محسن هاشمی در مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور در مدرسه استثنایی شهید ساریخانی منطقه ۵ اظهارداشت: برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی، در بین شما عزیزان تلاشجو، انگیزه و معنایی مضاعف دارد، چرا که شما علاوه بر تلاش در جهت علم آموزی و کسب دانش همانند سایر دانش آموزان، در جهت کسب سلامتی و ارتقا توان جسمی نیز باید بکوشید و این نشان از اراده، تلاش و ارزش فعالیت شما دارد که طبیعتاً باید از خانواده های شما عزیزان نیز به دلیل همراهی وحمایت باید قدردانی کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخش آموزش و پرورش در جامعه ما دچار یک مظلومیت تاریخی است افزود: چرا که برخلاف جوامع توسعه یافته که آموزش، تعلیم و تربیت و پرورش نسل آینده را جزو هزینه های دولت فرض می کنند در حالیکه این بخش به نوعی مهمترین سرمایه گذاری ملی برای آینده کشور است و نباید آموزش و پرورش را بار و هزینه کشور دانست بلکه باید به آن به چشم فرصت و مهمترین منشا ساخت فردایی بهتر برای ایران نگریست.
وی ادامه داد: البته حرکتهای مثبتی در حوزه رفع محرومیت بخش آموزش کشور بهخصوص در حوزه زیرساختها از ابتدای انقلاب، بخصوص در دوره سازندگی آغاز شد و نهضت مدرسه سازی در جهت تحقق سرانه استاندارد آموزشی برای دانش آموزان را آغاز کرد.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر با وجود آنکه سونامی رشد جمعیتی دهه شصت را عملا پشت سرگذاشته ایم ورشد جمعیت دانش آموزی با روند ملایمی صورت می گیرد یادآور شد: رونق سابق را در مدرسه سازی شاهد نیستیم و برخلاف تبلیغات وتصورات، هم اکنون تهران از محرومترین مناطق کشور در سرانه آموزشی است که جا دارد شاهد یک نهضت مدرسه سازی دیگر از سوی دولت وخیرین باشیم ومدیریت شهری آماده هرگونه همکاری وحمایت از پروژه های آموزشی جهت رساندن سرانه آموزشی در تهران است.
هاشمی سرانه آموزشی استاندارد در شهر را حدود سه متر مربع عنوان کرد و افزود: ما با این رقم در بسیاری از مناطق فاصله داریم و یکی از راهبردهای شورای پنجم استفاده از اراضی ذخیره وتغییر کاربری اراضی بلا استفاده به آموزشی ، فرهنگی، تفریحی و ایمنی است که عدالت در زیست شهری برقرار شود.
وی افزود: لازم است از فعالان حوزه تعلیم وتربیت بخصوص معلمان عزیز قدردانی کنیم گرچه این قشر فرهیخته و زحمتکش در شرایط دشوار اقتصادی کشور با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیدواریم مسئولان اجرایی در عمل بتوانند وعدههای خود را در جهت جبران زحمات و رفع محرومیتها هم در حوزه آموزش و هم در حل مسایل فرهنگیان عملی کنند.