عباس اقوامی مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه آمل در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه که در ساختمان بهداشت و درمان آمل برگزار شد ، در ابتدا ضمن عرض تسلیت ماه محرم بیان کرد: رسانه و خبرنگار پاسدار حریم خبر و اطلاع رسانی است که یقینا نقش آفرینی شما خبرنگاران در مبارزه با شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر می باشد، چرا که حوزه سلامت فرصت آموزش به عموم را در این سطح نداشت و ضمن اینکه تمامی رده های آن نیز درگیر مبارزه با کرونا بودند.

وی ادامه داد: این شما خبرنگاران هستید آنچه را که تولید محتوا از سوی حوزه سلامت است را به مردم می رسانید و این نقش آفرینی شما هیچگاه فراموش شدنی نیست خصوصا در شهرستان آمل که ما دیدیم در ارتقای سواد سلامت مردم، رسانه ها و فعالان فضای مجازی واقعا سنگ تمام گذاشتند.

اقوامی افزود: بنابراین شما نیز مدافعان سلامت امروز جامعه هستید، چرا که ما خبرنگارانی را می دیدیم که در حوزه های سلامت حتی در محلات وارد می شدند و بدون هیچ ترسی به رسالت خود در امر اطلاع رسانی و خبر رسانی فعالیت می کردند.

وی تصریح کرد: وقتی بحث فراگیری کرونا ویروس است، همه در معرض خطر هستند چه کادر درمان به صورت مستقیم و چه خبرنگار و مردمی که به صورت غیر مستقیم با این ویروس مواجه هستند، لذا همینکه شما خبرنگاران هشدارهای حوزه سلامت را به گوش مردم می رسانید و زحمات مدافعین سلامت و حوزه های بهداشتی را تصویری و ویدئویی انتقال می دادید جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه آمل تاکید کرد: ما هم در حوزه بسیج جامعه پزشکی رصد می کردیم کار بسیج رسانه و خبرنگاران عزیز را که حتی دیدیدم خبرنگاران عزیز در تهیه و توزیع بسته های معیشتی، پکیج های بهداشتی و غیره نیز در کنار امر اطلاع رسانی کارنامه ای درخشان دارند.

وی اظهار داشت: کمک رسانی در مبارزه فقط بحث درمان و پیشگیری نیست، بلکه اطلاع رسانی مهمترین اصل در امر پیشگیری است چرا که قبل از وقوع هر اتفاقی خبرنگاران می توانند در حوزه اطلاع رسانی و تولید محتوا به مردم هشدار و آمادگی لازم را بدهند .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بحث پشتیبانی از حوزه های سلامت، مدافعین سلامت و خصوصا شهروندان و بحث محرومیت زدایی در مناطق محروم، بسیج جامعه پزشکی در تمام رده های مقاومتی که در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستانهای خصوصی داشته وارد عمل شد و تمام بسیجیان آن نیز به عنوان مستخدم دولت در حوزه بهداشت و درمان هستند.

وی بیان کرد: بسیج جامعه پزشکی سازمانهای حوزه بهداشت و درمان نظیر بیمارستانها دولتی و خصوصی، داروخانه ها، هلال احمر، انتقال خون، بهزیستی،  دانشکده های پرستاری و پیراپزشکی را در بر دارد که پایگاههای مقاومت ما در این مکان ها فعال هستند .

اقوامی ادامه داد: ما در ۶ ماه اخیر بالغ بر ۱۸۵۰ بسته معیشتی در مرحله اول با کمک مردم توزیع کردیم در صورتی که بسیج جامعه پزشکی هیچ گونه کمک دولتی ندارد و همچنین ما در مرحله اول بالغ بر ۸۲۵ میلیون تومان کمک های خودمان را به بیمارستانها و مردم منتقل کردیم و در کنار این خیلی از بیماران ما در منازل خود حبس شده بودند به دلیل اینکه ترس از رجوع به بیمارستانها داشتند که به آنها نیز کمک رسانی کردیم.

وی افزود: بسیج جامعه پزشکی به عنوان پشتیبان در زمانی که هیچ کسی پای کار نبود در صف اول مبارزه با کرونا قرار داشت و ما در مرحله دوم حوزه سلامت با کمبود نیرو چه نیروهای خدماتی و چه تخصصی پرستاری و کمک بهیاری مواجه بودیم که بر حسب درخواست اداره بهداشت آمل از دانشگاه علوم پزشکی و نامه نگاری های دانشگاه علوم پزشکی مازندران با سپاه کربلای استان مبنی بر نیروهای داوطلب کمک در بیمارستانها ، سپاه آمل در ۲ مرحله فراخوان ۴۵۱ نفر از نیروهای بسیجی و علاقه مند را شناسایی و طی نامه ای این اسامی را به بسیج جامعه پزشکی و مدیر شبکه بهداشت آمل برای به کار گیری اعلام کرد.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه آمل  گفت: در مرحله دوم در بحث اکسیژن ، یکساعت فقط افت فشار داشتیم و کمبود اکسیژنی در کار نبود و این مشکل برای کل بیمارستانهای آمل بود و اینکه بیمارستانها را با تخت های مصوب آن ساختند و وقتی تعداد بیماران بیش از حد مجاز شود و با در نظر گرفتن اینکه اکثر بیماران کرونایی به دستگاه اکسیژن نیاز دارند این یک اتفاق طبیعی بود و چیز غیر عادی وجود نداشت و اگر دوستانی که خبر ها را منتشر می کنند با کارشناسان مربوطه برای تهیه خبر ارتباط بگیرند قطعا اخبار بهتر با صحت و سقم مطمئن تر را می توان به مردم منتقل کرد و انتشار داد.

وی تصریح کرد: اولین فراخوان را برای کپسول اکسیژن و تجهیزات پزشکی، بسیج جامعه پزشکی منتشر کرد و مردم هم با اعتماد به ما در تهیه این اقلام یاری رساندند و آن چیزی که بسیج جامعه پزشکی تحویل گرفت به حوزه سلامت تحویل نداد چرا که ما می دانستیم چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

اقوامی تاکید کرد: در حوزه بهداشت و درمان همه با تمام توان خودشان ایستادند  و این مشکل را در عرض یک ساعت حل کردند و ما با گرفتن این کپسول ها و کالاهای پزشکی آنها را به گروههایی تحویل دادیم که آنها با مردم در ارتباط مستقیم بودند و خانواده هایی که نیاز به این اقلام داشتند با گرو گذاشتن کارت ملی این وسایل را برای استفاده می بردند و پس از بهبودی بیمار تحویل گروههای مردمی می دادند تا مورد استفاده بقیه بیماران قرار بگیرد و با اینکار اجازه سو استفاده به برخی افراد را ندادیم که کپسول ها را با قیمت هایی گزاف قصد فروش و اجاره به مردم آمل را داشتند.

وی با اعلام آماری در خصوص کمک های انجام شده بسیج جامعه پزشکی در مرداد و شهریور ماه ۹۹به مردم و حوزه های بهداشت و درمان گفت: ما در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۹۹ تعداد  هزار و ۵۰۰ عدد لباس سرهمی به ارزش ۷۵ میلیون تومان، ۵ هزار عدد ماسک جراحی ، هزار عدد گان، ۵۰۰ عدد شیلد محافظ صورت ، هزار عدد دوغ لیوانی، هزار باکس دوغ خانواده، آبمعدنی یک نفره هزار باکس، محلول ضد عفونی دست ۲۰۰۰ عدد، خرما ۱۰ کارتون ۱۲۰ بسته ، ۱۰۰ بسته دستمال کاغذی، ۳۰۰ کارتون بیسکوبیت، هزار و ۸۰۰ عدد آبمیوه یک نفره، وایتکس یک لیتری ۱هزار عدد، کپسول اکسیژن ۵۰ عدد، مانومتر ۵۰ عدد، میوه تازه گیلاس ۴ تن و ۵۰۰ کیلو، غذای گرم ۲۰۰ پرس به تمامی رده های مقاومت در تاریخ ذکر شده به ارزش ریالی ۵۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بین حوزه های سلامت توزیع کردیم .

این مقام مسئول ادامه داد: در تاریخ ۱۹ مرداد ۹۹ نیز هزارعدد لباس حفاظت فردی ، ۵۰۰ عدد گان، ۵۰۰ عدد دوغ، ۵۰۰ باکس آب معدنی و غیره به ارزش ریالی ۴۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان  و در تاریخ ۱۰ شهریور ماه نیز کمک هایی انجام شد که آمار کل شهرستان و بحث برگزاری هیئت های مذهبی و کمک های درخواستی آنها می باشد که مبلغ  638 میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نیز در این بخش هزینه شد.

وی اظهار داشت: بسیج جامعه پزشکی بسیج مستضعفین مردمی است و در آینده بسیار نزدیک ما به همت نیزوهای خدماتی، پرستاری ، کادر بهداشتی و مردم و خیرین ۱۰۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع خواهیم کرد.

اقوامی در پایان گفت: از پزشکان انتظار داریم که در بحث محرومیت زدایی با رده های مقاومت در بیمارستانها و مراکز بهداشتی که هستند همکاری های بیشتری داشته باشند تا بتوانیم در این موضوع هم اقدامات ارزشمند بیشتری را انجام دهیم.

تنظیم: سحر صالحی