به نقل از وبلاگ دفتر خبر شهرستان سر پل ذهاب /

به نقل از وبلاگ ساقی:

یادواره شهدا: پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
ساعت ۲۰:۳۰ حرم احمد بن اسحاق – سرپل ذهاب
و صبح جمعه ۱۰ اردیبهشت، صعود به ارتفاعات بازی دراز
سخنرانان: دکتر محسن رضایی، سردار علی فضلی و حجت الاسلام ماندگاری
مداحان: حاج صادق آهنگران، سید رضا نریمانی

*******************************

به نقل زا وبلاگ ماهک:


بانو!

دستانت بوی نجابت می گیرند،

وقتی . . .

در انبوه نگاه نامحرمان،

مرتب میکنی “چادرت” را . . . “سیاهِ ساده سنگینت را

*********************************

به نقل از وبلاگ یاس سپید:

به رسم بدرقه مادر به دستش آب و قرآن بود
عزیز قلب او میرفت و لبهایش چه خندان بود…

بیا مرا ببر ای عشق با خودت به سفر
مرا ز خویش بگیر و مرا ز خویش ببر

***********************************

به نقل از وبلاگ رهروان ولایت:

بازی دراز ؛ خانقاه عرفان …

بازی دراز سلام بر تو ؛

درود بر ترانه های زیبای زخم و آوازت ، سلام بر ایثار جان برکفانت ، درود بر وجب به وجب خاک دامن گیرت.

تو را می ستایم ، آخر تو سزاوار ستایش های والایی .

ای ارتفاع رفیع ، تو رفعت از آن یافتی که مصداق آیه ی “انا فتحنا” گشتی .

ای کوی عشق ، در سینه چه رازی نهفته داشتی که بی نیازان را عاشقانه و عارفانه به سوی راه های پر پیچ و خمت رهسپار نمودی .

ای منظرگاه خدا ، برایمان بگو از راز عروج شیرودی ها ، برایمان بگو از آمار پاهای تاول زده ی بسیجیان تشنه لبت که راههای صعب العبورت را پیمودند تا در عاشقانه ترین لحظه ی عشق بر سر ارتفاعت که خویشاوند نزدیک آسمان است بی ریا با گلاب گریه ، با یگانه معشوق خود نجوای عاشقانه کنند .

سرخ ترین شقایق های بیقرار عشق در راه های صعب العبور تو رویید ، پیچک ها و آلاله ها از سمت آبی آسمانت به عرش اعلی کوچیدند .

ای صحیفه ی خونین تاریخ عشق ، روایت رزم آورانت شهره ی شهرها و دیارهاست .

قلم آبستن فریاد توست ، هنوز که هنوز است داغ شهیدانت در دل های دلدادگان جاریست …


نخستین روزهای اردیبهشت سال ۶۰ عملیاتی در ارتفاعات “بازی دراز” آغاز شد که مهمترین دلیل آن کوتاه کردن دست دشمن از قدرت دیده‌بانی منطقه استراتژیک سرپل‌ذهاب بود ؛ منطقه‌ ای که شجاع‌ ترین سربازان این امت همچون شیرودی ها وعده دیدار حق را لبیک گفتند و از بازی دراز به ملکوت بال گشودند .

ارتفاعات صعب‌العبور “بازی دراز” با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است ؛ این ارتفاعات درون مثلث قصرشیرین ، گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده است و بر منطقه تسلط کامل دارد ؛ دشمن در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می کرد؛ در نخستین روزهای اردیبهشت ماه سال ۶۰ این عملیات که در ارتفاعات شهر سرپل ذهاب روی داد به نام این ارتفاعات یعنی “بازی دراز” شهرت یافت .

ویژگی های این ارتفاعات موجب شد با فعالیت‌ های مهندسی ، روی آن جاده‌سازی شود و یگان‌ های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین ، سرپل ذهاب را نیز زیر نظر خود بگیرند .

برای گرفتن این امتیاز مهم از دشمن پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه ، قرارگاه مقدم غرب سپاه و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات “بازی دراز” در نخستین روز‌های اردیبهشت سال ۱۳۶۰ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید و طی آن نیروهای خودی و دشمن بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند .

عملیات “بازی ‌دراز” با طرح‌ ریزی سپاه و فرماندهی مشترک سپاه و ارتش در دو محور ارتفاعات بازی دراز به اجرا درآمد . در محور شمالی تصرف قله‌های ۱۱۰۰ صخره‌ای و ۱۱۵۰ و در محور جنوبی تصرف قله‌ های ۱۰۵۰ و ۱۱۰۰ گچی از اهداف عملیات بازی دراز بود که در محور شمالی هدف مورد نظر آزاد شده اما تثبیت نشد و در محور جنوبی همه قله‌ها به جز قله‌ های ۱۱۵۰ و ۱۱۰۰ آزاد و تثبیت شدند .

**********************************
به نقل از وبلاگ اجتماعی:
۸ اردیبهشت سالروز شهادت علی اکبر شیرودی

شهید خلبان علی‌اکبر قربان‌شیرودی در هشتم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ پس از انجام ماموریت در منطقه‌ی بازی‌دراز و شکست سنگین دشمن به درجه‌ی رفیع شهادت نائل آمد‌.

در بخشی از وصیتنامه این شهید آمده است:

هنگامی که پرواز می‌کنم احساس می‌کنم همچون عاشق به سوی معشوق خود نزدیک می‌شوم و در بازگشت هر چند پروازم موفقیت آمیز بوده باشد، مقداری غمگین هستم چون احساس می‌کنم هنوز خالص نشده‌ام تا به سوی خداوند برگردم.

اگر برای احیای اسلام نبود، هرگز اسلحه به دست نمی‌گرفتم و به جبهه نمی‌رفتم. پیروزی‌های ما مدیون دست‌های غیبی خداوند است. این کشاورز زاده تنکابنی، سرباز ساده اسلام است و به هیچ‌یک از حزب‌ها و گروه‌ها وابسته نیست. آرزو دارم که جنگ تمام شود و به زادگاهم بروم و به کار کشاورزی مشغول شوم.