رسانه ها نقش اساسی در تغییر عادات دارند چون باورهای توده را نشر می دهند و رسانه های گروهی حلقه اتصال جامعه با محیط کوچک خانواده هاست . رسانه ها ، از عوامل اصلی نوآوری و خلاقیت و در نتیجه عوامل تحرک و پیش برنده توسعه فرهنگی هستند .
رسانه ها با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون باورهای محلی، باید جنبه های بی احترامی به حقوق یکدیگر در ترافیک را بشناسند و برای پرهیز از رفتارهای پرخطر در ترافیک و حوادث رانندگی با توجه به مبانی  و اصول جامعه ، پیام های مناسب را اشاعه دهند .
کشور های توسعه یافته در ۲ دهه اخیر توانسته اند تراژدی  غم انگیز مرگ انسان ها در حوادث را با اقدامات  علمی و عملی کاهش دهند و اداره و کنترل آن را به واقعیتی دست یافتنی تبدیل کنند تا میزان تلفات کاهش  یابد .
اولین گام  در این راه استفاده از رسانه در بهبود رفتار شهری  است . اختصاص بودجه در بخش آموزش رفتارهای ترافیکی از طریق رسانه های جمعی هزینه نیست ، بلکه سرمایه گذاری برای سلامت و ایمنی  شهروندان است . آموزش و رسانه در ارتقای فرهنگ ترافیک ، تاثیر شگرفی در تغییر نگرش و باور آحاد  جامعه دارد .
از ابزار های مهم و کارآمد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ، ابزارهای فرهنگی است،بسترهای فرهنگی شرط لازم  برای تغییرات اجتماعی هستند و برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ، رسانه ها بیشترین تاثیر و توان را دارند.
باید تغییراتی اساسی برای عادت های عمومی مردم  در ترافیک ایجاد کرد . با چنین رویکردی  سوار شدن بر امواج رسانه ها و استفاده علمی و درست از آن ها ما را به هدف می رساند . یعنی ارتقای ایمنی و اصلاح رفتار های ترافیکی مردم . رسانه ها برای اصلاح هنجار های ترافیک باید مجموعه ای از برنامه های زیر را مورد توجه قرار دهند:
اول : به اصلاح هنجارهای ترافیک به عنوان یک فرآیند پیچیده توجه کنند.فرهنگ، پدیده ای بسیار پیچیده و دارای تعاملات مختلف است و شهروندان باید به درک این تعاملات بپردازند که ناشی از نگرش جامع و تشخیص ارتباط میان  بخش های گوناگون فرهنگی است.