مقام معظم رهبری در موضوع کتاب می فرمایند:”امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی است که یک واجب دینی است”.

فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است.
توسعه فضاهای مجازی و الکترونیک به شدت بر حوزه کتاب و کتابخوانی اثر گذاشته است اما هنوز کتاب با همان شکل و شمایل قبلی برای گروه کثیری از شهروندان جذابیت دارد و همچنان مهم‌ترین روش جذب اطلاعات و دانش است. مدیریت محتوا، حمایت از چاپ و نشر و سامانه‌های توزیع و دسترسی به کتاب برای شهروندان هنوز یکی از موارد پرمناقشه است.
بر اساس قانون برنامه سوم و چهارم ومصوبه مجلس شورای اسلامی (تخصیص نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها به منظور اداره امور ) سال‌هاست که مقوله چاپ، نشر، توزیع و امور دیگر مرتبط با فعالیت کتاب و کتابخوانی با مقوله مدیریت شهری گره خورده است. شهرداری ها به مثابه نهادی اجتماعی باید خاستگاهی مشخص در برنامه‌ها و بودجه‌ها برای تحقق کامل یاری رساندن دیگر ساختارهای دولتی مدیریت اجرایی داشته و به ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، افزایش روحیه ‌آموزشی تکالیف شهروندی و آموزش فرهنگ شهروندی داشته باشد و برکارکردهای کتاب در عرصه فرهنگ شهروندی و نقشی که این رسانه در صیانت از شهروندان در برابر بسیاری از آسیب ها برعهده دارد ، صحه بگذارد.
بسیاری از برنامه های فرهنگی که مدیریت شهری در زمینه های مختلف می تواند از آنها بهره بگیرد ، اعم از آیین همسایگی ، آموزش های زیست محیطی ، اصول آمد و شد در شهر و دهها سر فصل و محور دیگر در حوزه فرهنگ شهروندی با موضوع کتاب و کتابخوانی گره خورده است.
کودکان و نوجوانان ، به عنوان فراگیر ترین مخاطبان مراکز فرهنگی هنری هستند ، یعنی طیفی از مخاطبان که ظرفیت بالایی در یادگیری دارند و آموزش های شهروندی به آنان ، سلامت فردای شهر و شهروندان را تضمین می کند وشهرداری ها باید برای آن در معاونت فرهنگی برنامه ریزی جامع داشته باشند.

مهندس عیسی بابایی فوق لیسانس مدیریت تحول و برنامه ریزی

 
مدیر امور شعب موسسه اعتباری کاسپین مازندران