سردار مومنی در حاشیه نمایشگاه کشفیات بالغ بر ۲۰ تن مواد مخدر، مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات و خودروهای توقیفی از قاچاقچیان که در زاهدان برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: ایران اسلامی در حال مبارزه نابرابر با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان ملل، سهم ایران از کشفیات جهانی تریاک از ۷۶ درصد سال گذشته به ۹۰ درصد رسیده بدین معنی که ۹۰ درصد تریاک جهان در جمهوری اسلامی ایران کشف شده است در حالی که این کشور نه تولید کننده، نه مبدا و نه مقصد مواد مخدر است.

وی خاطرنشان کرد: همین امر موجب شده است که سازمان ملل نیز مراتب قدردانی خود از تلاش های ایران را ابراز کند و قول های مساعدت خوبی در راه مبارزه با مواد مخدر بدهد که امیدواریم عملی شود.

به گفته مومنی؛ ایران به تنهایی بیش از ۹۰درصد تریاک در جهان را کشف کرده است اما ظاهراً در سایر معابر جابجایی هیچ عزمی برای مقابله دیده نمی شود و مسیرهای دیگر برای قاچاقچیان به مانند آزادراه حمل و نقل مواد خانمان سوز است.

وی تاکید کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران میلیاردها دلار در راه مبارزه با مواد مخدر و انسداد مرزها از طریق سیم خاردار و فنس کشی و نصب سیستم های اپتیکی هزینه کرده ایم و بیش از ۳هزار و۸۰۰ شهید نیز در این راه تقدیم کرده ایم اما مدعیان حقوق بشر و کسانی که داعیه دار دفاع از ملت ها دارند نه تنها هیچ اقدام مثبتی نکرده اند بلکه در مسیر مبارزه با قاچاق مانع نیز می گذارند.

سردار مومنی ادامه داد: آمریکایی ها مدعی حقوق بشر هستند اما تاکنون هیچ کاری برای حذف یا کاهش مواد مخدر نکرده اند بلکه با تصویب تحریم های ظالمانه مانع مبارزه ایران نیز می شوند که سازمان ملل باید به این مساله توجه و دقت نظر داشته باشد هرچند این سازمان قول مساعدت داده اما تاکنون بی نتیجه مانده است.

وی تصریح کرد: طی هفت ماه ابتدایی امسال بیش از ۵۵۰ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده که حاکی از رشد ۱۵درصدی نسبت به سال گذشته داشته و در استان سیستان وبلوچستان نیز ۱۵۴ تن کشفیات داشته ایم که بر اهمیت کار نیروهای نظامی ایران در مبارزه با این پدیده شوم تاکید دارد.

اختصاص ۱۰۰میلیون دلار برای انسداد مرزها با موافقت رهبری
استاندار سیستان وبلوچستان نیز در این باره گفت: خدمات زیادی برای مقابله با قاچاق در کشور انجام شده که در این استان نیز به روش های مختلف از جمله فنس کشی و تجهیز سیستم های اپتیکی و مخابراتی و افزایش امکانات لجستیکی بوده است.

احمد علی موهبتی افزود: خوشبختانه با موافقت مقام معظم رهبری، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای انسداد مرزها در جنوب شرق از محل صندوق ذخیره ارزی ملی اختصاص یافته است که بسیار موثر بوده می تواند کار انسداد را سرعت بیشتری ببخشید.

وی تصریح کرد: ایران به صورت یک جانبه نمی تواند این کار را انجام دهد اما در این زمینه توافقاتی با پاکستان انجام شده که این کشور نیز انسداد مرز را آغاز کرده و با ایجاد موانع سیم خاردار و فنس کشی حدود ۵۰ کیلومتر از مرز را مسدود کرده که اگر این روند ادامه داشته باشد بسیار امیدوار کننده خواهد بود.

موهبتی ادامه داد: مسدود کردن مرز به معنای ممانعت از ارتزاق مرزنشینان نیست بلکه گذرگاه های مرزی و پایانه ها و مسیرهای قانونی کماکان برای معیشت مرزنشینان باز بوده و هیچ کاهشی در سفره مردم عادی به وجود نخواهد آمد.