با توجه به فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری و لزوم انعکاس نظرها و  پیشنهادها، و معرفی دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی استادان و پژوهشگران دانشگاهی، روابط عمومی دانشگاه مازندران مصاحبه ای را با برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران ترتیب داده است که به مرور تقدیم علاقه مندان می شود.

در ذیل، سه مصاحبه ای که در این راستا تهیه شده است، تقدیم می گردد:

فرآیند تبدیل علم به ثروت از طریق تجاری سازی اتفاق می افتد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر یحیی طالبی عضو هیات علمی گروه ریاضی و رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران، ضمن اعلام این مطلب که هفته پژوهش و برگزاری مراسم مختلف در آن به خودی خود به دلیل توجه به مقوله پژوهش  اقدام ارزشمندی است، گفت: اگر این برنامه ها در جهت تقویت ارتباط با صنعت طراحی و اجرا نشود، تاثیر چندان ملموسی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته مهم آن است که در این برنامه ها، فرصت هایی برای افزایش تعامل دست اندرکاران صنعت و پژوهشگران فراهم آید. تنها در این صورت است که تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت محقق خواهد شد.

دکتر طالبی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه، با بیان این نکته که فرآیند تبدیل علم به ثروت از طریق تجاری سازی اتفاق می افتد،‌ ادامه داد: اگر صنعت نقش بیشتری در هفته پژوهش و فناوری داشته باشد، بطور حتم در برپایی هرچه بهتر این مراسم موثرتر خواهد بود. .

عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه برگزاری جلسات مشترک، تقویت دوره های کارآموزی، ارتباط مستمر با حوزه صنعت و انعقاد تفاهم نامه مشترک با بخش های صنعتی را از جمله راهکارهای گسترش و تقویت واقع گرایانه و عملی صنعت و دانشگاه دانست و افزود: برای گسترش امر پژوهش جهت حل مشکلات کشور، عملیاتی شدن خروجی سخنرانی ها و همایش های هفته پژوهش امری لازم و ضروری است.

رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران در خصوص هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی استان با مراکز دانشگاهی ، پژوهشی و فناوری استان گفت: تخصیص بخشی از منابع مالی صنایع به دانشگاه ها برای حل مسایل و مشکلات به صورت علمی موثر بوده و به نفع پیشرفت صنعت کشور است.

دکتر طالبی در ارتباط با موضوع بودجه پژوهشی دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: چنانچه در ابتدای تخصیص بودجه های پژوهشی، نیاز سنجی واقعی بر اساس میزان عملکرد دستگاه ها صورت پذیرد، در نتیجه  نهادی که بیشترین سهم را در حوزه پژوهش داشته باشد، استحقاق تخصیص بودجه بیشتری را در سال های آتی نیز خواهد داشت.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه مازندران از بدو تاسیس تا کنون، با دارا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های موجود مانند اعضا هیات علمی متخصص در کنار کتابخانه و آزمایشگاه ها، برگزاری تخصصی کنفرانس ها و همایش ها، ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی مرتبط و تعاملات گسترده با مدیران موفق و کارآفرین، همواره سعی نموده با کیفیت ترین خدمات را به این حوزه داشته باشد که علی رغم بسیاری از محدودیت ها، تا کنون قدم های مفیدی برداشته شده و امیدواریم در آینده با تکیه بر علم و دانش جوانان مستعد، شاهد رشد فزاینده آن باشیم.

رییس دانشکده علوم ریاضی در خصوص راه های تحقق دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کار آفرین خاطرنشان کرد: پشتیبانی و حمایت از راه اندازی شرکت ها و موسسات با محوریت اعضای هیات علمی دانشگاه و با استفاده از دانشجویان مستعد و فعال، می تواند به عنوان یک ایده عملی در راستای تحقق این مهم مفید باشد. این امر ضمن تشویق کارآفرینی، به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش نیز کمک شایانی خواهد کرد.

محصول دانشگاه ها باید انسان های مومن، معتقد، متخصص، بااراده، مصمم و امیدوار باشند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر ضیاء فلاح محمدی عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی و رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه مازندران، با اشاره به تاثیر مثبت برپایی هفته پژوهش و فناوری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت ، گفت: برنامه های هفته پژوهش و فناوری در صورت تلفیق آن با صنعت در تحقق این مقوله بسیار اثرگذار است.

رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه مازندران در خصوص هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی استان با مراکز دانشگاهی ، پژوهشی و فناوری استان گفت: متاسفانه در این بخش بسیار ضعیف هستیم و باید گام های بهتری را در جهت تقویت این رابطه برداریم.

دکتر فلاح محمدی در ارتباط با موضوع بودجه پژوهشی دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: بودجه های پژوهشی باید بر مبنای برنامه و در راستای برنامه های سند چشم انداز و اصول راهبردی نظام تخصیص یابد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دادن نقش محوری به اساتید و مرحله بعد به دانشجویان که در واقع افسران عرصه  تحقق دانشگاهای پیش قراول هستند، گام عملی در راستای تحقق دانشگاه های نسل سوم با دانشگاه کارآفرین خواهد بود.

رییس دانشکده تربیت بدنی ضمن اشاره به این که محصول دانشگاه ها باید انسان های مومن، معتقد، متخصص، بااراده، مصمم و امیدوار باشند، خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، همان بسیجیانی که در عرصه انقلاب و جنگ دست به کارهای بزرگی زدند و ناشدنی ها را شدنی کردند. در راستای این تعریف، تهذیب نفس مقدم بر تعلیم است.

وی ادامه داد: تحول انسان ها همان هدف متعالی بود که امام راحل (ره) برای آن قیام کرده و شهدای زیادی در این راه خون خود را نثار کردند. امروز نیز مقام معظم رهبری منادی و پرچمدار همین تفکر می باشند.

دکتر فلاح محمدی با عنوان این مطلب که محور تحول انسانی در دانشگاه دانشجو است، به عبارت دیگر موضوع اصلی آموزش و پژوهش در دانشگاه،‌ادامه داد: استاد نیز، انسان تحول یافته ای است که تربیت معنوی و تخصصی دانشجویان را عهده دار است. اما در عمل آنچه در دانشگاه ها مغفول مانده است، استاد و دانشجوست و آنچه محوریت یافته، عبارت است از ساخت و سازها، درآمدهای اختصاصی، کسب درآمد از هر طریق و غیره.

وی در پایان گفت: گم کردن هدف موجب گم کردن راه هم شده است و در نتیجه در این وانفسا، آنچه که اصلاً ‌به چشم نمی آید، ارزش والای انسانی و اخلاقی، تفکر بسیجی و مدیریت جهادی است.

تنها اعلام اسامی پژوهشگران برتر بر اساس آمار تولیدات علمی چندان موثر و کارساز نیست

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر سعید یگانگی عضو هیات علمی و مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه مازندران، در خصوص تاثیر برپایی هفته پژوهش و فناوری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت گفت: برگزاری جلسات هم افزایی بین صاحبان صنایع  و سرمایه گذاران و اساتید و سوق دادن پژوهش های پایان نامه ها، می تواند در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت بسیار موثر باشد.

دکتر یگانگی با اشاره به اینکه ارتباط میان صنعت و دانشگاه چندان مطلوب نیست،‌ ادامه داد: برگزاری مراسم هفته پژوهش باید به سمت جهت گیری ارتباط با صنعت باشد، تنها اعلام اسامی پژوهشگران برتر بر اساس آمار تولیدات علمی چندان موثر و کارساز نیست.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه مازندران در خصوص وضعیت بودجه پژوهشی دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: بودجه ی پژوهشی در حال حاضر در عمل در اولویت نمی باشد، حتی در دانشگاه ، بودجه ی پژوهشی باید از سمت صنایع و با تحقیقات جهت دار تامین شود.

دکتر یگانگی در بخش دیگری از سخنان خود، بهترین دستاورد دانشگاه در حوزه ی ارتباط با صنعت را عقد قرار داد های پژوهشی با سازمان های دولتی دانست و عنوان داشت: در راستای تحقق دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کار آفرین، می بایست تیم های بازاریابی تشکیل شود و با هدف قرار دادن صنایع، موجبات ارتباط بیشتر را فراهم آورد. همچنین می توان بروشور های تبلیغاتی در خصوص توان پژوهشی و توانمندی های علمی اساتید تهیه و پخش گردد.