نوشته کمیل نائیج – معاون فنی و اجرایی تاکسیرانی شهرداری آمل/ افزایش حجم ترافیک در شهرهای استان مازندران در تمام فصول و به دلایل مختلف، مدیریت شهری را دچار چالش کرده است; لذا به منظور کاهش این معضل دستگاه های مختلفی باید همگام و همراه، نسبت به برطرف نمودن این معضل تلاش نمایند.

عرض کم معابر شهری و همچنین ترددهای مختلف و در بعضی موارد غیر ضروری شهروندان در پهنه های مرکزی شهرهای استان که عمدتا بافت های فرسوده و تاریخی هستند، در کنار  ورود حجم زیادی از مسافران در معابری که در حالت عادی جوابگوی شهروندان بومی نمی باشند، این مشکل را چشمگیر نموده است.

نادیده گرفتن حجم مسافران و افزایش تردد ناشی از این افراد در طرح های بالا دستی شهری، احداث غیر کارشناسی مراکز خرید در مکان های شلوغ ، عدم رعایت ضوابط ساخت و ساز ، کمبود پارکینگ ها ، عدم انطباق عرض معابر شهری با وسایل نقلیه عمومی و … افزایش حجم ترافیک را به یک مشکل اساسی در شهرها تبدیل نموده است.

در واقع ترافیک و مشکلات مبتلا به میراثی است که از گذشته به یادگار مانده و چه بسا به آیندگان نیز خواهد رسید میراثی که برای مدیریت شهری و حتی شهروندان جز هزینه و زیان انباشته درازمدت چیزی را به ارمغان نخواهد داشت.

اگرچه فعالیت های مختلفی در راستای کاهش این معضل در شهرهای استان انجام گرفته است و برنامه های مختلف در دستور کار می باشد ولی تنوع  موارد تاثیرگذار،مشکلات را دوچندان کرده است.

شناخت میزان تاثیرگذاری این موارد، نگاه توامان و مدیریت یکپارچه ای رامی طلبد که تدوین سند بالادستی که در آن سهم دستگاه ها اعم از شهرستانی و استانی مشخص باشد را به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل نموده است; سندی که در آن عوامل تاثیرگذار  کوتاه، مقطعی و همچنین بلند مدت و زیربنایی باید لحاظ گردد.

در واقع تدوین سند تخصصی (در چارچوب اسناد بالادستی) با هدف حذف اقدامات پراکنده،موضعی،گاه متضاد و فاقد جهت می­تواند موجب آسایش و آرامش شهروندان شود شهروندانی که در محوریت این موضوع قرار داشته و همراهی و همکاری آنها می تواند نقش بسیار عمده ای را در کاهش حجم ترافیک  داشته باشند.

امید است با برنامه ریزی های متنوع ، فرهنگ سازی، آموزش و مسائلی از این دست بتوانیم شاهد کاهش این معضل در شهرهای استان مازندران در راستای آرامش و آسایش شهروندان در آینده ای نزدیک باشیم.

کمیل نائیج – معاون فنی و اجرایی تاکسیرانی شهرداری آمل