نیمه شعبان مصادف با ۱۵ شعبان در گاهشماری هجری قمری و یکی از جشنهای مسلمانان شیعه است که همزمان با روز تولد امام دوازدهم شیعیان، امام زمان(عج) است و دعاهای زیادی همانند دعای کمیل در این شب خوانده میشود.
اهل سنت شب نیمه شعبان را «شب برات» مینامند و در این شب به شب زندهداری و دعا میپردازند.
کارکردها و آثار تکریم و تعظیم اعیادی چون نیمه شعبان، برای تاکید مومنان به مساله غیب است به طوری که در آیات نخست سوره بقره بیان میکند که قرآن هدایت برای متقین است، متقین کسانی هستند که از پلشتیها به دور هستند و بر فطرت پاک الهی هم چنان باقی ماندند اما آنان این استعداد و ظرفیت را دارا بوده که در مسیر هدایت قرآن و آموزههای وحیانی قرار گیرند و بتوانند در مسیر صراط مستقیم وحی الهی گام بردارند.
مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونقتر است و تدارکات ویژهای که دولت و مردم برای این روز میبینند، بسیار وسیع است.
چراغانیهای وسیع، برگزاری جشن، مولودیخوانیهای عمومی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آنها را خود مردم و هیئتهای مردمی، برای یادبود این روز انجام میدهند.
مهدی اقبالی کارشناس الهیات در گفتوگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: یکی از مسایل غیب و مهمترین مساله غیبی افزون بر قیامت و رجعت و مانند آن، غیبت امام زمان(عج) است که در روایات نبوی و علوی و دیگر معصومان(ع) مطرح شد.
وی افزود: کسی که به بزرگداشت و تعظیم شعائر نیمه شعبانی میپردازد در حقیقت باور خود را به غیبت امام زمان(عج) به شکل علنی و عینی بازگو میکند.
این کارشناس مسائل مذهبی، تصریح کرد: در آیات قرآنی برای صراط مستقیم، نشانههایی بیان شده که یکی از مهمترین آنها، پیروی از راه پیامبر در میدان عمل و حضور است.
اقبالی یادآور شد: کسی که بخواهد در عمل نشان دهد که در مسیر صراط مستقیم گام برمیدارد باید از عمل پیامبر(ص) پیروی کند چراکه در غیر این حالت در راه وی بودن لقلقه زبانی بیش نیست.
وی گفت: کسی که ایمان به غیب امام زمانی دارد و بر این باور است که آن حضرت(عج) زاده شده و در پرده غیبت است باید در عمل این باور خود را نشان دهد.
احمد اسدی کارشناس علوم سیاسی دانشگاه مازندران در گفتوگو با بلاغ، با بیان اینکه نیمه شعبان، همان تکریم رسولالله است، اظهار کرد: بزرگداشت نیمه شعبان در حقیقت عمل و نشان دادن ایمان واقعی به آموزههای وحیانی و نبوی درباره وجود و ظهور امام زمان و ایجاد حکومت جهانی عدالت محور ایشان است.
اسدی افزود: تکریم حضرت حجت(عج) که از چشمها نهان است در حقیقت اعلان این مطلب است که همگان بر چیزی که ندیدهایم به دلیل بیان پیامبر(ص) بدان باور داشته و در عمل آن را نشان میدهیم.
وی یادآور شد: هر جایی که انسان بر غیبت امام دوازدهم(عج) دچار تردید شد باید با یادآوری این روز به آنان تاکید کرد که ایشان ظهور خواهد کرد تا تردیدها از میان برود.
این کارشناس خاطرنشان کرد: در جایی که حتی برخی به ظاهر شیعیان در به دنیا آمدن امام دوازدهم تردید دارند و یا برخی از مسلمانان این مساله را باور ندارند تکریم و تعظیم و برپایی جشنهای بزرگ و پرزرق و برق برای اعلان جهانی تولد ایشان و برگزاری جشن میلادش میتواند بر ایمانمان و دیگران بیافزاید.
اسدی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم نیمه شعبان فقط مختص به ایران نیست، گفت: از دیگر کشورهایی که چنین مراسمی آن هم به شکل وسیع برپا میکنند، میتوان به کشورهای عراق، لبنان، مصر، بحرین، یمن و آذربایجان اشاره کرد و همچنین کشورهایی مانند افغانستان، هند، پاکستان، امارات متحده عربی، تونس و مراکش که در آنها شیعیان در اقلیتند نیز مراسم وسیعی به همین مناسبت برگزار میشود.
وی خاطرنشان کرد: حقیقت امر این است که آنچه که بیش از همه برگزاری مراسم نیمه شعبان را آسانتر میکند، اعتقاد برخی از فرقههای مهم اهل تسنن به حجت بن حسن و ظهور ایشان است.
به گزارش قائم آنلاین، نیمه شعبان در ایران، روز جهانی مستضعفان نیز نامیده میشود، در این روزها باید از مستضعفان نیز دستگیری کرد.
به هر حال برای تکریم و تعظیم این روز بیش از پیش تلاش کنیم تا به جشن میلادی جهانی تبدیل شود و هر کوی و برزنی را آذین ببندیم و در واقع این جشنها یاد کردن از آیه عظیم خداوندی و بقیه الله فی الارضین است.