در حاشیه سومین دوره برگزاری مسابقات پرش با اسب به سراغ مسعود سهرابی دبیر هیات سوارکاری شهرستان آمل رفتیم و گفتگوی مفصلی با وی انجام دادیم .

مسعود سهرابی یکی از جوانان موفق این مرز و بوم می باشد که تا به حال افتخارات زیادی در مجامع بین المللی برایمان کسب کرده است و در قسمت پونی سواری می توان گفت وی پدر این رشته در کشور می باشد .

از جمله کارهای اجرایی وی می توان به برگزاری بزرگ ترین مسابقات  اسب سواری خاور میانه در ایران و فرستادن اولین تیم کودکان به مسابقات برون مرزی ترکیه با ۱۹ سوارکار و کسب ۱۶ مدال طلا اشاره کرد.

همچنین سهرابی دارای مسئولیت های زیادی می باشد که می توان به مسئولیت دبیری هیات سوارکاری شهرستان آمل، سرپرست تیم ملی هنر های رزمی سوارکاران به کره جنوبی، رییس ورزش دانشگاه تهران و عضو کمیته هنرهای رزمی سواره فدراسیون سوارکاری، عضو کمیته پونی سواری فدراسیون و رییس کمیته کودکان استان تهران، دبیر سوارکاری رباط کریم را نام برد.

مسعود سهرابی در گفتگو با خبرنگار مازندرانه بیان کرد:  در سال ۹۶ بزرگ ترین مسابقات خاور میانه را زیر نظر خانم پاسکال ادونه مربی و داور فدراسیون جهانی سوارکاری با دعوت خودم به ایران آوردم و توانستیم در این مسابقات سطح سواری کودکان را ارتقاء دهیم .

وی ادامه داد: ۲ ماه قبل به عنوان سرپرست تیم ملی بزرگسال هنر های رزمی سواره به کشور کره جنوبی اعزام شدیم و توانستیم در بخش موگو (یکی از سخترین مسابقات هنرهای رزمی) این مسابقات مقام دوم را کسب کنیم و رکورد این بخش در دنیا متعلق به ایران می باشد.

مسعود سهرابی در مورد برگزاری مسابقات اسب سواری در رده مالکین اظهار کرد: اگر مسابقات به همین صورت در طی این چند ماه برگزار شود می توانیم قول این را بدهیم که در آخر سال مسابقات رده مالکین که مخصوص صاحبان اسب ها است را در آمل برگزار کنیم و بتوانیم افتخاری دیگر را برای این شهرستان رقم بزنیم.

وی در مورد پتانسیل آمل در سوارکاری ادامه داد: در حدود سه سال پیش مصاحبه ای را در آمل انجام دادم که در آن به شروع سوارکاری و پایه شدن این رشته در آمل اشاره کرده بودم، چرا که اسب هایی که در کشور هستند و تعداد آن ها حدود ۴۰۰ اسب می شود اکثرا شروع آن ها از آمل بوده است و یکی از شعار های من این بود که از آمل تا تهران از تهران تا المپیک و آمل این توانایی را دارد و نباید شهر های کناره آمل رابا بی توجهی کنار بگذاریم و هدفمان این است در یکی دو سال آینده تیم خوبی برای مسابقات کشور داشته باشیم.

سهرابی در مورد وضعیت تیم های آملی مطرح کرد: آمل تنها تیمی بوده که، سوارکاری، در طول این چند سال برای مسابقات تهران نداشته است و ما اگر این روند را با کمک مسئولین و افراد علاقه مند به این رشته پیش برویم ، می توانیم این راه را سریع تر از قبل طی کنیم .

دبیر هیات سوارکاری شهرستان در خصوص استفاده مناسب از اساتیدی که با هیات سوارکاری همکاری می کنند گفت: از حضور استاد جمشیدخانی و عزت الله وجدانی باید بهره ی خوبی ببریم و سطح کیفی مسابقات را در شهرستان آمل به طور چشمگیری افزایش دهیم و آمل نیز پتانسیل این را دارد که حرف اول را در استان یا حتی در کشور بزند چون که بسیاری از اسب ها به ویژه پونی ها در شهرستان آمل هستند.

سهرابی در مورد مسابقات کشوری پونی سواری تاکید کرد: حدود ۴۸۰ پونی سوار در کشور داریم و در آخرین مسابقه ۱۳۸  سوارکار را سوار اسب های پونی کردیم که این مسابقه از ساعت۸ صبح شروع و سه بامداد  به پایان رسید.

وی افزود:  متاسفانه در این مسابقات حتی یک سوارکار از آمل نداشتیم ولی این قول را به مردم شهرستان می دهم که خانم پاسکال ادونه و چندی از بزرگان سوارکاری ایران و جهان را برای تقویت سطح کیفی کودکان در اسب سواری و پونی سواری به آمل بیاوریم.

دبیر هیات سوارکاری آمل در مورد مربیان سوارکاری در شهرستان آمل یادآور شد: یکی از خبر های خوب برای سوارکاری آمل شرکت ۲ مربی در کلاس های مهر ماه  برای بالا بردن سطح کیفی خودشان و نیز کمک به سوارکاری شهرستان آمل است.

وی ادامه داد: لازمه داشتن سوارکارانی خوب در آینده مربی هایی با دانش بالا است که این دانتش را با به کار گیری در کودکان و کشف استعداد آن ها در این رشته می توان یافت.

سهرابی درباره چگونگی پیشرفت اسب سواری در شهرستان ها تصریح کرد: من به عنوان دبیر هیات سوارکاری شهرستان امل مسئولیتی کوچیکی در این شهرستان دارم و در کل کشور نیز ۱۲ شعبه برای اسب سواری کودکان تجهیز و ساخته ام که همه هزینه ها اکثرا از خود اسب تا تجهیزات آن ها را به طور شخصی پرداخته ام  و این اسب ها را به طور امانت به شهرستان ها واگذار می کنیم تا بتوانیم  پایه سوارکاری را در شهرستان ها بهتر کنیم.

وی در مورد حمایت مسئولین از این رشته بیان کرد: در طی این چند ماهی که سوارکاری در شهرستان امل رونق یافته است متاسفانه معدود مسئولی از این ورزش حمایت کرده است و تا به اینجا با همت خودمان توانستیم مسابقات و مراسماتی را برگزار کنیم .

سهرابی در پایان افزود: در پایان نیز از اسماعیل پهلوان رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان آمل و عرفان آسیایی رئیس هیات سوارکاری شهرستان امل کمال تشکر و قدردانی را دارم که با همت خودشان توانسته این ورزش را در شهرستان آمل به طور قابل توجهی بر سر زبان ها بیاورد و ما این اطمینان را می دهیم که در آینده ای نزدیک بتوانیم تیم سوارکاری آمل را به مسابقات کشوری یا حتی جهانی اعزام کنیم.

خبر: حسن امیری