیشگیری و اطلاع رسانی در خصوص عواقب و آسیب های ناشی از آن باشند. وی می گوید: برخی بر این باور هستند که اگر خالکوبی مورد علاقه آنها نبود آن را پاک می کنند در حالیکه پاک کردن نیاز به هزینه های بسیار زیاد دارد و رنج و درد آن سه برابر خالکوبی است و به درستی نیز انجام نمی گیرد و یا باید با لیزر پاک شود که هزینه هایی حدود پنج میلیون تومان است، یا توسط اسید پاک شود که دردهای فراوانی دارد و حتی منجر به آسیب های پوستی می شود.
همیشه پای ماهواره در میان است

دکتر ابهری به تقلیدهای ناآگاهانه و تغییر سبک زندگی از طریق ماهواره ها اشاره کرده و می افزاید: برخی افراد در ماهواره وقتی می بینند هنرپیشه یا ورزشکار مورد علاقه خود مبادرت به خالکوبی کرده، آن را یک ارزش تلقی کرده و ترغیب به آن می شوند اما باید با صراحت گفت که پدیده خالکوبی متعلق به طیف خاصی از جامعه است. وی در پاسخ به این سوال که نقش و نگارهایی که افراد در خالکوبی به کار می برند بیشتر در چه موضوعی است، می گوید: بیشتر ورزشکاران نقش هایی مثل عقاب و خال های چینی و تایلندی را بر روی بدن های خود می کوبند و برخی افراد وقتی به تایلند می روند در آنجا با حضور نزد اساتید حرفه ای خالکوبی، نقوش مورد علاقه را بر بدن خود حک می کنند. وی می افزاید: بیشتر خانم ها نقش های فانتزی مثل میوه، گربه و «میکی ماوس» روی بدن های خود خالکوبی می کنند و برخی مردان و جوانان نیز نقوشی مثل مار و عقرب بر بدن های خود حک می کنند که ریشه در عصبی بودن آنها دارد. سخن آخر آنکه، گرچه خالکوبی در تعبیر غالب، نشانه ای بر خودنمایی است، اما بهتر است، افراد برای عرضه خود، صفات برجسته اخلاقی را مد نظر قرار دهند و از هر رنگ و لعابی خود را مبرا سازند و چنانکه مولانا در دفتر اول مثنوی خود تصریح می کند:
گر همی خواهی که بفروزی چو روز
هستی همچون شب خود را بسوز
هستیت در هست آن هستی نواز
همچو مس در کیمیا اندر گداز