حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی دراین مراسم عنوان کردند: آیت الله هاشمی رفسنجانی همزاد با انقلاب به عنوان سربازی وفادار و افسری آگاه و آشنای به جنبه های دینی و اسلامی و انقلابی تاپایان همه ی مسیررا با ارادت ومعرفت طی نمودجامعه بدون اسوه والگوومقتدا نمی تواند باشدانسانی که از راهنمایی راهنمایان الهی بهره نگیرد ازاسوه ها ونمونه های والای الهی استفاده نکند،چنین انسانی قطعا”ره به جایی نخواهد برد وشاهد مقصود رادرآغوش نخواهد کشید.
وی افزود: تجلیل وتعظیم وتکریم ازآیت الله هاشمی رفسنجانی تعظیم از اسلام است تعظیم از جامعه ونظام اسلامی است ،او به حق نماینده ای از اسلام وجامعه ی اسلامی است.او به عنوان استوانه انقلاب معرفی شده است.او به عنوان صحابی صالح وصابر وصادق از زبان یک مرجع دینی والهی معرفی شده است.رنج خالصانه ی او درمسیربرپایی وتاسیس انقلاب واستقرارواستمرارآن به مراتب دارای ارزش وبهاست.
حجت الاسلام جوادی آملی تصریح کرد: اینجا آمل است و از فرهنگ ومدنیت بالایی رخورداراست.رهبران معنوی وآسمانی این شهرچنین تجلیل وتکریمی از چنین شخصیتی داشته اند.مردمی متدین،مردمی شجاع وسلحشوراین خطه که ولایت رابا همه وجوددرآغوش کشیده اند.درهر صحنه ای از صحنه های علم ومعرفت وفرهنگ وتمدن ازخودمیراثی ارزشمندبه جای نهاده اند.از شخصیتی تجلیل می کنندکه شخصیت اوبا شخصیت نهضت گره خورده است.اما جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی درنزد امام خمینی(ره)جایگاه ویژه واثتثنایی بود.
وی بیان داشت: او افسری بود که هرجا که امام(ره)اورا می فرستادبا موفقیت برمی گشت.گرچه بحث مقایسه وسنجش نیست،گرچه احدی رانمی توان با عترت طاهره مقایسه کرد.اما درسایه وظل حرکت علی ابن ابی طالب(ع)که هرجایی رسول الله(ص)اورا می فرستاددرحالی برمی گشت که با بشارت وتوفیق بود.به هرحال تجلیل وتعظیم از آیت الله هاشمی رفسنجانی تعظیم از انقلاب است.تکریم از رزمندگان است.از همه ی نهادهایی است که درمسیر برپایی این انقلاب شکوهمند که منطق جدیدی رابه جهان بخشیدوفضای تازه ای را به سمت جهانیان گشود.این تجلیل برای همگان است.درکدام صحنه،درکدام جهت از انقلاب می توان یاد کرد که آیت االه هاشمی درراس آن به رهبری وضعامت امام راحل آنجا نبود؟اگر سنگرمجلس شورای اسلامی بود،اگر سنگرخبرگان رهبری بود،ریاست جمهوری بود،اگر درسنگر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود،همه جا درسایه یک رهبرالهی ریاست داشت وموسس بود.
ایشان با اشاره به آیه شریفه ی ومن المومنون رجال صدقوا…افزودند: آیت الله هاشمی رفسنجانی دوستان عزیزی راهمانند آیت الله مطهری وآیت الله بهشتی واینها را از کنارش ،اطرافش از جایگاهی که با هم بودند دورشد.
آنها وعده ای راکه با خدای خود داشته اندوفا کردندوعمل کردند وآیت الله هاشمی رفسنجانی اما کاری بسی دشواروسخت وسهمگین داشت.
هنر او این بودکه تاآخرین لحظه برآن عهد وپیمان خود مانده بود.مقاطع مختلفی راآیت الله هاشمی پشت سر گذاشت.
درمقطع اول که قبل از انقلاب بودیک چهره ی غیبی ویک ایمان بالغیب داشت واو درسن نوجوانی۱۴و۱۵ سالگی درآستان امام راحل(ره)این فقیه ومرجع الهی وآسمانی قرارگرفت.این باور یک امر الهی بود.مشخص است که آیت الله هاشمی رفسنجانی درسن۱۵سالگی از احکام اسلام بهره چندانی ندارد واما ایمان به شخصیت متعالی امام راحل(ره)راهی رابرای اوگشودودرآغاز بسیار شفاف وروشن بود. وقتی خداوند عالم انسان های مومن وپرهیز کار را یاد می کند،اولین ویژگی آنها را ایمان به غیب می داند.وامام راحل نیز چنین نوجوانی راباورکرد.دراوفداکاری،دراو گذشت،دراو ایثار ونثار را مشاهدا می کند.شلاق ها،تازیانه ها وشکنجه هاوسختی های قبل ازانقلاب که هیچ نقطه ی امیدی درپیروزی وفتح دیده نمی شد،او را ازاین ارتباط وهمبستگی که بین او واندیشه امام(ره)برقرارشده بودجدانمی کرد. سخنان امام (ره)درآن روزگار سخنان آتشین بودکه درمقابل استکبارواستبدادداخلی ورژیم منحوس گذشته، امام راحل(ره)خروش برآوردند.
درمقابل بردگی بندگی،پذیرش سلطه ی بیگانه،امام(ره)هرگز طاقت نداشت شاگردان امام(ره)هم همچنین بودند امادرراس آن هاآیت الله هاشمی رفسنجانی بود.این دوران را دوران دشواری مبارزه علیه ستم،علیه طغیان،علیه استکبار می دانیم واو به تنهایی از یک ملت بزرگ درمقابل استکبار می رزمید،می غریدوخروشید ونمایندگی می کرد.آیت الله هاشمی همواره نماینده مردم بود.درتمام دوران کار نصبی برای اونبود وعمدتا”کار اوانتخابات بودوبرمبنای آراونظر مردم وجمهوریت وجوداو وفکراوفرهنگ اوشکل پیدا می کرد. این تشییع جنازه عظیم میلیونی که بیش از ۵۰سال مبارزه برای یک انسان که همه ی وجودش را دراختیار اسلام وانقلاب وامام(ره)ورهبروضعیمش دیده بود.
این برای مردم یک افتخاراست.ما چنین انسان هایی رادرجامعه داریم که ارتحال اویک خبر جهانی می شود وبرای همه ی جهانیان این مسئله جای سوال،تاسف وتاثردارد.این شخصیت فرزانه ای که می توانست درفراز ومقیاس جهانی سخن بگوید. برای همه ی جهانیان فقدان چنین شخصیتی جای تاثر دارد.
شما ملاحظه بفرمایید ایشان درسنگر منبروتبلیغ ودرسنگر فرهنگ وتولید مجلاتی اسلامی برای مکتب تشیع ومکتب اسلامی وبا شخصیت های ممتازی همچون استاد شهید مطهری وباهنر وآیت الله بهشتی که هرکدام از آن ها وزنه ای هستند که اوبا همه ی این عزیزان درهمه ی این سنگرها حضور داشت. یکی از بزرگترین امتیازات آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که او همواره خواهان یک جامعه ی متعالی بود.
یک شخص درزندان زیر شکنجه وزیر این همه مصائب سنگین،اندیشه های بلندی رااز خودارائه می کند ونشان می دهد.او به هوای تمدن ومدنیتی مدرن و براساس منابع اسلامی ووحیانی است.درحال حاضرمیراث گرانقدری از ایشان به عنوان تفسیر راهنما درجامعه اسلامی ما مانده است.این بعد آیت الله هاشمی مخفی بوده ومخفی مانده.او براساس همین آموزه های وحیانی که از قرآن آموخته بود،درآن شکوه وعظمت نمازهای جمعه ای که اوبرقرار می کرد ونماز جمعه ی او چه آرامش بخش بود وچه با شکوه بود. درود برآن روح بلند،سلام خدابرآن صدای رسایی که بذرامید رادرجامعه اسلامی ما می پراکند.
ایشان درادامه خاطر نشان کردند:نظام اسلامی برای رسیدن به عدالت اجتماعی باید خیلی تلاش بکند که از جمله آنها بهره مندی از این نگاه ودیدگاهی است که ایشان براساس قرآن وعترت بیان فرمودند.واما بعداز انقلاب:مستحضرید که از همان لحظه ی آغازدرکنار امام راحل(ره)او همراهی می کرد وامام درکنار خود چنین افسری را برای هدایت وسازماندهی جامعه نیاز داشت.گرچه امام(ره)می خواست حکومتی رابراساس اسلام وبراساس منابع دین بسازد،هیچ تجربه ای وجود نداشت.ما همچنان درطی این مسیر درآغازراه هستیم.
ایشان تصریح فرمودند:شما توجه داشته باشید که مراجع بزرگوار یکی پس ازدیگری از این انحرافات درفضای اقتصادی که مخصوصا”ایجاد شده است با همه ی وجود آن را محکوم ومنکوب می کنند.این درفضای حکومت اسلامی ما به عنوان بانک اسلامی دارد خود نمایی میکند.
آیا اینها بانکهای اسلامی هستند؟!مستقیما”وصریحا”مراجع بزرگواراعلام می کنند این بانک ها واین اقتصاداسلامی نیستند!اما با عنوان اقتصاد وبانک اسلامی دارنددرجامعه اسلامی ترویج می شوند.معلوم می شود که ما باید مکتبی وسنتی رابرای تولیداز این دست مسائل ایجادکنیم.ما همواره درمسیر انقلاب ورسیدن به آن اهداف وقله های بلند انقلاب این تجربه های تلخ راباید پشت سر بگذاریم.
امام راحل(ره)برای اینکه نظام وانقلاب شکل بگیردارکان وشخصیت های ارزشمندی راداشت اما آن کسی که عمل گرا باشد وقدرت تاثیر داشته باشد وبتواند ایجاد بکند همانند آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود.او همواره به عنوان یک سرباز با همه ی وجود به میدان می آمد وجنبه ها وجریان های آرمانی امام(ره)رابرای محقق کردن به میدان می آمد.
مدیر موسسه علوم وحیانی اسراءقم افزود: امروزه همه ی بخش های نظام اعم ازسیاسیون ،اعم ازنظامی ها ،همه وهمه مدیون آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند.او بنیانگذار همه ی ارکان نظام بوده وهست.چه کسی به میدان می آمد وبا همه ی وجود درمقابل ناملایمات می ایستاد ودفاع می کرد از امنیت کشور ،از نهادهای انقلابی وانتظامی و…
همه ی سیاسیون،همه ی انقلابیون،همه ی نطامی ها وهمه ی کسانی که دردوره ی پس از انقلاب به صحنه آمدند مدیون آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند. او همواره موسس بوده ومسیر انقلاب رایک دیدبان قوی وارزشمندی بو
هرجا که احساس تحریف وانحراف می کرد وهرجا احساس کج روی می داد،مصالح اسلام را،مصالح انقلاب را،مصالح جامعه رابرمصالح شخصی خودش مقدم می داشت.این ویزگی یک انسان انقلابی است که انقلاب دروجودش ودرسراسر هستی اش راه پیدا کرده است.او هرگز اهل اینکه بتواندمصلحت را برحقیقت ترجیح بدهد وجامعه اسلامی را وانقلاب را شکوهمند را وراهی که امام راحل(ره)آغاز کرده بود ورهبری آن راه راادامه می داد حاضرنبود احدی به این راه خدشه ای وارد کند.
مشاوره هایی که برای یار دیرینه ،رهبری می داشت دراین مسیر بسیار مشاوره هایی ارزشی وبرادرانه وخالصانه بود. هیچ کس دراخلاص وارادت این بزرگمرد نسبت به رهبری تردیدی نداشت وتاآخر به آن تصمیمی که برای خبرگان داشت وفادارماند. اهل شوخی نبود،اهل حقیقت بود.اگر جایی تشخیص می داد این مسیرانقلاب نیست می ایستاد ومقابله می کرد وسختی ها را تحمل می کرد. انقلاب اصل است،آرمان های امام راحل(ره)اصل است،شکوفایی جامعه متعالی اصل است.
نگاه تمدنی بود که زیر شکنجه،امیر کبیر رابه عنوان قهرمان مبارزه معرفی می کند.یک طلبه،یک روحانی درزندان،کتاب می نویسد با عنوان امیر کبیر.او براساس آموزه های دین واندوخته هایی که علما دراین راه داشتندبهره برد وبرای اینکه جامعه راکدنباشد ودرمقابل پیشرفت وتوسعه جهانی بتواند جایگاه وسیعی را داشته باشد او حرکت کرد. دراین دهه ی پایانی عمراین قدرمصیبت کشید تا اینکه انقلابی بماند.اومصلحت سنج نبود،او مقام خواه نبود،او واقعاگبه انقلاب نگاه می کرد.چه قدر این بزرگوار به وحدت کلمه اسرار داشت.چپ وراست برای آیت الله هاشمی رفسنجانی زمانی معنا وارزش داشت که درجهت تعالی واستمراراندیشه امام(ره)با قی باشد.لذا گاهی از این طرف وگاهی از آن طرف ضربه می خورد.
تا جامعه ی ما به عقلانیت اجتماعی واعتدال ودور ماندن از افراط وتفریط نرسد واین مرز رابرای خودبه عنوان یک مرز اصلی انقلاب دینی انتخاب نکند،این فراز وفرود برای ما هست.چرا جامعه ی ما باید این همه خسارت بدهد؟چرا جامعه وکشور ونظام ما نباید دراوج باشد؟
و آیت الله هاشمی رفسنجانی درصدد این بود که میانه روی را به جامعه بیاورد وعقلانیت را به جامعه بیاورد.
ایشان درپایان اضافه کردند:آیت الله هاشمی رفسنجانی از خود مایه گذاشت واز آبروی خود مایه گذاشت. خصوصا”برای سپاه پاسداران از جان وروح وآبرو مایه گذاشت.این نظام ورهبری محبوب همه ی ملت ایران هستند. او به عنوان یک شخصیت ممتاز درکنار رهبری ایستادتا آلودگی که خناسن می خواستند ایجاد کنند،حریم این مقام رهبری را صیانت کند. اینها آرمانخواهی او درمسیر انقلاب بوده است. بزرگی حکومت به بزرگی ملت است.قدرت دولت،قدرت حکومت درقدرت ملت است. اگر ما اقتصاد مقاومتی می خواهیم باید ملت را به صحنه بیاوریم. هرچه دولت کوچکتر ودرجهت احیای ملت بزرگتر تلاش کند او موفق تر است درهمه ی ابعاد.جامعه ی بزرگ ایران این ظرفیت رادارد.
خبر از: سعید زحمتکش ناندلی لاریجانی