اپراتورهای موبایل کشور ما نیز همسو با این رویه جهانی و کاهش ترافیک مکالماتی و پیامکی، طرحهایی تشویقی را ارائه میکنند تا به واسطه آنها ترافیک پایه را حفظ کنند.
قطعا سود حاصل از خدمات پایه نظیر برقراری ارتباطات مکالماتی قابل قیاس با سرویسهای دیتا نیست، زیرا تعرفه پهنای باند چندین سال است که نزولی شده و نرخ کنونی قطعا گران تر از سال اینده خواهد بود لذا تجارت بر بستر پهنای باند اگر هوشمندانه نباشد، صرف پهنای باند سودی در پی نخواهد داشت.
ارائه طرح “مکالمات نامحدود” درون شبکه از سوی سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل از جمله طرحهای پیشگیرانهای است که باب میل مشترکان است و اپراتورها نیز مانور سنگینی روی این موضوع میدهند تا به این واسطه نظر مشترک را نسبت به شبکه ارتباطی خود جلب کنند.
همراه اول تنها اپراتوری بود که طی فصول مختلف طرح “هدف رو بزن” را برای مشترکان دائمی و اعتباری خود به شکلی یکسان فعال و رقمی را بستگی به میزان مکالمه از مشترکان خود بابت مکالمات نامحدود ماهانه برقرار کرد.
بعد از این اپراتور، ایرانسل هم این طرح را برای مشترکان اعتباری خود فعال کرد تا بابت تماس نامحدود درون شبکه (تماس با ایرانسلیها) مبلغی ناچیز را بپردازند.
طرح دِکای رایتل هم به همین منظور فعال شد تا مشترکان این اپراتور نیز طعم مکالمات نامحدود درون شبکه را بچشند.
تنها تفاوتی که در مکالمات نامحدود اپراتورها مشاهده می شد، گستردگی دامنه مکالماتی مشترکان همراه اول بود که اعم از دائمی و اعتباری میتوانستند هم با همراه اول و هم تلفنهای ثابت مکالمه کنند.
رقمی هم که به هر یک از مشترکان توسط اپراتورها برای فعالسازی این طرح ارائه میشد، بسته به میزان کارکردشان بود و قطعا مشترک پرمصرف رقم بیشتری را نسبت به کم مصرفها میپرداخت.
اپراتورهای موبایل با توجه به اینکه پیش از فعالسازی طرحهای خود باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در جریان قرار دهند تا اقدامی ضدرقابتی به گفته کارشناسان این سازمان رخ ندهد، اکنون طرحهای خود را به یکباره و همزمان متوقف کردهاند.
ایرانسل از ۲۳ آذر ماه امکان مکالمه نامحدود درون شبکه (شگفتانگیز) را مسدود و به جای آن بستههای ترکیبی اعم از مکالمه، پیامک و اینترنت را در بازههای زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه برای مشترکان جایگزین کرد.
رایتل هم که کلا طرح دِکا را از لیست طرحهای خود خط زده است و در توجیه این موضوع میگوید که دیگر مدت زمان ارائه آن سرویس سر آمده بود و مجبور شدیم، طرح را غیرفعال کنیم.
در حالیکه هنوز مشخص نیست استدلال رگولاتوری از توقف این طرح چه بوده اما شنیده میشود که ظاهرا این کار برای جلوگیری از دامپینگ شدید و اقدامات ضدرقابتی، انجام شده است.
اما دو هفته پیش زمانیکه که #۱۰۰۰* را از خط همراه اول شمارهگیری میکردید عبارت “طرح مکالمه ویژه به زودی در اختیار مشترکان همراه اول قرار خواهد گرفت” بر روی صفحه گوشی نقش می بست و اما امروز وقتی مشترکان همراه اول شماره #۱*۱۰۰۰* را گرفتند با پیام جدیدی روبرو شدند.
در طرح قبلی با مبلغ مثلا ده تا بیست هزار تومان ، تماس نامحدود با شماره های ثابت و همراه اول میتوانستید برقرار کنید، اما در طرح جدید مانند عکس زیر؛ مشترک که در طرح قبلی میانگین ده هزار تومان بصورت نامحدود ماهیانه تلفن همراه خود را شارژ میکردند، در طرح جدید مکالمه به ۹۰۰ دقیقه محدود شده و مبلغ نیز حدود ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
و حال سوال این است که آیا استدلال رگولاتوری برای جلوگیری از طرح های قبلی اپراتورها، قیمت تعرفه ها بوده یا علت دیگری داشت؟بدلیل اینکه در طرح های جدید مشترکان حداقل باید بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر پرداخت کنند.