به مناسبت سالگرد شهدای خانطومان به سراغ همسر شهید والامقام رضا حاجی زاده رفتیم و گفتگوی مفصلی را با وی ترتیب دادیم .
مریم شکری همسر شهید مدافع حرم، رضا حاجی زاده در گفت و گوی با خبرنگار مازندرانه گفت: در ۲۵ اسفند سال ۸۷ با شهید عقد و در ۲۵ تیر ۹۰ عروسی کردیم و ۲ فرزند به نام های محمد طاها و فاطمه حلما از شهید دارم که در زمان شهادت محمد طاها ۱۰ ماهه و دخترم ۲ سال و نیم داشت.
وی با بیان این که شهید رضا حاجی زاده در ابتدا پاسدار و در گردان تکاوری بودند گفت: شرایط کاری شهید طوری بود که همیشه باید برای دفاع از وطن درمرز بودند و در ۹سال زندگی مشترکمان شاید فقط یک سال آن را با هم بودیم و من تمام این شرایط را در ابتدای ازدواج پذیرفتم.
همسر شهید مدافع حرم ادامه داد: وقتی منش همسرم را می‌دیدم همیشه استرس شهادتش در من وجود داشت، رفتارهای شهید از نوع نماز خواندن، حرف زدن، نوع برخورد و احترام گذاشتنش بسیار خاص و ویژه بود.
وی با بیان اینکه برنامه های زیادی برای زندگی مشترکمان داشتیم گفت: همه چیز تازه رو به راه شده بود از ساخت خانه مان و برنامه های زیادی برای آینده خودمان و فرزندانمان داشتیم.
شکری در خصوص طرز فکر شهید برای پیکار با دشمن در کشوری دیگر خاطرنشان کرد: وقتی به روضه امام حسین (ع) میرویم و گریه میکنیم و می گوییم ای کاش ما آن زمان بودیم و به اهل بیت کمک میکردیم، آن دوران امام زمانش امام حسین علیه السلام بود و اکنون حضرت مهدی(عج) و رفتن ما بحث اسلام است، نه خط مرزی و این مسائل نباید در اراده ما تاثیر گذار باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مازندرانه که اگر به گذشته بر می گشتید باز هم با رفتن همسرتان موافقت می کردید گفت: با تمام سختی ها و حرف و حدیث هایی که شنیدم در طی این مدت، ولی باز هم همان کار را می کردم و در این موضوع مصمم هستم چرا که آرزوی آقا رضا شهادت و آرزو و هدف من نیز امام زمانی زندگی کردن است و کسی که بخواهد امام زمانی زندگی کند، نباید شعار دهد و باید عمل کند.
همسر شهید در ادامه از دلتنگی های فرزندانش چنین میگوید: دلتنگی فرزندانم زیاد است و دائم سوالات زیادی در خصوص آقا رضا از من می پرسند که در عین آرامش پاسخگوی سوالاتشان هستم و به عنوان یک مادر بچه را باغم و اندوه بزرگ نمیکنم چرا که یاد شهید رضا همیشه در خانه ما جاری است و با ما زندگی می کند.
وی با بیان اینکه شهید روح اله صحرایی یار شفیق شهید رضا حاجی زاده بود خاطر نشان کرد: این ۲ نفر رابطه بسیار خوبی با هم داشتند و قبل از شهادتشان متصدی یکی از بانک ها با خنده میگفت چطور است که رضا همیشه ضامن روح الله و روح الله هم همیشه ضامن رضا می شود و به راستی در شهادت هم به همینگونه رقم خورد و این ۲ نفر در معنویات هم ضامن یکدیگر شدند.
شکری با بیان این که همه دعا می کنند که شهید رضا حاجی زاده برگردد گفت: من و خانواده معتقدیم که شهید جای خوبی است و به شخصه تحمل این را ندارم که یک تکه استخوان از شهیدم را بیاورند این موضوع من را نمی تواند قانع کند و به نظرم پیکر آقا رضا هیچوقت برنمیگردد و گمنام باقی می ماند چرا که گمنامی بهترین مقام و بالاترین درجه شهادت است.
وی در پاسخ به سوال برخی افراد جامعه که می‌گویند شهدا برای پول رفتند گفت: سکوت، بهترین جواب است .
همسر والامقام شهید در مورد شایعه اخیر در خصوص بازگشت پیکر شهید رضا حاجی زاده گفت : برخی از این پیج ها و صفحات مجازی برای جذب مخاطب با روح ، روان و احساسات ما و افرادی که متعصب به شهدا هستند، بازی کردند، چرا که این موارد از منابع رسمی و معراج شهدا اطلاع رسانی می شود .
وی از آخرین مکالماتش با همسر شهیدش گفت: ۲ روز قبل از شهادتش با من تماس گرفتند و در حالی که مسافت زیادی تا مخابرات بود و صف طولانی را باید می ایستادند برای تماس، ولی اواخر شهادتش روزی ۳ الی ۴ بار این مسافت طولانی را طی میکردند تا با من صحبت کنند و من همان روزها حسی در درونم میگفت اتفاقاتی در راه است .
این بانوی فداکار آملی در خصوص مراسمات سالگرد شهید، افزود: بسیاری از مردم فکر میکنند هزینه های سالگرد با ارگانهای و نهادهای دیگری است در صورتی که تمامی هزینه ها با خودمان است و در چهار سالی که از شهادت آقا رضا می گذرد ۲ سال ابتدایی را با مراسمی خاص برگزار کردیم.
وی ادامه داد: ولی در سومین سالگرد شهید با توجه به سیلی که کشور را درگیر کرده بود هزینه های مراسم را به سیل زدگان اختصاص دادیم و امسال نیز در چهارمین سالگرد شهید رضا حاجی زاده با بحران کرونا مواجه شدیم و از اول اسفند در تولید ماسک، سبد غذایی و لباس برای کمک به افراد نیازمند وارد شدیم و هزینه های سالگرد را برای این موارد خرج می کنیم ، ضمن اینکه شب گذشته مراسمی مجازی نیز برای چهارمین سالگرد شهید تدارک دیدیم که بسیار عالی برگزار شد.
همسر شهید افزود: مادر شهید بودن بسیار سخت است اما آرزویم این است که مادر شهید قدس باشم.
وی با بیان اینکه شهرمان رنگ و بوی شهدایی ندارد خاطر نشان کرد: آمل تنها شهر در استان مازندران است که بیشترین تعداد شهید را دارد اما متاسفانه یک عکس در ورودی و خروجی شهرش از شهدای مدافع حرم ندارد، البته مدتی عکس مدافعان حرم در ورودی شهر آمل جنب دانشگاه شمال نصب بود که اکنون جایش را تبلیغات مایع و شوینده پر کرده است!!
همسر شهید رضا حاجی زاده در پایان گفت: شهدای مدافع حرم هم سن جوانان امروزی هستند و از آنجایی که شهدا زنده هستند با نصب تصاویر شهدای مدافع حرم می توانیم روحیه ایثار و شهادت را در بین مردم تقویت کنیم و قطعا می توانیم در سرنوشت زندگی آنها تاثیر گذار باشیم.

خبر: سحر صالحی