به نقل از وبلاگ نماز سرچشمه خوبی ها /

نماز همچون سدی است بزرگ

اگر بارندگی زیاد بصورت اصولی کنترل و مهار نشود، ویران گر خواهد بود. بشر با ساختن سدهای گوناگون از آثار مخرب سیل جلوگیری کرد و هم در جهت آبیاری بسیاری از مزارع کشاورزی و تولید جریان برق استفاده لازم را نمود.گناهان نیز قطره قطره جمع شود، تشکیل سیلی ویرانگر را می دهند که اگر انسان توان ساخت سدی محکم در برابر آن را نداشته باشد، همه تاسیسات و بناهای معنوی درون انسان تخریب می نماید.تنها وسیله ای که می تواند بخوبی سد راه هجوم گناهان شود((نماز)) است.پس باید سدی بنا کنیم از مصالح محکم و پرقدرت تا با استحکامی بی نظیر در هجوم سیل گناهان مقاومت نماید و ما را از تخریب درونی محافظت کند.

جریمه های نقدی و غیر نقدی

راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از تخلف رانندگان ، قانون جریمه نقدی و غیر نقدی وضع کرده است، گر چه مبلغ جریمه های غیر نقدی بعداً اخذ می گردد:ولی در هر صورت شخص خاطی باید آن را پرداخت نماید.تخلفات رانندگی مثل ترک نماز دو نوع جریمه دارد:

۱-جریمه نقدی: همان عذاب ها و شداید دنیوی است، مرگهای ناگهانی ، فقر، محروم شدن از نعمتها که جریمه ی نقدی ، دنیای بی نماز است.

۲-جریمه غیر نقدی: که پس از مرگ محاسبه شده و مجازات لازم برای فرد تعیین می گردد:آتش و غضب خدا در آخرت جریمه های غیر نقدی و اخروی آنها می باشد.

 

اطاعت فوری

رئیس اداره از کارمندی می خواهد نسبت به انجام امور اداری اقدام فوری نماید.کارمند بلافاصله بدون چون و چرا آن را انجام خواهد داد . و سعی فراوان می کند که آن را به نحو احسن به پایان رساند تا اسباب رضایت رئیس خویش را فراهم ساخته باشد و از تشویق های او بهره مند گردد.جای تعجب است که ما در مقابل انسان های خاکی و فرمان همنوعان خود سر تسلیم فرود می آوریم و بدون چون و چرا، تمام توانمان را درجهت رضایت آنها بکار می گیریم.ولی در مقابل امر خداوند بزرگ که ما را به خواندن ((نماز اول وقت سفارش می نماید)) بی اعتنا هستیم، قطعاً سهل انگاری در اجرای فرمان خدا ما را از فیض عنایات الهی بی بهره خواهد ساخت.

مجوز عبور از مرز

داشتن گذرنامه برای هر مسافرت خارجی الزامی است.بر اساس روایات از معصومین(ع) هر انسانی در روز قیامت باید گذرگاه و مرزهایی را پشت سر گذاشته تا تکلیف بهشتی یا جهنمی بودنش روشن شود.اولین مرز و گذرگاه ((ایستگاه نماز است)).در این توقفگاه به چگونگی برخورد انسان با نماز و مقدار توجه او به نماز سوالاتی مطرح می شود و پس از بررسی دقیق((کارت عبور از این مرز صادر می شود)).صدور کارت مجوز انسان در این ایستگاه به قبولی و صحت نماز بستگی دارد. رد یا پذیرش سایر اعمال انسان نیز ارتباط مستقیمی با نماز او دارد. گرچه کارهای خیر انسان به عنوان کارت های رسمی و مورد قبول ، مهر شده است، اما هرگز نمی تواند جای خالی نماز را پر کند چرا که فرمود: ان قبلتَ قُبلَ ما سِواهَا وَ اِن رُدّت رُدّت ماسِواها.

نماز داروی معجزه آسا

بهبودی حال بیمار زمانی حاصل می شود که ، دستورات پزشکی ساعت مصرف دارو ، و مقدار تجویز را مو به مو اجرا نماید.دستور به نماز مثل تجویز نسخه پزشک است که به ریشه کن نمودن مرضهای جسمی و روحی و قلبی منتهی می شود.بنابراین کسانی که خواستار بهبودی کامل هستند نمی توانند دستورات طبیب خاذق بشر ، یعنی خداوند را نادیده بگیرند.ساعات تجویز و استفاده از این دارو در شبانه روز ، ۵ وعده است که باید سر وقت انجام پذیرد.کسانی که به دلخواه خود اوقات مصرف این دارو را به تاخیر می اندازند یا گاهی تخلف می کنند نباید انتظار بهبودی و دریافت سلامت کامل روحی خود را داشته باشند.((از آیت اله قاضی  طباطبائی استاد علامه طباطبائی نقل شده است که : اگر کسی نمازهای واجبش را سر وقت بخواند و به درجات والا نرسد مرا لعن کند یا به صورت من آب دهان بیندازد.))

سفارشات

یکی از عوامل ماندگاری سفارشات،لحظات خداحافظی یا مرگ است.معمولاً مسافران حرف های جدی خود را در آخرین لحظات دیدار خود مطرح می کنند.مثل سفارش به مواظبت از فرزندان، اموال موجود در خانه، یعنی زمان و مکان ، ماندگاری توصیه ها و وصیت ها را جدی تر مطرح می کنند و در این اوضاع و احوال کمتر به فراموشی سپرده می شود.یکی از سفارشات مهمی که از طرف پیشوایان در آخرین لحظات زندگی مطرح شده است توجه به ((نماز)) است. امام صادق(ع) در آخرین لحظات زندگی تمام بستگان و خویشاوندان را به حضور طلبید و فرمود: لا تَنالُ شِفا عَتنا لِمَنُ استَخفَ الصلاه((هرگز شفاعت ما شامل حال کسی که نماز را سبک بشمارد نمی شود.))

نمایشگاه غرفه نماز

هر روز شاهد برگزاری نمایشگاه صنعتی و غیره در سراسر دنیا هستیم، که برگزار کنندگان این نمایشگاه ها سعی می کنند با شکوه و عظمتی خاص اینکار صورت پذیرد.فلسفه برپائی نمایشگاه ها، آشنائی با ابتکارات ، اختراعات و محصولات جدید است، صاحبان اجناس سعی دارند تا کالاهای خود را به دورترین نقاط جهان عرضه نمایند.در حقیقت نماز جماعت نیز نوعی پاشیدن بذر معنویات و عرضه آن در جامعه است، در این نمایشگاه یعنی مسجد معتقدان به نماز، تخت تاثیر شکوه و عظمت آن قرار می گیرند و زمینه ای برای جذب دیگران فراهم می شود.مخالفان دین اسلام با نظاره بر این نمایشگاه ها از قدرت و توان مندی عظمت مسلمانان از اجرای توطئه ها و فعالیت مخرب خود نا امید می شوند.لذا همه با اتحاد خود در اقصی نقاط دنیا نمایشگاه های عرضه مستقیم محصولات خدایی، یعنی نماز جماعت را به نمایش گذاریم تا قدرت و انسجام مسلمین نمایان گردد.پس شما هم تا در برپایی نمایشگاه سهم بزرگی داشته باشید.

نماز دژ محکم

در قدیم برای محافظت از شهر و آبادیها، قلعه و دژها بنا می کردند.یا حصارهای محکم به دور آن دیار ایجاد می کردند تا بتوانند در مواقع حساس از حمله عارتگران جلوگیری کنند. آبادیها که دارای قلعه و دژ نبود بیشتر مورد هجوم و غارت قرار می گرفت، چه بسا زن و مرد و کودکان بی گناه در جریان غارتگری و حمله کشته می شدند.انسان ها برای جلوگیری از حمله شیطان های یاغی و غارتگر به محیط پاک درون و فطری خود نیاز به ساختن دژ و قلعه محکمی دارد تا بتواند از ورود دشمنان خود جلوگیری نماید.بهترین قلعه حفاظتی برای انسان ((نماز )) است.که پیامبر اسلام(ص) فرمود: نماز دژ محکم در مقابل شیطان است.پس ما می توانیم با اقامه نماز مخکمترین قلعه را برای مقابله با شیطان های غارتگر بنا کنیم.

قوانین انظباطی

به کارمند در صورت غیبت غیر موجه تذکر کتبی داده می شود.مرتبه دوم، ضمن تذکر کتبی درج در پرونده می گردد. برای بار سوم ضمن تذکر کتبی و درج در پرونده از حقوق نامبرده کسر می گردد، و در صورت تکرار او به تخلفات اداری معرفی می گردد.خداوند متعال((بخشنامه ای )) به غایبین نماز جمعه اخطار نموده است:((افرادی که ۳ جمعه پشت سر هم  نماز جمعه را بدون عذر موجه ترک کند گرفتار جرائمی دشوار می گردند.پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند کسانی را که بدون عذر به نماز جمعه نمی روند بر دلشان مهر نفاق می زند و نامشان را در گروه غافلان می نویسد و یا آنها را به دوزخ می افکند))

خوب این بخشنامه ما را بر آن می دارد که نسبت به این فریضه الهی دقیق عمل کنیم تا مورد توبیخ خداوند قرار نگیریم.

جریان الکتریسته

اگر ساختمانی با هزینه کردن مبلغ زیادی سیم کشی شود.وبا مدرن ترین وسایل برقی تجهیز گردد، اما سر رشته سیم اصلی به نیروی برق وصل نشود هرگز روشنائی پدید نمی آید.

نماز هم اگر با بهترین آداب و قرائت غلیظ انجام پذیرد اما با حضور قلب نباشد هرگز نمی تواند آن روشنایی روحی را برای انسان بوجود آورد.حضور قلب درست شبیه نیروی اصلی شبکه برق است و تا زمانی که به آن متصل نشویم نمی توانیم از نماز بهره برداری لازم را نمائیم.پس چه زیباست تا پایان اقامه نماز ، خود را در محضر خداوند ببینیم و برای رسیدن به مقام بندگی ، خود را به شبکه الهی معرفت وصل نمائیم.

وقت ملاقات

تعیین وقت ملاقات برای دیدار با یک شخصیت سیاسی و عالی رتبه کاری است مشکل،یکی از دلایل آن کثرت جمعیت و افزایش درخواست ها و مشکلات روزمره مردم می باشد.شخصیت های کشوری سعی می کنند با برنامه ریزی اصولی زمانهایی را جهت حل مشکلات در اختیار ملاقات کنندگان قرار دهند.

تنها مقام عزیزی که بدون تعیین وقت قبلی امکان ملاقات با او فراهم است پروردگار عظیم الشان می باشد.در هر ساعت از شبانه روز که اراده نمائیم می توانیم با گرفتن وضو بر سر سجاده قرار گیریم و مصائب و مشکلات و درخواستهای خود را با ایزد منان در میان بگذاریم و شاکر نعمت های او باشیم.

 بی نماز هشدار!

برخی از حیوانات تربیت پذیر و تحت تاثیر خواسته های انسان قرار می گیرند.امروزه بشر وحشی ترین حیوانات را تحت تربیت خود قرار داده و او را در جهت منافع خود استفاده می کند.این حیوانات وحشی در مقابل غذایی که به آنها داده می شود تن به همکاری می دهند و خواسته های صاحب خود را بر می آورند.ولی برخی انسانها از حیوانات پست تر می شوند و از نعمتهای خداوند بهره می گیرند.اما در برابر خواسته های بحقش سر تعظیم فرود نمی آورند.نماز تشکر از خداوند است و کسانی که به این واجب الهی اقدام نمی کنند هرگز معنا و مفهوم تشکر و قدردانی را درک نکرده اند.

نماز اکسیژن روح

درختان و گیاهان بر خلاف انسان هنگام تنفس بجای ((اکسیژن)) گاز کربنیک استنشاق می کنند و هنگام بازدم اکسیژن تولید می نمایند، براستی که دستگاه عظمت و حکت خداوند بی نظیر است. اگر درختی بر خلاف قاعده فوق به اجبار ، اکسیژن استنشاق نماید رو به خشکی می گردید و سرانجام سرسبزی و خرمی خود را با پژمردگی تعویض می نماید و در آخر به تکه چوبی بی حاصل تبدیل می شود.

انسان نیز از نظر روحی نیاز به تغذیه دارد، اکسیژن روح انسان((نماز)) است بنابراین اگر فردی به جای آنکه اکسیژن لازم را برای روح خود فراهم نماید او را با گاز کربنیک گناه روبرو سازد از نظر روحی به مرده های متحرک تبدیل خواهد شد، که بی مغز است.انسانی که روح و روان خود را پر از گاز خطرناک گناه می کند و در عین حال خواستار زندگی شرافتمندانه ای می باشد، انتظار بیهوده ای دارد.

 نماز تنفس روح

تکرار نماز مانند تنفس است. انسان در هوای بهاری و لطیف از تنفس لذت می برد . هر چه بیشتر نفس می کشد شاداب تر شده و انبساط خاطر بیشتری به او دست می دهد و هیچگاه هم از چنین تنفس خسته نمی شود، زیرا که همواره آنچه نصیب شخص می شود تازگی و شادابی است.

نماز تنفس روح است همانگونه که انسان اگر نفس نکشد زندگی جسمانی اش مختل شده و حیات ظاهری اش ختم می گردد. تکرار نماز همه مایه حیات درونی است. روح انسان بی نماز از دیدگاه قرآن نه تنها خسته می شود بلکه می میرد.