به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی ترویج ایثارو شهادت ( نوید شاهد) / هر بار مصاحبه و گفت و گو با مردان دوران دفاع مقدس بر این نکته تاکید دارد که اگر آنها نبودند اکنون در این امنیت زندگی نمی کردیم در دوران دفاع مقدس بخش مهمی از دفاع بر دوش تیز پروازان نیروی هوایی و خلبانان شجاع کشور بود.
سرتیپ خلبان محمد عتیقه چی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نوید شاهد با یاد آوری اولین خاطرات دوران دوستی با شهید یاسینی گفت: سال ۱۳۵۱ شهید یاسینی بعد از گذراندن دوراه های آموزشی در آمریکا به ایران آمد و من نیز دوره آموزشی خود را در پاکستان به اتمام رساندم و به ایران بازگشتم در این زمان برای دوره کوتاهی برای کابین عقب فانتوم به شیراز منتقل شدیم و هر دو در یک گردان با درجه ستوان دومی مشغول به خدمت شدیم.پس از پایان دوره شهید یاسینی به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل شد.
وی در مورد اخلاق و روحیات شهید یاسینی افزود : علیرضا فرد بسیار منطقی ،شجاع و با استعداد و پر تلاشی بود به گونه ای که به دلیل ساعات پروازی زیادی که داشت به همراه شهید دوران ترفیع درجه گرفت .وی در کنار روحیات نظامی که داشت بسیار خانواده دوست بود ومدتی که در شیراز بودیم با همدیگر رفت و آمد خانوادگی داشتیم .
این همرزم شهید یاسینی یادآور شد : علیرضا مدتی بعد به بوشهر منتقل شد و سپس هر دو به همدان منتقل شدیم.
شهید یاسینی با سمت معاون عملیات پایگاه همدان و من به عنوان فرمانده گردان مشغول به خدمت شدیم.با وجودی که وی معاون عملیات بود و می توانست پروازها انجام ندهد اما همیشه داوطلب انجام پرواز های سخت بود .
وی گفت : به خاطر دارم؛ قرار بود پالایشگاه موصل را بزنیم و من «لیدر» دسته بودم آخر شب که شد شهید یاسینی گفت: تو پرواز زیادی انجام داده ای و برو در «آلرتز» آماده باش بمان از طرفی یکی از دوستان مان شهید داوود اکرادی با وجودی که نوبت پرواز نداشت با اصرار پرواز انجام داد .
شهید اکرادی هفته قبل در نزدیکی ایلام یک هلی کویتر عراقی حامل ۱۴ ژنرال بعثی را سرنگون کرده بود و این ماجرا از طرق جاسوس ها به نیروهای عراقی اعلام شده بود در این عملیات هوایپمای شهید اکرادی سقوط کرد و با وجودی که ایجکت کرده بود و سالم مانده بود توسط نیروهای عراقی به اسارت گرفته شد و سپس بعثی ها وی را به وانت بستند وبه شهادت رساندند.
سرتیپ خلبان عتیقه چی در ادامه ماجرای ایجکت شهید یاسنی را تعریف کرد و افزود: شهید یاسینی سه بار ایجکت کرد که یکی از این موارد مربوط می شود به پروازی که به سمت سردشت داشت در آن زمان هواپیماهای عراقی برای ما دام می گذاشتند یک هوایپما خودش را نشان می داد و وقتی هواپیمای ایرانی برای زدن آن تعقیبش می کرد هواپیمای دیگر عراقی که استتار بود به هواپیمای ایرانی حمله می کرد علیرضا یکبار در این دام گرفتار شد و مجبور به ایجکت شد و در جنگل های گون خودش را استتار کرده بود که با اطلاع من به پایگاه کرمانشاه به وسیله هلی کوپتر وی را نجات دادیم.
این همرزم شهید خاطره ای از وی گفت: شهید یاسینی معاون عملیات پایگاه همدان بود به من دستور داد تا یک بمب سه هزار پوندی را در ارتفاع ۴۰ هزار پایی آزمایش کنم تا ببینم برای زدن شهر مناسب هست یا نه . وقتی علیرضا این کار را از من خواست بسیار ناراحت شدم گفتم من نمی توانم مردم غیر نظامی را بمباران کنم .
شهید یاسینی گفت: آیا این طوری در مورد من فکر میکنی داری اشتباه می کنی.
من که بسیار مکدر بودم گفتم بله اما چون دستور است و آزمایشی است انجام می دهم. پرواز کردم و بمب را آزمایش کردم و دیدم که مناسب نیست. وقتی برگشتم هنوز از کابین پرواز خارج نشده بودم که شهید یاسینی با یک تلگرام در دست آمد بالا و گفت: محمد دیدی اشتباه کردی، من فورا درخواست لغو این مساله را دام و ستاد هم موافقت کرد.
وی در مورد نحوه شهادت شهید یاسینی یا آور شد:در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۷۳ در ساعت ۳۰/۶ صبح هواپیمای جت استار حامل فرماندهان ارشد نیروی هوایی، (شهید منصور ستاری، شهید یاسینی و شهید مصطفی اردستانی) از تهران به سمت کیش پرواز کرد تا فرماندهان در جلسه شورای هماهنگی نیروی هوایی در کیش شرکت کنند.
بعداز ظهر قرار می شود که هواپیما قبل از عزیمت به تهران، در پایگاه هوایی اصفهان توقفی کوتاه نماید. بعد از بازدیدی کوتاه از این پایگاه، هواپیما در ساعت ۳۰/۸ شب آماده پرواز به سمت تهران می شود و پس از دقایقی هواپیما به پرواز در آمد.ناگهان در ساعت ۴۲/۸ شب از سوی خلبان اعلام می شود که به علت بازشدن پنجره کابین خلبان، هواپیما مجبور به فرود اضطراری می باشد. لحظاتی بعد هواپیما در حال گردش برای نشستن بر روی باند در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان، سقوط می کند و همه این عزیزان به شهادت می رسند.
گفتنی است ؛شهید یاسینی متولد ۱۳۳۰ در زمان شهادت ۴۳ سال داشت و از وی سه فرزند پسر و یک دختر به یادگار مانده ولی یاد و خاطره دلاوری ها و رشادت هایش، هیچگاه از ذهن مردم ایران و پرسنل نیروی هوایی ارتش، پاک نخواهد شد.وی پس از امیر سرتیپ محققی بیشترین ساعت پرواز (۲۷۵۹ ساعت) را با فانتوم داشت و همچنین پایگاه ششم شکاری بوشهر به نام این بزرگوار مزین شده استخانواده یاسینی یک شهید و یک جانباز را نیز تقدیم انقلاب، اسلامی و ایران اسلامی نموده است. شهید رضا یاسینی که در سن ۱۷ سالگی در تنگه چزابه به شهادت رسید و عباس یاسینی که جانباز قطع عضو می باشند یاسینی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از جمله خلبانانی بود که در عملیات ۱۴۰ فروندی در حمله به خاک عراق نقش مهمی ایفا کرد. وی به علت شایستگیهای نشانداده در ۱۰ اسفند ۱۳۷۲ به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت این سمت را بر عهده داشت.