به نقل از وبلاگ کتابخانه بقیه الله اعظم شهر باروق /

اولین نشست کتابخوان مدرسه ای ویژه کودک و نوجوان در مدرسه دبیرستان فاطمیه باروق با حضور شهردار محترم باروق و جمعی از اعضای انجمن کتابخانه ،مدیر، معاون ، دبیران مدرسه ،کتابداران و دانش آموزان بر گزار شد.

در این نشست ۸  تن به معرفی کتاب های خوانده شده پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌ها و مطالب ارائه شده به شرح زیر است:

 «دختر شینا خاطرات زندگی قدم خیر محمدی کنعان » تالیف بهناز ضرابی زاده / ارائه توسط: کاظم سبزی(مسئول و کتابدار کتابخانه بقیه الله اعظم باروق)

کتاب دختر شینا خاطرات زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی زاده از انتشارات سوره مهراست.کتابی که در سال ۱۳۹۲ به چاپ دوازدهم و با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و با قیمت ۸۹۰۰ تومان رسیده است.

دختر تازه عروسی که تمام آرزویش چند روز بیشتر ماندن و دیدن همسری بود که در همان ایام دلداده امام شده بود و با خود عهد سربازی برای امام و انقلاب را بسته بود. زنی که آنقدر خودخواه نبود که با گلایه ها و شکوه هایش کام مردش را تلخ کند. زنی که بودنش برای شوهرش چون نیرویی بود که او را برای پرواز تشویق می کرد، نه اینکه غل و زنجیر دست پایش شود. کتابی جذاب، خوش خوان، با اتفاقاتی جالب از زندگی دختری که در روستا متولد و بزرگ می شود و ازدواج می کند. و شاید هم تا نیمه های کتاب خبری از جنگ و انقلاب نیست. گویا زندگی یک آدم عادی روستایی را می خوانید که خالی از لطف هم نیست جذابیت های که گاه تا نیمه های داستان و گاه تا پایان داستان مجهول می مانند. اینکه «شینا» به چه معناست؟ و یا چرا قدم خیر همسر صمد ابراهیمی است و ستار برادر صمد است که زودتر هم شهید می شود.

 «با خانمان» نوشته هکتور مالو / ارائه توسط : داود کنعان (کتابدار کتابخانه بقیه الله اعظم باروق)

مولف کتاب باخانمان،«هکتور مالو» رمان‌نویس فرانسوی متولد ۱۸۳۰ در نرماندی است. معروف‌ترین رمان هکتور مالو هم همان «باخانمان» است تنها کتابی است از هکتور مالو که هنوز تازگی و تأثیر غم‌انگیز خود را در نسل جوان حفظ کرده و پیوسته از آن تجدید چاپ شده است«باخانمان» از روایتِ ناخوشی‌های مکرّر به فصل مهربانی‌های بی‌منّت و صمیمیت‌های دوست‌داشتنی ختم می‌‌شود. روزی که دیگر از کابوسِ فقر و گرسنگی خبری نیست و زندگی دیگر چیز خیلی بدی به‌نظر نمی‌رسد و رنگِ عشق و عطر محبّت به آن صورتی رؤیایی بخشیده است. پرین با اراده‌ی مصمّم و پشتکارِ بی‌مانند و خلّاقیت‌های بسیار قهرمانِ داستان است و شخصیّتِ قوی و سخت و درعین‌حال پُرمهرِ او برای خواننده‌ی کودک و نوجوان جذّاب است و جالب.  مخاطب با پرین ارتباط برقرار می‌کند و در فراز و نشیبِ زندگی نگرانِ او می‌شود و داستان را با امید و ترس دنبال می‌کند تا نقطه‌ی پایان؛ روزی که پرین دیگر سرگردان و بی‌خانمان نیست.

«کشتی پهلو گرفته » نگارش سید مهدی شجاعی  / ارائه توسط محدثه خلیل نژاد ( دانش آموز و عضو کتابخانه بقیه الله اعظم باروق)

کتاب ارزشمند کشتی پهلو گرفته اثر استاد سید مهدی شجاعی از انتشارات مدرسه است که با نگارشی زیبا گوشه ای از درد و رنج بانوی بزرگ اسلام و مادر مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بیان می کند.سید مهدی شجاعی نویسنده برجسته ادبیات ایران است که با قلم زیبای خود آثار به سزایی در ادبیات دینی و در رسای ائمه معصومین (ع) خلق کرده است.

شجاعی کتابهای بسیاری را از جمله:«پدر، عشق و پسر»،« آفتاب در حجاب» ، »از دیار حبیب» ، «شکوای سبز» ،«خدا کند تو بیایی» ،

«دست دعا،چشم امید» و …. را به رشته تحریر در آورده است.

« تاریخ پیامبر و اهل بیت (ع) » تالیف نویسنده علی بمان ملک احمدی  ارائه خدیجه عبدی (معاون اجرایی مدرسه فاطمیه)

کتاب تاریخ پیامبر و اهل بیت (ع)  نوشته علی بمان ملک احمدی از انتشارات  مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) که در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسیده است و برای دانش آموزان سال اول دوره راهنمایی تهیه و تنظیم شده است که موضوعاتش از زندگی پدر بزرگوار پیامبر شروع  و به تولد پیامبر و زندگی پر بار و سراسر مهر و محبت و درس انسانیت پیامبر گرامی اسلام می پردازد ، و تا پیمان عقبه دوم به زندگی پیامبر پرداخته می شود و موضوعات دینی و آموزشی تعالیم اسلامی دارد مانند کتاب چند جلدی آشنایی با آموزه های اسلام برای دانش آموزان دوره های تحصیلی مختلف،کتاب چندین جلدی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن.

«نمایشنامه برخورد با ظالم » نگارش کاظم برغمدی سبزواری/ ارائه توسط مهدیه عابدی (دانش آموز و عضو کتابخانه بقیه الله اعظم باروق)

در فرهنگ و تاریخ شیعه، نام امام حسین (ع) مترادف است با عاشورا و شهادت ، جز این واقعه و روز دهم محرم شصت و یک هجری، به زوایای دیگر سیره عملی ابا عبدالله الحسین که منشاء درسهای بزرگی است و حتی راه گشای بسیاری از مشکلات است، کمتر پرداخته شده است. کتاب نمایشنامه برخورد با ظالم با نگاهی به کتاب ارزشمند «هفتاد و دو درس زندگی از سیره عملی ابا عبدالله الحسین (ع)» که نشر عابد آن را منتشر کرده است، بیست داستان کوتاه را انتخاب کرده و در قالب نمایش نامه های کوتاه تنظیم کرده است که دانش آموزان بتوانند آنها را در مدارس و مساجد یا صحنه های دیگر اجرا کنند.

در نمایشنامه حاضر مروان و ولید بن عقبه تلاش میکنند تا با تهدید ، باغ یا نخلستان زیبایی که از حضرت علی (ع) به فرزندش امام حسین (ع) به ارث رسیده است، از ایشان بگیرند امام حسین (ع) با واکنش در برابر آنان از دادن باغ امتناع ورزید. مروان حتی شاهدانی ساختگی حاضر می کند تا باغ را به تصرف خود در بیاورند اما آن حضرت زیر بار ظلم نمی رود و مقاومت می کند. تا جایی ولید بن عقبه حق را به امام حسین (ع) می دهد و و به خطای خود اعتراف می کند .اما امام باغ را به میل خود به آنها واگذار می کند.

« کتاب اخلاق و محیط زیست (رهیافتی اسلامی)» نوشته دکتر سید کاووس امامی/ ارائه توسط فاطمه ایران نژاد (دانش آموز و عضو کتابخانه بقیه الله اعظم باروق)

 این کتاب مجموعه‌ای است از یازده مقاله برگزیده در همایش «ارزش‌ها و اخلاق زیست‌محیطی در اسلام» که در ۶ تیرماه ۱۳۸۸ با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) و سازمان محیط زیست ایران برگزار شده است.

شواهد پژوهشی و حتی مشاهدات میدانی نشان میدهد که وضعیت محیط زیست ایران مدت هاست که دچار نابسامانی جدی شده است و تلاش های متولیان و نیز دوستداران طبیعت در ایران در جلوگیری از روند تخریب محیط زیست طبیعی متاسفانه با کام یابی قابل توجهی همراه نبوده است افزایش جمعیت کشور و نیاز های روز افزونی که جمعیت اضافی با خود به همراه دارد سبب شده تا بسیاری از منابع طبیعی کشور از چوب جنگلی و مرتع گرفته تا منابع آب شیرین و زمین های کشاورزی در معرض بهره برداری های خارج از تحمل و ناپایداری قرار گیرد و کشور ما از تحقق الگوی پایدار از توسعه هر چه دورتر شود.

 «داستان راستان » تالیف شهید مرتضی مطهری/ ارائه توسط کوثر جلالی (دانش آموز و عضو کتابخانه بقیه الله اعظم باروق)

داستان راستان مجموعه ای از داستانهای کوتاه اخلاقی است که با الهام از زندگانی پیامبر(ص) و پیشوایان مکتب تشیع، در ۲ جلد به رشته تحریر درآمده است.

در نگاه نخست، نثر روان و بی تکلف استاد نشانگر آن است که وی در نگارش این کتاب درصدد کسب اسم و رسم نبوده، بلکه درد دین و جوابگویی به خلأ موجود در این زمینه، انگیزه خلق این اثر شده استجلد اول داستان راستان دارای ۷۵ داستان است و جلد دوم آن دارای ۵۰ داستان، که داستانهای جلد دوم اغلب از داستانهای جلد اول طولانی تر است و در مجموع ۱۲۵ داستان را شامل می شود. داستانهای این کتاب برگرفته از کتب حدیث و کتب تاریخی است و نویسنده کوشیده است تا به لحاظ حفظ امانت چیزی از خود بر اصل واقعه اضافه نکند، اما در حدود قراین احوال، داستان را پرورش داده و در قالب عامه فهم تری آن را عرضه نماید.

 

«آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس » نویسندگان هادی پیری ،مجتبی شربتی/ ارائه توسط ساناز درودگری (دانش آموز و عضو کتابخانه بقیه الله اعظم باروق)

در این کتاب سعی شده است به ابعاد مختلف و مولفه های علمی و نهادینه شده جنگ در سطح کلان و به شکل تحلیلی پرداخته شود و به طور عمیق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد، سعی بر آن بوده که با استفاده از منابع دست اول، روایتی صحیح و تحلیلی واقع بینانه از و بی طرفانه از واقعه بزرگ دفاع مقدس ارائه شود.کتاب آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس با دو هدف عمده به رشته تحریر درآمده است:

اول ارائه محتوایی ارزشمند از مجاهدت ها، توانمندیها و ایثار گریهای هشت سال دفاع مقدس و دوم توسعه و انتقال علوم و معارف دفاع مقدس برای نسل جوان به روش علمی.

این کتاب در نه بخش تهیه و تدوین شده است فصل های کتاب به شیوه کتابهای آموزشی دانشگاه پیام نور تالیف شده است در ابتدا عنوان، پس از آن ذکر چها تا پنج مورد از اهداف مطالعه سپس شرح مفاهیم و اهداف مورد نظر می پردازد.این کتاب به عنوان یکی از معتبرترین کتابهای آموزش معارف دفاع مقدس به شمار می رود.