آثار مثبت:
– شبکه های اجتماعی می توانند نقش بسزایی را در تجارت از طرق مختلفی ایفا کنند. هم اکنون رسانه های بازاریابی سنتی مانند رادیو، آگهی های تلویزیونی و تبلیغات چاپی به دلیل هزینه های گزافی که میطلبند منسوخ شده اند، اما از طریق شبکه های اجتماعی تجارت بدون هزینه ی مالی خاصی و تنها با صرف انرژی و زمان ممکن است.
-شبکه های اجتماعی فرصت بسیار خوبی را برای نویسندگان و وبلاگ نویسان جهت انتشار مطالب و نقطه نظراتشان در بین تعداد بسیار زیادی از دیگر کاربران به وجود آورده است که این مورد قبل از به وجود آمدن این شبکه ها، بسیار سخت و با هزینه های گزافی ممکن بود.
– در حال حاضر شبکه های اجتماعی تمام موانع ارتباطی را از میان برداشته است و هر فردی میتواند افکار و عقاید خود را در ارتباط با موضوعات گوناگون با دیگران به اشتراک بگذارد همچنین دانشجویان و متخصصان می توانند از طریق این بستر با افراد همفکر خود ارتباط برقرار نمایند و درباره موضوعات مختلف با یکدیگر هم فکری کنند.
– دیگر اثر مثبت این شبکه ها، متحد کردن کاربران به سوی اهداف بزرگ می باشد که یکی از نمونه های آن، هشتگ های مرتبط با مناسبت ها و رویدادهای گوناگون می باشد که در این ارتباط می توان به هشتگ های بشردوستانه اشاره نمود.
آثار منفی:
-یکی از آثار منفی رسانه ها یا شبکه های اجتماعی ایجاد نوعی اعتیاد می باشد. سپری کردن ساعت های بی شمار در شبکه های اجتماعی سبب انحراف تمرکز ما از کارهایمان می شود و همچنین سطح انگیزشی افراد و به خصوص نوجوانان و دانش آموزان را کاهش می دهد. این گروه سنی عمدتاً به جای تمرکز بر دانش و آگاهی عملی بر فناوری تکیه میزنند.
– در صورتی که به کودکان اجازه استفاده از سایت ها و یا شبکه های اجتماعی داده شود، به شدت می توانند تحت تاثیر این فضا قرار گیرند؛ اما دلیل این نقطه نظر چیست؟ با توجه با آنکه برخی از کاربران شبکه های اجتماعی، تصاویر خشونت آمیز و یا دارای محتوای نامناسب را به اشتراک میگذارند، این عامل می تواند سبب ایجاد آسیب های رفتاری در کودکان و نوجوانان شود و این مورد در نهایت اثری منفی را در کل جامعه ایجاد میکند .
– از دیگر آثار منفی شبکه های اجتماعی می تواند به این مورد اشاره کرد که کاربران این شبکه ها در معرض هک قرار دارند؛ حتی اگر کاربران اقدام به فعالسازی تمام تنطیمات امنیتی شبکه اجتماعی مدنظر خود نمایند، ولی با این وجود باز هم امکان فاش شدن اطلاعات شخصی وجود دارد.
به قلم: امیر محمد محمدی (گلپایگانی) – مسئول فضای مجازی سازمان بسیج رسانه استان مازندران