اجتماعی » سیاسی » فرهنگ و هنر » فضای مجازی » مازندران
کد خبر : 143956
شنبه - ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴

تکثیر رسانه ها ضربه مهلکی به افکار عمومی میزند/ وزارت فرهنگ و ارشاد تخصص را در امر اهدای مجوز کنار زده است

سینا قربانی فعال رسانه‌ای استان مازندران و مدیر مسئول و صاحب امتیاز سایت کاسپین ۲۴ و نشریه بیداری اندیشه که به تازگی طی حکمی به عنوان مدیرعامل خانه مطبوعات استان مازندران منصوب شد در بازدید از غرفه مازندرانه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: یکی از مشکلات عمده امروز رسانه‌ها تکثیر آنها می‌باشد، که وزارت […]

تکثیر رسانه ها ضربه مهلکی به افکار عمومی میزند/ وزارت فرهنگ و ارشاد تخصص را در امر اهدای مجوز کنار زده است
سینا قربانی فعال رسانه‌ای استان مازندران و مدیر مسئول و صاحب امتیاز سایت کاسپین ۲۴ و نشریه بیداری اندیشه که به تازگی طی حکمی به عنوان مدیرعامل خانه مطبوعات استان مازندران منصوب شد در بازدید از غرفه مازندرانه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: یکی از مشکلات عمده امروز رسانه‌ها تکثیر آنها می‌باشد، که وزارت ارشاد بدون در نظر گرفتن صلاحیت تخصصی و بحث آموزش به آنها تقدیم کرد.
وی افزود: وزارت ارشاد برای اعطای مجوز رسانه در حال حاضر سه صلاحیت مکتبی، انتظامی و امنیتی را در نظر می‌گیرد و اگر استعلام این سه مورد بدون مشکل بود مجوز صادر می گردد به همین خاطر وزارت ارشاد تخصص را در امر اهدای مجوز کنار زده است و این موضوع تا به حال صدمات زیادی به حوزه رسانه وارد کرده است.
قربانی ادامه داد: کسی که درخواست کانون تبلیغاتی می دهد برای گرفتن مجوز باید آزمون علمی و عملی آن را پشت سر بگذارد و اگر به حد نصاب نمره دست پیدا کند مجوز لازم برای فعالیت را دریافت می کند ولی متاسفانه در رسانه که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ما شاهد چنین موضوعی نیستیم که جای تامل بسیار دارد.
وی تصریح کرد: دولت با اهدای مجوزات قصد دارد اشتغال ایجاد کند در صورتی که این موضوع اشتغال زایی پایدار فراهم نمی‌سازد و همانطور که شاهد هستیم اکثر خبرنگاران بیمه نیستند و اگر هم هستند خانواده خود را در این امر بیمه می‌کنند که هیچ گونه تخصصی در زمینه کار رسانه و خبر ندارند.
فعال رسانه ای استان مازندران تاکید کرد: بحث دیگری که دولت به تعداد زیاد مجوز در استان صادر کرد، موضوع آزادی بیان بود که در کشور بیشتر کند، اما این موضوع برخلاف اقدامات انجام شده می باشد; چرا که اگر به کشورهای اروپایی نگاهی بیندازیم تعداد رسانه های زیادی دارند ولی در نقطه مقابل نیز آزادی بیان بیشتر می باشد چرا که در آنجا تخصص رسانه ها و خبرنگاران واقعاً در نظر گرفته می‌شود اما در ایران هر کسی به راحتی می‌تواند بدون تخصص در هر زمانی درخواست مجوز کنند و وارد این عرصه شود.
قربانی اظهار داشت: بحث بعدی اقتصاد رسانه ها می باشد که اکثر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اطلاعاتی از آن ندارند و صرفاً رپورتاژآگهی را تنها راه درآمدی در نظر گرفته اند، در صورتی که این موضوع کاملاً اشتباه است چرا که این مورد فقط یکی از نمونه راههای درآمدزایی در رسانه می باشد.
وی بیان کرد: به علت عدم شناخت مناسب در حوزه اقتصاد رسانه ای در حال حاضر شاهد ایجاد چالش توسط رسانه ها می باشیم که اجازه نمی‌دهند کسی که از راه درست و اصولی در حال پیاده کردن این موضوع می باشد به کار خود ادامه دهد و سنگ اندازی های زیادی صورت می پذیرد.
مدیر عامل خانه مطبوعات مازندران ادامه داد: در خانه مطبوعات ۲ موضوع اقتصاد رسانه ها و آموزش را در اولویت قرار دادیم و در ابتدا از خود خانه مطبوعات و اعضای آن این کار را آغاز می‌کنیم.
وی افزود: بالا بردن سواد رسانه ای مردم نقش مهمی در حوزه رسانه می‌تواند ایجاد کنند و به همین خاطر در نظر داریم با همکاری آموزش و پرورش به مدارس ورود کرده و بحث آموزش را در آنجا پیاده کنیم و افراد مستعد و توانمند را شناسایی و در کار خبر از آنها استفاده کنیم.
قربانی تصریح کرد: خانه مطبوعات تنها تشکل رسمی غیر دولتی است که ۱۶ اختیار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تفویض اختیار شده به اداره کل ارشاد ها که آنها نیز تفویض اختیار کردند به مدیرعاملین خانه مطبوعات استان ها و ما امیدواریم در ۲ بحثی که به اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات مازندران برنامه داریم با کمک آنها این موضوعات را عملی کنیم و به طور جدی به این قضیه ورود می‌کنیم.
مدیر مسئول نشریه بیداری اندیشه گفت: رسانه ها در جوامع امروزی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و ۲ دیدگاه در این زمینه وجود دارد، رسانه‌هایی که مخرب هستند و باعث گمراهی مردم یک جامعه می‌شود و رسانه هایی که اندیشه ساز  هستند و باعث تبیین اندیشه های ملی شده و مسیر جامعه را هدایت می‌کنند.
وی افزود: ما امروزه به دلیل تکثیر رسانه ها نمی توانیم نقش اصلی رسانه ها را به درستی ایفا کنیم چرا که کمتر رسانه ای در مازندران وجود دارد که در بحث آموزش و آگاهی فعالیت کند.
مدیر مسئول سایت کاسپین۲۴ تاکید کرد: وزارت ارشاد دلیل تکثیر رسانه ها و اهدای مجوزات را رقابت بین آنها عنوان میکند و معتقد است افراد متخصص در این حرفه می توانند افراد غیرمتخصص را از چرخه رقابت دور کنند ولی بنده با این موضوع کاملا مخالف هستم چرا که این موضوع ضربه مهلکی به افکار عمومی میزند و تشخیص خبر درست از نادرست را بسیار سخت و پیچیده می‌کند.
خبر: سحر صالحی