در دنیای امروز تحولات علمی و تکنولو‍ژی به حدی سریع پیش می­رود که به طوری که طبق نظر محققین، دانش بشری هر پنج سال یک بار دو برابر افزایش می­یابد و این افزایش همه چیز را در حال تغییر و تحول قرار می­دهد. پس چگونه می­توان منابع انسانی یک سازمان را با تغییر و تحولات آشنا کرد؟

بدیهی است در صورت بی­توجهی به امر آموزش کارکنان، سرنوشت و بقای سازمان به خطر خواهد افتاد.  به گفته اکثر نظریه پردازان و دانشمندان عرصه منابع انسانی، یکی از کارآمدترین سازوکارهای بازسازی و نوسازی دانش و تجربیات انسان برای سازگاری و همنوایی وی با تغییرات و تحولات محیطی، بهره­گیری از آموزش است.

به همین سبب علاوه بر اینکه آموزش همواره به عنوان امتیاز زندگی اجتماعی و سازمانی محسوب می­شده،‌ امروزه عدم توجه به این مسئله نابودی  سازمان­ها را به طور حتمی و قطعی به دنبال دارد. در واقع بهبود عملکرد به معنای بدست آوردن نتایج بهتر از طریق کار سریعتر، کارآمدتر و اثر بخش تر است که از طریق پیداکردن شیوه­های جدید کارکردن انجام می­شود که منتهی به موفقیت در تولید نتایج بهتر می­ شود.

آموزش به عنوان بخشی از یک سیستم بزرگتر است که به صورتی طراحی شده تا عملکرد را بهبود بخشد. امروزه دوره­های آموزشی به عنوان ابزاری توانمند در خدمت بشر قرار گرفته تا فرایند آموزش و یادگیری را برای همه مردم تسهیل نماید. پیشرفت­های تکنولوژی در تمامی موارد موجب شده است که  افراد در زمینه­های مختلف شغلی خود اهمیت این دوره­ها را درک و از تأثیر آن بر بهبود عملکرد خویش واقف باشند.

از آنجا که هدف هر تلاش آموزشی ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده است، آگاهی یافتن و حصول اطمینان از تحقق چنین هدفی مستلزم ارزشیابی نتایج برنامه­های آموزشی است. بنابراین پیشنهاد    می­شود که بسترهای مناسب جهت استفاده تمامی کارکنان از دوره­های آموزشی فراهم آید تا به رشد توانایی، خلاقیت و افزایش توانایی تفکر و ابتکار در آنان کمک گردد.

در نهایت با توجه به مباحث گفته شده  و با توجه به این که جهت­گیری اساسی دوره­های آموزشی، انجام بهینه وظایف شغلی است، پیشنهاد می­شود برای تحقق صحیح این امر با شناسایی دقیق وظایف و مهارت­های مورد نیاز شغل بر جنبه­های عملی و کاربردی آموزش­های مذکور تأیید شود.

استفاده از اساتید مجرب و آشنا به مباحث ارائه شده در کلاس­های آموزشی و برگزاری دوره­های آموزشی تخصصی و مبتنی بر پست سازمانی کارکنان در اولویت قرار گیرد.  همچنین می بایستی عدالت در آموزش کارکنان از سوی مدیران رعایت گردد و تمامی کارکنان در دوره­های آموزشی شرکت نمایند.

حسن علیزاده و مسعود یمینی فیروز – واحد آموزش و پژوهش شهرداری آمل