دسامبر ۲۰۱۹ بود که برخی از ساکنان شهر ووهان چین بدون علت خاصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن ها و داروهای متداول پزشکی قادر به درمانشان نشد و در نتیجه تحقیقات آغاز شد تا علت بیماری دریافت شود،در نهایت محققان به نوع جدیدی از ویروس که همان میروس اسمش را نبر خودمان است،رسیدند.

چندی نگذشت که این ویروس به سرعت از انسان به انسان شیوع یافت،مردم چین از ترس سرایت اعجاب آور این ویروس،اقدام به کاهش رفت و آمد ها،استفاده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده و حتی قرنطینه خانگی و بیمارستانی روی آوردند و متاسفانه به رغم تلاش های انجام شده توسط چین این ویروس از مرزهای این کشور هم فراتر رفت و به کشورهای دیگر هم مهاجرت کرد.
در ۲۹ بهمن ماه سال جاری و دقیقا یک روز مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی،اولین مورد مبتلا به این ویروس در ایران و شهر قم شناسایی و راهی بیمارستان شد و بدین ترتیب ویروس اسمش را نبر در ایران هم شروع به جولان دادن کرد.
در همان روزهای اول شیوع ویروس اسمش را نبر در ایران بود که ناگهان با پدیده کمبود لوازم بهداشتی رو به رو شدیم و بار دیگر ذهن ها زمزمه کردند که از ماست که بر ماست،پزشکان و پرستاران و نیروهای کادر درمان یاعلی بلندی گفتند و در کنار بیماران مبتلا و مشکوک به ابتلا غیورانه ایستاد و بار دیگر ایثار و فداکاری نیروهای پزشکی جنگ تحمیلی را یادآور شدند،به مدد مسئولین مربوطه محتکرین و عوامل کمبود و گرانفروشی لوازم بهداشتی با برخورد جدی و قضایی مواجه شدند و کورسوی امید به قانون دوباره در میان همگان جان گرفت.
جوانان دغدغه مند هر شهر در ایران زمین برای شکست این ویروس و مقابله با آن به پا خواستند،گروهی در شبکه های اجتماعی و مجازی طنزپردازی کردند تا روحیه ها جان گیرند،گروهی به توزیع ماسک،دستکش و مواد ضدعفونی کننده به صورت رایگان روی آوردند.

از آنجایی که مردم کشور عزیزمان در هر مسئله و موضوعی تفاوت عظیمی از خودشان نسبت به مردم سایر ملل بروز می دهند،در مسئله ویروس اسمش را نبر هم ایرانیان عزیز مرز های متفاوت بودن را جا به جا کردند،به این صورت که گروهی کلا این بیماری را جدی نگرفتند و با تحلیل های متفاوت که در میانشان تحلیل های منطقی هم دیده می شد معتقد بودند و هستند که این ویروس به منظور اهداف سیاسی ساخته شد،پس نباید چندان به آن اهمیت داد.گروه دیگر اما معتقدند که این ویروس آمده تا جان ها را بگیرد و مرگ را برای همگان به ارمغان آورد.در نگرش صفر و صدی این دو گروه باید تامل کرد،باید پرسید چرا زیرساخت های فرهنگی و تجهیزاتی برای مقابله با چنین مسائلی آماده نشده که امروز مردم سراسر دچار دلهره،اضطراب و گمراهی شده اند.

گذشته از این مسائل،این ویروس با تمام اثرات منفی که به بار آورد،آموخته های فراوانی را برایمان به یادگار گذاشت؛از جمله اینکه آموختیم علی رغم تجربه های همیشگی در کشورمان که همیشه گران شدن ارقام محصولات و خدمات را شاهد بودیم،اگر از خرید چیزی امتناع کنیم قطعا ارزانی آن را خواهیم دید،نمونه اش بلیط ۹۰۰ هزار تومانی پرواز کرمانشاه به مشهد که در این روزهای بروز ویروس اسمش را نبر به دلیل کمبود مسافر به ۷۶ هزار تومان کاهش یافت،اینجاست که با خود می گوییم شاید اگر هنگام گرانی پراید هم هجوم نمی آوردیم،اکنون قیمتش ۷۰ میلیون تومان نبود!

با آمدن اسمش را نبر قدر دورهم بودن های بدون استرسمان را دانستیم،قدر آغوش ها و بوسه های فاقد اضطراب را غنیمت شمردیم،بیرون رفتن های آزادانه و بدون نگرانی را دلتنگ شدیم،برای لحظه ای که آب دهن در گلویمان گیر کرده بود و به راحتی و بدون ترس از قضاوت دیگران سرفه کردیم،دلمان ضعف رفت،آخر می دانید این روزها اگر از روی پریدن تیغ ماهی در گلویت هم سرفه ات بگیرد،یک نفر پیدایش می شود که جوری نگاهت کند که با خود بگویی وای که الان اسمش را نبر مهمان بدنم شده است.

اسمش را نبر برای همه ما دلهره زا بود،در کمال ناباوری روحیه بسیاری از مارا به نابودی کشاند،جنس متفاوتی از نگرانی را در وجودمان تولید کرد اما به طرز عجیبی، منت سلامتی بدنمان را بر سرمان گذاشت،فریاد زد شما خودتان و اطرافیانتان،زندگی هایتان،آسودگی هایتان را شدیدا دوست می دارید که اگر دوست نداشتید این چنین از وجود من روح و بدنتان به لرزه نمی افتاد.

اسمش را نبر به زودی رخت خود را می بندد و می رود اما درس های تلخ و شیرینی که از خود برجای گذاشت فراموش نخواهد شد،تاریخ بعدها این روزها را قضاوت خواهد کرد،خوب ها و بد های این روزها را بر روی تخته شاسی اش خواهد نوشت،لیست قربانیان و قهرمانان این بازه زمانی را اعلام خواهد کرد و انتخاب شما و دست سرنوشت تعیین می کند که اسمتان در کدام لیست نوشته شود.

در آخر از تمامی بزرگوارانی که در جهت تلطیف روحیه مردم و کمک به آنها از جان و تلاش خود مایه گذاشتند سپاسگزاریم،همچنین امیدواریم همه آن افرادی که از فرصت استفاده کردند و از آب گل آلود این روزها ماهی صید کردند،نتیجه اعمالشان را دریابند.

در این یادداشت در جهت کاهش حساسیت ها و نگرانی ها نسبت به اسم و واژه ویروس نوظهور این روزها،به جای نام اصلی اش اصطلاح «اسمش را نبر» به کار برده شد.

به قلم مبینا ابراهیمی مقدم