به نقل از وبلاگ جنگ نرم /
مصداق های امر به معروف و نهی از منکر در محیط های تحصیلی و کاری و خیابان ها و غیره محدود نمی باشد بلکه می تواند در فضای مجازی و همچنین در جنگ نرم هم موثر واقع شود .برای درک بیشتر به توضیح این مسئله می پردازم .
شما در طول روز ممکن است که به صفحات اجتماعی ،سایتها ،و وبلاگهای مراجعه کنید که بر خلاف عقاید شما ممکن است تصاویر مستهجن و خلاف شرع در آن مشاهده شود و یا هم اینکه ترانه ها و موزیک های غیر اسلامی خلاف شرع در آن مشاهده کنید .در این حالت شما چه کار میکنید؟ آیا به آسانی آن را نادیده گرفته و از آن صفحه ،سایت و وبلاگ می گذرید یا این که در بخش نظرات و ارتباط با ما برای مدیر آن سایت یا وبلاگ یا… تذکری هم می دهید و آن را به تقوای الهی و و دوری ازغفلت ارشادش می کنید و امر به معروف و نهی از منکر میکنید.
آری اگر من و شما و همه ی ما بتوانیم به این صفحات تذکری بدهیم .حتی اگر فکر کنیم که کوچکترین احتمالی هم دارد که تاثیری بگذارد ما تذکرمان را هم بدهیم .به نظر من این یک ثوابی است که حتی احتمال ریا شدن آن هم بسیار کم است زیرا محیط مجازی است و شاید بسیار سخت باشد که شما را بشناسند آری این بهترین راحل است .
با این کار مطمئن باشید که شما هم یک کاری کرده اید تا خداوند متعال از شما راضی باشد . آری در جنگ نرم هم همین طور خوب شما بهر از من هم می دانید که یکی از ابزار های جنگ نرم اینترنت و فضای مجازی است خوب یکی از راههای مقابله با جنگ نرم هم همین واجب فراموش شده یعنی امر به معروف و نهی از منکر است.
فراموشمان نشود، اگر امربه معروف و نهی از منکر از جامعه ای رخت بربندد، اشرار بر آن جامعه حاکم میشوند و دعاهای مردم برآورده نخواهد شد.
حالا می پردازیم به چند حدیث زیبا از امر به معروف و نهی از منکر
امام علی (ع) :
۱٫ همه کارهاى نیک و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منکر بیش از قطره اى [آب دهانى] در برابر دریاى خروشان نیست.
(نهج البلاغه ، ح ۳۶۶، ص ۹۲۱)
۲٫ هـمـانـا امر به معروف و نهى از منکر دو خُلق از اخلاق خداوندى است و این دو صفت و فعالیت نه مرگى را نزدیک مى کنند و نه از روزى کسى مى کاهند. (همان ، خ ۱۵۵، ص ۴۹۰)
۳٫ هر کس امر به معروف کند پشت مؤمنان را سخت و محکم گرداند. (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۳۴۸)
۴٫ خداوند نهى از منکر را براى بازداشتن بى خردان واجب نمود. (نهج البلاغه ، ح ۲۴۴، ص ۱۱۹۷)
۵٫ لعـنـت خـدا بـر آنـان باد که به معروف امر مى کنند و خود آن را وامى گذارند و از منکر نهى مى کنند و خود بدان دست مى یازند.
(همان ، خ ۱۲۹، ص ۳۸۶)
۶٫ زشتى منکر را با دست و زبانت آشکار کن . (نهج البلاغه ، ن ۳۱، ص ۹۱۰)
۷٫ خداوند سبحان نسل گذشته را مورد لعن و نفرین و عذاب خویش قرار نداد مگر به سبب اینکه امر به معروف و نهى از منکر را ترک کردند. (همان ، خ ۲۳۴، ص ۸۰۸)
۸٫ به راستى که امر به معروف و نهى از منکر نه مرگ کسى را نزدیک مى کنند، و نه از روزى کسى مى کاهند، ولى پاداش را دو چندان کرده و اجر را بزرگ گردانند، و بهتر از این دو آن سخنى است که در راه خدا و در مسیر دفاع از عدالت در برابر پیشواى ستمگرى گفته شود.
(غررالحکم ، باب امر به معروف)
۹٫ آدم بدکار را به وسیله کار نیک خود اصلاح کن، و با سخن زیبایت دیگران را به کار خیر رهنمون باش. (غررالحکم ، باب امر به معروف)
۱۰٫ امر به معروف کن تا اهل و شایسته آن باشى، و جلوگیرى کن از کار زشت با دست و زبان خود، و از انجام کار بد جدا شود و کناره گیرى کن با تلاش و کوشش خود. (غررالحکم ، باب امر به معروف)
۱۱- امام صادق (ع) : عالمی که به علم خود عمل نکند ، پند او چنان از روی قلبها بلغزد و فرو افتد که دانه باران از روی تخته سنگ هموار. منیه المرید صفحه ۴۸
امام باقر علیه السّلام فرمود: امر بمعروف و نهى از منکر دو آفریده خداى عزّ و جلّ هستند هر که آنان را یارى کند خداوند عزیزش سازد و هر که خارشان کند خداى، خوار و ذلیلش گرداند.
شرح:
مخلوق بودن امر بمعروف و نهى از منکر شاید اشاره باشد بآنچه در علم عرفان و حکمت الهى ثابت شده است که از براى همه اعمال چه خوب و چه بد صورتهائى است ملکوتى و غیبى که در عالم برزخ و آخرت آدمى با همان صورتها مأنوس و محشور خواهد بود و روایات در این باب بسیار، و ظواهر بعضى از آیات نیز مفید این معنى است مانند وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً. { کهف ۴۹ }
فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ و غیر این از آیات. زلزال ۷ ۸ خصال-ترجمه فهرى، ج۱، ص ۴۸
امام صادق (ع) فرمود: امر بمعروف و نهى از منکر فقط مؤمن را باید نمود تا پند گیرد و نادان را تا یاد گیرد نه آن را که تازیانه و شمشیر دارد.
شرح: روایت در مقام بیان یکى از شرایط امر بمعروف و نهى از منکر است که اگر شخص، خوف داشت صدمهاى بجانش میرسد و کشته می شود وظیفه امر بمعروف و نهى از منکر ندارد.خصال-ترجمه فهرى، ج۱، ص ۴۰
امام صادق (ع) فرمود: بامر بمعروف و نهى از منکر تنها کسى موظف است که داراى سه خصلت باشد: بآنچه امر میکند خود عمل کند و از آنچه باز میدارد خود باز ایستد در امر و نهىاش بعدالت و مدارا رفتار کند. خصال-ترجمه فهرى، ج۱، ص ۱۲۳
رسول خدا (ص) فرمود: کسى که امر بمعروف یا نهى از منکر کند یا راهنمائى به خیر کند یا در مقام مشورت رأیش بطرف خیر باشد خود شریک آن کار خیر است و هر کس بکار بد دستور دهد یا راهنمائى کند و یا نظر مشورتى بد داشته باشد خودش شریک خواهد بود. خصال-ترجمه فهرى، ج۱، ص ۱۵۶
فراموشمان نشود، اگر امربه معروف و نهی از منکر از جامعه ای رخت بربندد، اشرار بر آن جامعه حاکم میشوند و دعاهای مردم برآورده نخواهد شد.
سلام
http://www.welayatnet.com/fa/news/95781