سیوهشت سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، در طول این مدت، نظام اسلامی مراحل دشوار و موانع بسیاری را پشت سر گذاشته است که بی شک نهال انقلاب را تنومندتر و مستحکم تر از گذشته کرده است.
البته پرداختن به اقدامات مثبت نظام، به معنی نفی یا نادیده گرفتن معضلات و نواقص موجود نیست. مشکلات موجود، اکثرا محسوس و مشهود برای عموم مردم است اما ممکن است نگاه و ذهنیت آنها تنها از زاویه کمبودها و نواقص شکل گرفته باشد.
به منظور تعدیل و تصحیح نگرش افراد نسبت به وضع موجود، باید تلاش ها و اقدامات انجام گرفته، مدنظر قرار گیرد و مواردی که لازم است جهت قضاوت منصفانه لحاظ گردد، بیان شود.
با ورود به دهه چهارم از عمر انقلاب که رهبر معظم انقلاب به خوبی آنرا “دهه پیشرفت و عدالت” نامیده اند، لزوم تبیین دستاوردهای این انقلاب عظیم اسلامی خصوصاً برای نسل های جوان انقلاب بیش از پیش احساس می شود.
یکی از اقدامات مثبت نظام، توسعه راهها، افتتاح و کلنگ زنی پروژههای جادهای و ریلی در مناطق مختلف کشور است که مردم را روز به روز به انقلاب و آینده رفاهی خود امیدوارتر کرد، به گونه ای که پروژههای بزرگی در سخت ترین شرایط در کشور و همچنین مناطق محروم احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت و مردم نیز از این نعمت انقلاب در طول زمان بهره فراوانی بردند.
*حمل و نقل یکی از نیازهای اولیه جوامع برای توسعه
در عصر حاضرحمل و نقل یکی از نیازهای اولیه جوامع برای توسعه بوده و به عبارتی شاید هیچ نوع کالا و خدماتی بدون حمل و نقل در اختیار مشتری قرار نمیگیرد و هر نوع فعالیت اقتصادی وابسته به آن است.
ایران نیز پس از انقلاب اسلامی در جهت گسترش عدالت اجتماعی و توسعه کشور، سعی زیادی برای گسترش حمل و نقل در تمام نقاط کشور، به ویژه در مناطق روستایی و محروم داشته است.
*رشد چشمگیر حمل و نقل در کشور پس از انقلاب
حمل و نقل در کشور ما به ویژه پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته و به اعتقاد کارشناسان، پیشرفت در صنعت حمل و نقل کشور، انقلابی در این بخش محسوب می شود؛ در حالی که در سال ۵۷ مجموع راههای اصلی و فرعی کشور حدود ۳۶ هزار کیلومتر بود.حال آنکه در حال حاضر مجموع راههای اصلی و فرعی کشور به بیش از یک میلیون کیلومتر رسیده است.
در شبکه ریلی کشور نیز در حال حاضر ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه اصلی و بیش از ۲ هزار کیلومتر شبکه فرعی راه آهن وجود دارد و در واقع به همت متخصصان داخلی سالانه ۶۰۰ کیلومتر راه آهن احداث می شود که در آینده نزدیک به هزار کیلومتر امکان افزایش دارد.
بازخوانی بخشی از خدمات نظام اسلامی در مازندران نیز حاکی از آن است که این استان کرانه خزری به برکات خدمات نظام به پیشرفتهای قابلتوجه ای دستیافته است.
دستاوردهای انقلاب در حوزه راه و شهرسازی مازندران چشمگیر و قابلتأمل است و بر اساس آمارهای اعلامی سازمانهای مربوطه، بیش از ۱۰۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان وجود دارد که این میزان در قبل از انقلاب ناچیز بوده است.
*اقدام جهادی انقلاب اسلامی در ایجاد و بهسازی راههای روستایی
بر اساس آمارهای اعلامی وزارت نیرو و سازمانهای مربوطه، طول راههای روستایی آسفالت شده که محور اساسی در راههای ارتباطی بودند در سال ۵۸ به میزان ۲۰۰ کیلومتر بوده که اکنون این میزان به ۱۰۰ هزار کیلومتر رسیده است که یک حرکت ارزشمند است.
طول راههای روستایی ساخته شده در سال ۵۷، ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر بوده و اکنون به بیش از ۱۲۰ هزار کیلومتر رسیده است که در این راستا نیز بعد از پیروی انقلاب اسلامی قدم های بزرگی برداشته شده است.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ روستایی از طرح بهسازی و آسفالت معابر برخوردار نبود که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون ۱۳ هزار کیلومتر از معابر روستاها آسفالت و بهسازی شده است.
*تامین مسکن به عنوان یکی از ترجیحات نظام
در بخش مسکن نیز پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، همواره تامین مسکن به خصوص برای اقشار کمدرآمد در کنار بهداشت، درمان و آموزش به عنوان یکی از ترجیحات نظام قرار گرفت.
گاه دولتها برنامههای بلندمدت و گاه برنامههای مدتدار برای بهبود اوضاع بازار ارائه کردند، گاه این برنامهها موفق و گاه ناموفق بوده است.
بر این اساس در اوایل انقلاب اسلامی که بسیاری از مردم املاک خود را از دست داده بودند و برنامه مشخصی برای تامین مسکن نبود، از سوی رهبر انقلاب اسلامی فرمانی به عنوان حساب ۱۰۰ برای تامین مسکن اقشار نیازمند صادر شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای کمک به ساخت و تامین مسکن اقشار کمدرآمد تاسیس شد و تاکنون واحدهای مسکونی بسیاری در شهرستانها ساخته و همچنین در جریان بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله پس از انقلاب اسلامی بسیاری از واحدهای مسکونی از بینرفته و تخریبشده را بازسازی کرده است و توانسته است در طول این سالها در زمینه بازسازی و ساخت مسکن به این اقشار کمک کند.
*تسهیلات واحدهای مسکونی روستایی یکی از دستاوردهای مهم بعد از انقلاب
غلامرضا فقیهی، مدیر بنیاد مسکن سوادکوه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به دستاوردهای مهم در حوزه مسکن روستایی بعد از انقلاب تصریح کرد: واحدهای مسکونی دریافت کننده تسهیلات روستایی نیز از جمله دستاوردهای مهم در این زمینه بوده که بعد از انقلاب پایه ریزی شده و تاکنون تعداد زیادی از این واحدهای روستایی از این تسهیلات بهره مند شدند.
وی سپس با اشاره به طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی خاطر نشان کرد: بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۷۴ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقاء سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز گردید.
مدیر بنیاد مسکن سوادکوه افزود: این مهم توأم با ارایه تسهیلات و زیرساختها، قابلیت آن را مییابد که به ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم انداز روستا، مقاوم سازی مسکن و در نتیجه به بهسازی زندگی روستایی می انجامد.
فقیهی در پایان تاکید کرد: بنیاد مسکن نهالی است که امام خمینی(ره) در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ کاشتند، این نهاد بیش از پیش برای حل مشکل مسکن محرومان تلاش مینماید، البته این امر بدون کمک و یاری مردم و دولت امکانپذیر نیست و این تلاش همه جانبه، زمینه ای برای برطرف ساختن این مشکل جدی بویژه برای نسل جوان است.
پیشرفتها و موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در عرصههای مختلف پس از انقلاب اسلامی از یکسو شاهدی بر بالندگی و پویایی نظام و کارآمدی آن است و از سوی دیگر گویای عزم و اراده جدی نظام برای دست یابی به توسعه و پیشرفت همه جانبه است و اهداف ترسیم شده برای دولت جمهوری اسلامی در اصل سوم قانون اساسی به نحوی بیانگر این امر است.
از این رو پیشرفت ها و موفقیت های کشور در عرصه های مختلف می تواند ملاک و معیار ارزیابی جهت گیری های کلی نظام و عزم آن برای حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه باشد و از این لحاظ می توان کشورهای مختلف را بر اساس امکانات، منابع و … با یکدیگر مقایسه نمود و آنچه ارزش پیشرفتهای بدست آمده از سوی نظام جمهوری اسلامی را دو چندان می کند توجه به این نکته است که این پیشرفت ها و موفقیت ها در کشور با وجود مشکلات و موانع بزرگی همچون تحریم ها و فشارهای قدرتهای بزرگ و جنگ تحصیلی و خسارتهای ناشی از آن و محدودیت های زیادی صورت گرفته است، مشکلات و موانعی که می تواند حرکت هر کشوری را در این راستا متوقف نماید.