معتز آقایی داور بینالمللی قرآن کریم با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم موجب بیدار شدن بسیاری از نهادهای قرآنی شد، اظهار داشت: پس از این مطالبه برنامههای بسیاری طراحی شد و در همان سالهای اولیه تب حفظ قرآن جامعه را فراگرفت اما در میانه راه به دلیل برخی مشکلات سرعت این حرکت به کندی پیش رفت.
مسئولان در تربیت حافظان قرآن شتابزده عمل کردند/ استفاده از روشهای اشتباه در تربیت حفاظ
وی یکی از دلایل عدم حرکت مناسب در زمینه تربیت حافظان قرآن را شتابزدگی عنوان کرد و افزود: متأسفانه برخی نهادها و مسئولان بدون مشورت با صاحب نظران حوزه حفظ قرآن با روشی نامناسب اقدام به تربیت حافظ کردند به طوری که برخی پس از حفظ جزء ۳۰ قرآن افراد را تشویق به یادگیری و حفظ جزء ۲۹ کلام وحی میکردند که این روش موجب ریزش علاقهمندان به حفظ شد.
آقایی با اشاره به استقبال مردم در مسابقات حفظ جزء ۳۰ قرآن، گفت: در آن دوران رسانه ملی وارد عمل شد و شاهد بودیم در مسابقات جزء ۳۰ پیامکهای بسیاری میرسید اما وقتی به جزء ۲۹ رسیدیم تعداد شرکتکنندگان انگشتشمار بود.
حافظ قرآن، تنها حافظ کل قرآن نیست
این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه مسئولان بیش از اینکه به فکر تربیت حافظ عامل به قرآن باشند به فکر ارائه اعداد و ارقام برای آمار تربیت حافظان هستند، افزود: من معتقدم وقتی مقام معظم رهبری به تربیت حافظ قرآن اشاره فرمودند پس باید حافظانی تربیت شود که در کنار حفظ، به دستورات الهی نیز عمل کنند و سرلوحه زندگی خود قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه نباید تنها حافظ کل قرآن را حافظ قرآن بدانیم، خاطر نشان کرد: حافظ حتی یک جزء از قرآن هم حافظ است و باید از برخی مزایا بهره ببرد تا تشویق شود و به سمت حفظ کل قدم بردارد و با آیات الهی مأنوس باشد؛ بنابراین باید فرهنگسازی کنیم تا افراد به صورت خودجوش وارد این عرصه شوند.
آقایی یادگیری روخوانی و روانخوانی قرآن را یکی از اقدامات مهم و ضروری برای ترویج فرهنگ حفظ عنوان کرد و گفت: تا زمانی که افراد در روانخوانی قرآن کریم مشکل داشته باشند و فرهنگ قرآنخوانی در بین مردم جا نیفتد، نمیتوان امیدوار به تربیت حافظ اصولی قرآن کریم بود بر همین اساس مسئولان باید با آموزشهای اولیه افراد را جذب حرکت به سمت قرآن کریم کنند.