طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در مرکز استان مازندران از اوائل امسال طبق اعلام رسمی و غیررسمی تاکسی فاوا شهرداری ساری و تاکسی‌رانی این شهرستان قرار بود اجرایی شود.

بابت اجرایی کردن این طرح در ساری تعدادی کانکس فروش کارت‌های هوشمند نیز تعبیه شد، علاوه بر تعبیه شدن کانکس در چندین نقطه از شهر بیش از ۳ هزار دستگاه کارت‌خوان هوشمند نیز در اختیار رانندگان تاکسی قرار نیز قرار گرفت.

هرچند مسئولان فاوا اعلام کردند که برای اجرای این طرح مبلغی از رانندگان تاکسی دریافت نشد ولی رانندگان در این ارتباط نظر متفاوتی دارند و رانندگان معتقد بودند که قرار است تاکسی‌رانی و فاوا هزینه این دستگاه را به صورت اقساطی از آنها دریافت کند.

حتی مسئول فاوا شهرداری ساری نیز از اجرایی کردن این طرح در نیمه دوم سال جاری خبر داده بود. مسئولان فاوا سال گذشته از اجرایی کردن این طرح در برخی مسیرهای شهری در خودرو ون خبر داده بودند.

اما مدتی است که خبری از کارایی این دستگاه‌ها در تاکسی‌های شهری مرکز استان نیست. برخی از رانندگان تاکسی در زمان نصب این دستگاه از برخی مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزای این دستگاه گلایه داشتند.

رانندگان تاکسی مشکلات فنی نظیر نداشتن شارژ مناسب باطری را یکی از مشکلات جدی این دستگاه عنوان کردند. به دلیل خراب بودن دستگاه حتی زمانی که مردم اقدام به خرید ساری‌کارت کردند، استفاده از کارت توسط رانندگان تاکسی چندان مورد استقبال واقع نشد.

از طرفی برخی از رانندگان تاکسی از عدم کارایی دستگاه در زمان استفاده مشتریان نیز گلایه داشتند، به طوری‌که یکی از رانندگان تاکسی اعلام کرده بود که ممکن است از ۲۰ تراکنشی که توسط دستگاه انجام می‌شود تنها پنج یا ۱۰ تراکنش منجر به کسر از حساب مسافر استفاده‌کننده از کارت شود و به‌همین دلیل رقبتی چندانی برای استفاده از ساری کارت نداریم.

با وجود گذشت چندین ماه از نصب دستگاه کارت‌خوان بر روی تاکسی‌های درون‌شهری، ظاهرا قرار نیست این طرح اجرایی شود و تنها از اجرای این طرح یک دستگاه کارت‌خوان بر روی تاکسی‌ها باقی ماند و پرسش‌های متعددی در ذهن مسافران که برخی‌ها با دیدن این دستگاه‌ها از رانندگان می‌پرسند و پاسخ‌های مناسبی دریافت نمی‌کنند.

امید است مسئولان فاوا شهرداری ساری حداقل با دیدن این خبر درباره آخرین اقدامات انجام‌شده برای اجرایی کردن طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی پاسخگو باشند.