لیورپول امشب در اولین بازی خود در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ لیگ برتر انگلیس به مصاف نوریچ می‌رود. فصل جدید برای لیورپولی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که مرسی‌سایدی‌ها بعد از قهرمانی فصل گذشته‌شان در اروپا و از دست دادن میلی‌متری لیگ برتر در رقابت شانه به  شانه با منچسترسیتی مصمم هستند امسال به ناکامی ۳۰ ساله خود در انگلیس پایان داده و سرانجام جام قهرمانی لیگ برتر را به خانه بیاورند.

اما این روزها در ملوود، مجموعه تمرینی لیورپول شعار اصلی کلوپ و کادر فنی‌اش ارتقای تیم موجود است و نه ایجاد تغییر و تحولات گسترده در تیم.

یورگن کلوپ دیروز در آستانه شروع لیگ برتر مقابل خبرنگاران نشست تا به سوالهای آنها درباره تیمش پاسخ دهد. ذهن مربی آلمانی به بررسی کردن احتمالات از قبل عادت کرده. او این بار هم با پیش‌بینی واکنش خبرنگاران به حرفهایش، اینطور آغاز کرد:” توجه داشته باشید که من نمی‌خواهم خودمان را با بارسلونای پنج شش سال پیش مقایسه کنم”.

ولی قصد او و نکته اصلی صحبت‌هایش دقیقاً همین بود. در روزهایی که بخش مهمی از هواداران لیورپول به دلیل مخالفت و به قول آنها کم‌کاری او در جذب بازیکنان جدید از یک فصل ناکام صحبت می‌کنند، هدف کلوپ این بود که برنامه‌هایش را برای افکار عمومی مطرح کند.

کلوپ در تقابل با بخش مهمی از هواداران لیورپول قصد داشت به سبک و سیاق تیمهای بزرگی مثل بارسلونا و حتی منچستریونایتد دوران سر الکس فرگوسن ارجاع دهد.

کلوپ به راستی معتقد است که تیمهای بزرگ بهترین بازیکنان‌شان را نگه می‌دارند و در فصل نقل و انتقالات صرفاً به دلیل فعالیت در بازار داغ خرید و فروش بازیکن، دست به تعویض ستاره‌های خود نمی‌زنند. البته کلوپ مراقب است که تیمش را با بارسلونای درخشان آن سالها مقایسه نکند ولی واقعیت این است که او باور دارد لیورپول تا چند سال دیگر به حدی خواهد رسید که با آن بارسای بزرگ  قابل مقایسه باشد.

وقتی خبرنگاری از کلوپ پرسید که آیا چسبیدن به بازیکنان فعلی‌اش و اعتماد مطلق به آنها به نوعی قمار محسوب نمی‌شود گفت:” نه. من وقتی به تیمهای بزرگ گذشته فکر می‌کنم، البته نمی‌خواهم بگویم که ما در حال حاضر تیم بزرگی هستیم چون برای اینکه بتوانیم چنین چیزی بگوییم باید چند سال دیگر صبر کنیم، ولی وقتی به تیمهای بزرگ گذشته فکر می‌کنم می‌بینم آنها به مدت چند سال بازیکنان‌شان را نگه داشتند و هر سال نیازی به تغییرات زیاد نداشتند”.

کلوپ در ادامه صحبت‌هایش گلویش را صاف کرد و اینطور ادامه داد:” آن تیمهای بزرگ تیم‌شان را حفظ کردند. بعضی وقتها بازیکنی اضافه می‌شد که به مشکل برمی‌خورد و دوباره با همان ترکیب اصلی ادامه می‌دادند. کلاس ۹۲ منچستریونایتد را به خاطر بیاورید. آنها چند سال کنار هم بودند؟ وقتی سن کانتونا بالا رفت چند مهاجم به آنها اضافه شد ولی تیم دچار تغییرات کلی نشد. ما در لیگ بسیار دشوار انگلیس یک تیم خوب هستیم و خیلی از رقبای ما آرزو دارند که تیمی مثل تیم امروز ما داشته باشند”.

کلوپ در واقع به نکته خوبی اشاره می‌کند. بارسا در دوره بسیار موفقی که کلوپ به آن اشاره می‌کند چند بازیکن نام و نشان دار مثل ابراهیموویچ، آنری، سانچس و میلیتو را به نوکمپ منتقل کرد ولی هیچکدام از آنها در بارسا موفق نبودند.

برای مثال بارسلونا در سال ۲۰۱۲ تنها دو بازیکن نه چندان مطرح جذب کرد ولی آنها مسی، ژاوی، پویول و هشت بازیکن دیگر داشتند که از آنها به عنوان تیم درخشان بارسا یاد می‌شد. درست مثل لیورپول در فصل گذشته.

از حرفهای یورگن کلوپ کاملا مشخص است که او اطمینان دارد دستکاری نکردن تیم موفق فصل گذشته می‌تواند امسال بعد از گذشته سی سال قهرمانی لیگ انگلیس را برای مرسی‌سایدی‌ها به ارمغان بیاورد. کلوپ به خبرنگاران گفت او باید بر اساس انتظاراتی که از لیورپول وجود دارد و ارزیابی خودش و کادر فنی‌اش از امکانات تیم تصمیم‌گیری کند.

مشخص است که کلوپ باور دارد تیم او از کیفیت، عطش رسیدن به موفقیت و شور و شوق فوتبالی لازم برای به زیر کشیدن منچسترسیتی از تخت پادشاهی فوتبال باشگاهی انگلیس برخوردار است.

کلوپ در صحبتهای خود با خبرنگاران آب پاکی را روی دست هواداران منتقد لیورپولی ریخت و گفت:” واقعا امیدوارم از این به بعد راجع به این مساله دیگر صحبت نشود. ما تصمیم گرفتیم امسال تابستان اینطور رفتار کنیم و حالا دیگر همه چیز تمام شده و اوضاع از این قرار است. ما می‌خواهیم امسال با قدرت و تمرکز بالا بازی کنیم، بالاتر از همه تیمهای دیگری که در لیگ رقیب ما هستند. اگر بتوانیم این قدرت و تمرکز را با کیفیت تیم تلفیق کنیم شک ندارم که فوتبالی خوب و موفق به نمایش خواهیم گذاشت. خلاصه برنامه ما این است”.

منبع: میرر

ترجمه: آرش جلال منش