به نقل از وبلاگ بشارت ها /

نقش آموزش وپرورش وجامعه بزرگ فرهنگیان اعم از اساتید ، معلمان، دانشجویان و دانش آموزان … در بروز و ظهور استعدادهای کشور در عرصه های مختلف چشم نواز بوده وخواهد بود؛ از آنجایی که مقام معظم رهبری بر اساس نیازها و استعداد ها هرسال را به منظورهدایت و سوق دادن جامعه به سمت و سویی که مورد نیاز کشور می باشد نامگذاری و هدایت می نمایند.امسال را نیز که سال « اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل » مزین فرموده اند ، جامعه فرهنگیان نیز در تقویت این مو ضوع سهم بسزایی دارند که نباید از آن غفلت ورزید!

تلاش وکوشش معلمان در تربیت وهدایت دانش آموزان به این سمت وسو می تواند کمک قابل توجهی به اقتصاد مقاومتی داشته باشد و رفاه و آسایش منطقی را برای آحاد جامعه به ارمغان آورد و جامعه را از وابستگی اقتصادی به بیگانگان بی نیاز سازد.از این رو آموزش وپرورش باید نقش خود را به خوبی ایفا نماید ؛ مطمئناَ این استعداد وتوانایی در فرهنگیان ما وجود دارد که بتواند به اقتصاد مقاومتی کمک قابل توجهی بنماید.

در این نوشتار مختصر می توان به موارد ی که عملا در این راستا مفید فایده باشد اشاره نمود:

۱- پرهیز از اسراف و اسراف کاری در استفاده از وسایل نوشت افزار ( دفتر ، خودکار ، مداد…..) از دوران ابتدایی تا سطوح بالای تحصیلی

۲- استفاده صحیح ودرست از امکاناتی که در اختیار آموزش وپرورش وادارات تابعه قرار دارد.( ساختمان، خودرو ، میزوصندلی…)

۳- استفاده بهینه از وسایل گرمایشی در فصل سرما و جلوگیری از هدر رفت آن.

۴- پرهیز از همایش ها وجلسات غیر ضروری وتکراری در ادارات ومدارس که منجر به هزینه های گزاف خواهد شد.

۵- هدایت وسوق دادن دانش آموزان، دانشجویان به تحقیق وپژوهش در زمینه تقویت ونحوه استفاده از  اقتصاد مقاومتی.

۶- با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی مقطعی نبوده وسال های سال مورد نیاز جامعه است به همین منظور رشته ای در این زمینه در مدارس فنی حرفه ای و هنرستان ها گنجانده شود ویا حداقل دروسی در تمام رشته های تحصیلی  به این امر اختصاص یابد.

۷- تشویق وهدایت دانش آموزان و دانشجویان – که آمار بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند- و به عبارتی فرهنگ سازی شودبه اینکه از کالاهای داخلی استفاده شود زیرا این موضوع به تقویت اقتصاد مقاومتی می انجامد.

۸- دقت ونظارت کافی و کارشناسانه وصادقانه در ساخت وساز اماکن وساختمان های ادارات ومدارس که طول عمر بیشتری داشته باشد.

۹-استفاده بهینه و با کیفیت از ساعات کاری وحضوربه موقع وبا نشاط وفعال خود در مدارس وادارات به منظور افزایش ساعات کار مفید.

۱۰- بستر سازی در زمینه فعالیت بیشتر وفوق برنامه در ادارات ومدارس بدون چشم داشت کمک های مالی .

۱۱- تقویت روحیه فداکاری وایثارگری در امور محوله بخصوص در امر تعلیم وتربیت به منظور جلوگیری از پرداخت هزیه هایی به عنوان کلاس های تقویتی .

۱۲-کیفیت بخشی به امر آموزش وپرورش وتعلیم وتربیت به طوری که منجر به تکرار پایه از طرف دانش آموزان نگردد.( البته تنها به در صد قبولی نیانجامد زیرااز کیفیت آموزشی کاسته خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری ببار خواهد آورد. )

۱۳- کاهش و حذف تعطیلات بی موردو پیش از موعد به بهانه آغاز سال جدید و آغاز سال تحصیلی و امتحانات…( لازم به ذکر است که این نوع تعطیلات غیر از تعطیلات رسمی در اموزش وپرورش است.)

۱۴- جذب نیروهای توانمند وعلاقمند به معلمی وتقویت واحیای تربیت معلم به همین منظور.

۱۵- تشویق ادارات آموزش وپرورش و مدارسی که در کاهش هزینه های بی مورد موفق بوده اند.

۱۶- راه اندازی کارگاه های کوچک تولیدی و مقطعی ( ساخت میزو نیمکت وصندلی …) در ایام تابستان به منظور پر کردن بخشی از اوقات فراغت دانش آموزان ودانشجویان.

۱۷- پرهیز از تکرار چاپ کتب درسی در هرسال به طوری که کتب درسی حداقل دوسال مورد استفاده قرار گیرد.

۱۸- رعایت ودقت کافی در امور مزایده ها ومناقصه ها در آموزش وپرورش تا از هدر رفت امکانات جلوگیری بعمل آید.

۱۹- به کار گیری نیروهای مازاد ، در مدارس شهرک ها وروستاهای همجوار شهرهای بزرگ.

۲۰- بازنشسته نمودن پیش از موعد فرهنگیانی که به علت بیماری قادر وتوانایی انجام وظفیه ندارند.

۲۱- رعایت و اجرای نظام هماهنگ حقوق تا دغدغه معیشت فرهنگیان مرتفع گردد.

۲۲- پرهیز از تجمل گرایی ، اشرافی، تزیین ، تغییر و تعویض زود هنگام وسایل دفاتر ِ مسئولان ، معاونان و.. .( البته سادگی ونظافت امر مقدسی  است.)

کریم عاملی