صعود ایران بعد از اما و اگرهای فراوانی که با اشتباه سایت فدراسیون جهانی ایجاد شد، جمعه شب رسمیت پیدا کرد و تیم ملی والیبال ایران در دومین دوره لیگ ملت های والیبال توانست صعود خود را به مرحله نهایی مسابقات قطعی کند و حالا نظاره گر جدول است تا قرعه خود در مرحله نهایی را بهتر از قبل بشناسد. قرعه ای که می تواند کمک پر رنگی به تیم ملی برای کسب مدال جهانی انجام دهد و به همین دلیل ادامه روند خوب ایران در دو بازی باقی مانده برابر بلغارستان و آمریکا نقش پر رنگی در این روند خواهد داشت.

موفقیت تیم ملی در این فصل از مسابقات در سالی که تقویم بین المللی فدراسیون جهانی پر ترافیک ترین روزهای خود را پیش رو دارد، مدیون عوامل زیادی است و در این مسیر نکته ها و نقد های زیادی نیز به عملکرد تیم ملی و تصمیمات کولاکوویچ معطوف شده است. موضوعی که باعث شده تا حالا با قطعی شدن صعود پرونده ای جامع برای تیم ملی ایران تشکیل دهیم.

 

چرا وقت تغییر نسل نیست؟

سرمربی تیم ملی در یکی از نشست های خبری خود در ارومیه به جمله مهمی اشاره کرد و گفت که میان تیم اول و دوم ایران فاصله زیادی وجود دارد.

تیم ملی ایران در ترکیب ۶ نفره و اصلی خود از بازیکنانی استفاده کرد که برای طرفداران والیبال و البته آنها که تنها تیم ملی را دنبال می کردند، نام آشنا بودند و همین دلیل باعث شد تا بسیاری کولاکوویچ را در شروع مورد انتقاد قرار دهند که چرا ایران مانند برخی از تیم ها دست به تغییر نسل نزده است.

 

نباید فراموش کرد که یک سال پیش از شروع مسابقات المپیک و چند ماه قبل از شروع انتخابی المپیک، زمان بهره برداری از نسلی است که طی ۳ سال گذشته برای تیم ملی به میدان رفتند.

البته سرمربی تیم ملی سال گذشته ستاره های جوان والیبال ایران مانند شریفی، حضرت پور، توخته، مجرد و چند جوان دیگر را مورد استفاده قرار داد و نتیجه آن حضور شریفی در لیگ ایتالیا، درخشش حضرت پور و رسیدن به ترکیب اصلی تیم ملی و البته ادامه رشد و تکامل ستاره جوانی مانند مجرد بود.

در جمع بندی می توان گفت با توجه به پتانسیل والیبال ایران، تصمیم کولاکوویچ در استفاده از ترکیب اصلی ایران به ویژه آنکه تیم ملی ما هیچ دیدار تدارکاتی نداشت، نیاز مبرم دارد.

 

مرسی از دلار که گران شد!

موج لژیونر های والیبال ایران در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز شکل گرفت؛ در شرایطی که درآمد لژیونرهای والیبال در ایران بیشتر از خارج از کشور بود، افزایش قیمت ارز باعث شد تا ستاره ها مجبور به کوچ شوند و سال گذشته معروف، قائمی، غفور، کاظمی و چند چهره دیگر به عبادی پور پیوستند تا حالا شاهد افزایش سطح بازیکنان تیم ملی ایران باشیم.

هر چند ملی پوشان والیبال ایران سطح متفاوتی نسبت به دیگران داشتند اما حضور در والیبال اروپا باعث شد تا سطح تیم ملی نسبت به گذشته متفاوت شود. حالا دیگر خبری از اشتباهات معروف، کم تجربگی غفور و مسائلی از این دست در ترکیب تیم ملی نیست و تیم ایران با سطحی متفاوت برابر حریفان خود رقابت می کند.

 

 

کولاکوویچ؛ از زیر تیغ تا روی ابرها

آنها که تحولات والیبال را از نزدیک دنبال می کنند به خوبی می دانند که اگر قانون بازنشسته ها و تغییرات در فدراسیون نبود، شاید حالا کولاکوویچ سرمربی تیم ملی ایران نبود و شاهد حضور یک مربی دیگر در ایران بودیم اما این تغییرات باعث شد تا تیم ملی روی نیمکت خود ثبات تجربه کند.

کولاکوویچ در تیم ملی باقی ماند و حالا از زیر تیغ به روی ابرها مهاجرت کرده است؛ سرمربی تیم ملی که آثار تصمیمات و تفکرات او در تیم ملی کاملا مشهود است، توانسته به خوبی ایران را به آنچه که علاقه دارد نزدیک کند؛ تیمی که در دریافت کم اشتباه عمل می کند و در دفاع روی تور بی نظیر است.

 

درآمد چشمگیر در انتظار والیبال

تیم ملی حالا در جمع ۶ تیم برتر است و به همراه آمریکا و برزیل صعود خود را قطعی کرده و در انتظار حضور دیگر تیم ها در این مرحله است. البته سطح مسابقات مرحله نهایی بسیار بالاتر خواهد بود و کار تیم ملی در این مسابقات بسیار سخت تر از گذشته است اما نباید فراموش کرد ملی پوشان ما با ریکاوری مناسب و البته اعتماد به نفس بالا می توانند مانند یک مدعی در جمع ۴ تیم قرار بگیرند.

حضور تیم ملی در این مرحله می تواند با توجه به افزایش دو برابر جوایز این مسابقات برای فدراسیون والیبال یک درآمد چشمگیر ایجاد کند که قطعا برای تیم ملی و والیبال ایران بسیار موثر خواهد بود؛ البته وصول آن مشکلی مهم برای فدراسیون خواهد شد.

 

نگران آینده والیبال نباشید

بسیاری از حالا نگران وضعیت تیم ملی ایران در سال بعد از المپیک هستند و به همین دلیل کولاکوویچ را بابت این تصمیمات مواخذه می کنند. البته که نباید فراموش کرد که ظهور ستاره ای مانند سعید معروف شاید یک اتفاق نادر در والیبال ایران باشد اما تیم ملی همین حالا در پست های دیگر بازیکنانی دارد که می توانند در سال های آینده نسل جدید ایران را بسازند و البته با پیشینه درخشانی که دارند، موفقیت ها خود را ادامه دهند.

چهره های جوانی مانند پوریا یلی، جواد کریمی، علی اصغر مجرد، مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت پور، امیرحسین اسفندیار و چند جوان دیگر همین حالا در صف حضور به رسیدن به ترکیب تیم ملی هستند و در یک سال گذشته بارها برای تیم ملی به میدان رفته و البته همین حالا حضرت پور، یلی، کریمی و شریفی در ترکیب تیم ملی حضور داشته و چهره هایی مانند توخته نیز سال گذشته دیدارهای بزرگی را در لیگ ملت ها سپری کردند تا برای جانشینی قائمی، غفور، موسوی، فیاضی و دیگران آماده شوند.

 

پس می توان همین حالا بی نگرانی از آینده و تمام مسائل نگران کننده روی موفقیت تیم ملی والیبال ایران تمرکز کرد و در انتظار درخشش تیم موفق کولاکوویچ در شیکاگو باقی ماند.