۱۲ بهمن‌ماه سال ۹۲، سالروز حوادثی ناخوشایند برای ساکنین شهرهای شمالی کشور به‌ویژه شهروندان تنکابنی است، خاطراتی تلخ از تخریب سقف منازل، نابودی انبارهای مملو از محصولات باغی و زراعی، فرو ریختن سقف دامداری‌ها و تلف شدن شمار بسیاری از دام‌ها و تخریب بخش اعظمی از راه‌های ارتباطی مابین روستاها و… که بخش بسیاری از آن‌ در پی عدم‌کفایت و تجربه مسئولان بومی بر مردم این دیار تحمیل شد و از حافظه تاریخی آنها فراموش نمی‌شود.

خسارت‌دیدگان آن فاجعه تلخ، قریب به سه سال از آن ایام را در حالی سپری کردند که بسیاری از آنها همچنان چشم‌به‌راه تدابیر دولت‌مردان خود نشسته و امیدوارند که شاید تحقق وعده‌های مسئولان مرهمی بر زخم‌های‌شان باشد.

آمارها حاکی از آن است که در پی بارش برف بی‌سابقه در بهمن‌ماه سال ۹۲ حدود هزار و ۲۴۷ روستای استان مازندران دچار بحران شدند.

در بخشی دیگر از آمارها این‌چنین آمده است که ۷۰۰ هزار نفر در ۲۳ شهر و ۱۷ بخش و روستاهای تابعه در پی بارش برف متحمل خسارت شدند.

همچنین از میزان خسارات وارده بر اماکن عمومی و اداری به میزان ۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال، تأسیسات بهداشتی و آموزشی به میزان ۳۶۹ میلیارد ریال، تأسیسات زیربنایی به میزان ۳ هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال، ساختمان‌های عمومی و اداری به میزان ۹۲۵ میلیارد ریال، پل‌ها راه‌های روستایی و شهری به میزان ۶ هزار و ۵۴ میلیارد ریال و بخش کشاورزی به میزان ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که از این آمار می‌توان به عمق فاجعه پی برد.

نکته قابل‌ تأمل اینکه، عدم واگذاری وام‌های بانکی از یک‌سو و نیز شانه خالی کردن دولت نسبت به پرداخت بخش اعظمی از خسارت‌ها، همچون دردی مضاعف بر آلام و رنج های کشاورزان، بنگاه‌های تولیدی و حادثه‌دیده از بحران برف سال ۹۲ افزوده است.

در این میان، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت رسیدگی به خسارت‌دیدگان برف اعلام کرد: بحران برف سال ۹۲ در حالی تلخ‌کامی‌های بسیاری را برای مردم غرب مازندران در پی داشت که برخی ها در این میان کام خود را شیرین کردند.

شمس‌الله شریعت‌نژاد افزود: درحالی‌که دولت برای جبران خسارت ناشی از برف، از مصوبات نیز برخوردار بود اما معلوم نیست بانک‌ها این پول‌ها را کجا برده‌اند؟!

وی معتقد است که برخی از بانک‌ها از محل این اعتبارات، شرکت‌های حقوقی ایجاد کرده و به‌منظور وصول بخشی از مطالبات خود، اموال مردم را تصاحب کرده و به عبارتی در مقابل مردم، به‌ویژه قشر ضعیف جامعه ایستاده است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بانک‌ها در حالی به دولت گزارش دادند که سود تسهیلات کشاورزان بیش از ۲۷۶ میلیارد تومان است که تنها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به خسارت‌دیدگان منطقه، تسهیلات پرداخت کردند.