به نقل از وبلاگ درد و داد /

گرچه تمهیدات و تسهیلاتی برای کنترل روند رو به رشد این غول بنیادکن توسط متولیان در نظر گرفته شده و اقدامات بازدارنده متعددی در این زمینه انجام گرفته اما هنوز رشد آن مثبت است و سن استفاده از این سم شیرین در ایران اسلامی نیز سیر نزولی دارد.

برابر تحقیقات متقن و معتبر، هم اکنون بیش از ۲/۵ میلیون نفر از جمعیت ایران به بلای مزمن اعتیاد مبتلا هستند و ۲ برابر این تعداد را نیز در معرض آسیب قرار داده ا

دامنه سنی گرایش به مواد مخدر از ۲۶ سال به ۱۸ سال کاهش یافته که این فرایند بخودی خود زنگ خطری را در کشور به صدا در آورده و مدیران جامعه باید این مشکل را بیش از این جدی گرفته و نگران این روند باشند

.اعتیاد در درون خود امراض فردی و اجتماعی متعدد و بیشماری را به همراه دارد که هر یک از این امراض می توانند زندگی جمعی یک کشور را تحت تاثیر قرار داده و سبیل رشد و سعادت اجتماع را ناامن و پر خطر نماید.
اعتیاد علاوه بر اینکه وجدان جمعی و باور عمومی را بی قرار می کند، مخل نظم طبیعی و افت ارزش های متعالی انسانی و اخلاقی است.

به تایید کارشناسان امور اجتماعی اعتیاد و وابستگی مفرط فرد به یک ماده یا یک وسیله است که مصرف آن برای انسان زیان آور است، این اصطلاح با مفهوم سو مصرف مواد متفاوت و متغیر است چون در سو استفاده از مواد، فرد اقدام به مصرف چیزی می کند و تا حدودی قادر به مهار و کنترل آن نیز هست.
ولی در اعتیاد فرد معتاد نمی تواند روند پیش آمده را تغییر دهد و تنها راه ادامه مسیر مضری است که نا خواسته آن را شروع و تمامی فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی، خانوادگی و اقتصادی اش مختل و متوقف می شود و فرد بعنوان یک عنصر نامطلوب و مضر و گوشه گیر تبدیل می شود.
یکی از اساتید حوزه آسیب شناسی اجتماعی و مدرس دانشگاه در این زمینه می گوید: شروع مصرف مواد مخدر یک تصمیم داوطلبانه و تفننی است که ترک آن از اراده فرد نیز خارج می شو.

دکتر فاطمه سهرابی افزود: اعتیاد مدارهایی را در مغز انسان تحت تاثیر مستقیم قرار می دهد که مربوط به پاداش، انگیزه، حافظه و کنترل و بازدارنگی است و با تخریب این مدارهای مهم و موثر در مغز، کارایی این عضو حیاتی در اقدامات خودکار و بازدارنده در بدن متوقف و مختل می شود و ناقل های عصبی و ابزارهای تدافعی در مخچه انسان از کار می افتند و بستر آسیب پذیری و آلودگی و کسالت و بیماری های مزمن شده و سرانجام مرگ در وجود فرد معتاد مهیا می شود.

وی بیماری های عصبی، ضعف حافظه، انواع سرطان ذهای بدخیم، امراض شدید قلبی عروقی و نارسایی های کبد و کلیه را از مهمترین آثار جسمی اعتیاد عنوان کرد و یادآور شد: کسی که به مصرف مواد افیونی عادت کند به امراض قطع ارتباطات اجتماعی ، عدم کنترل رفتار و احساسات، فقدان اعتماد به نفس، پرخاشگری، اضطراب و بیماری های روانی، فدا کردن ارزش های انسانی و خودکشی و … گرفتار می شود.
این استاد دانشگاه عقده های خانوادگی، بیماری های روحی و روانی، ناکامی های زندگی و شکست های شغلی و خانوادگی را از مهم ترین عوامل گرایش به اعتیاد عنوان کرد و گفت: هم اکنون رویکرد مصرف مواد مخدر سنتی به سمت مخدرهای صنعتی به یک معضل نگران کننده اجتماعی تبدیل شده و مصرف محرک ها، کوکائین، نیکوتین ، کراک و شیشه در ایران به اوج فزاینده ای رسیده است.
دکتر سهرابی نقش والدین و مربیان را در هدایت جوانان به فراگیری آموزه های دینی مفید خواند و اضافه کرد: کارشناسان و آسیب شناسان حوزه اجتماعی در ایران و جهان به این نتیجه رسیده اند که ترویج تعالیم آسمانی و توسعه اخلاق دینی و انتقال ارزش های اسلامی به جوانان اثرات ماندگار و آرام بخشی در کاهش آسیب های انسانی و اجتماعی در جامعه دارد.
یکی دیگر از کارشناسان حوزه اجتماعی در پیوند با خطرات توزیع و مصرف مواد مخدر و ضرورت جلوگیری از این پدیده شوم گفت: قوانین مترقی و کارسازی توسط قانونگذاران برای مبارزه با مصرف مواد مخدر در کشور وجود دارد، اما بدرستی اجرا نمی شوند.
دکتر حمدالله جایروندی افزود: هم اکنون براحتی در مکان های عمومی سیگار مصرف می شود و در گوشه و کنار شهرهای ایستگاه های قلیانی بطور علنی برپا و دایر شده ولی اقدامات اثرگذاری برای مقابله با این رویه انجام نمی شود.
وی یادآور شد: استفاده از دود قلیان به مراتب از کشیدن سیگار خطرآفرین تر است و آلودگی آن برای افراد بخصوص در فضاهای بسته، بی نهایت مضر و کشنده است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ایلام نیز در این خصوص می گوید: توسعه آموزش های عمومی و تخصصی، تقویت نهادهای فرهنگی در شهرستان ها، تغییر رویکردهای مبارزه با مواد مخدر از اجرایی به هدایتی و حمایتی از مهم ترین اقدامات متولیان امور برای جلوگیری از توسعه مصرف مواد افیونی است.
رضا صادقیان افزود: همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان که بطور رسمی به تولید مواد مخدر اقدام می کنند و نقشه شوم سران استکبار جهانی به منظور زمین گیر کردن جوانان پرشور و گوشه گیر کردن آنها از طریق مصرف مواد مخدر، مهم ترین عامل توسعه و ترانزیت این مادخطرناک است که باید با هوشمندی و تدبیر مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی و مساعدت و مشارکت مجدانه مردم، بتوانیم بر این اسیب بسیار کشنده فایق اییم .

سید حرمت الله موسوی مقدم