رضا جعفرزاده اظهار کرد: پس از گذشت بیش از ۱۸ ماه از سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ و صرف هزاران نفر ساعت کار کارشناسی توسط تیم بررسی سانحه، کار بررسی سانحه هواپیمای مذکور به پایان رسید و نقص فنی نتیجه نهایی سانحه پرواز مسیر تهران- طبس علت اصلی سقوط هواپیما شناخته شد.
وی یادآور شد: با توجه به کارایی هواپیما و بررسی های تخصصی صورت گرفته روی همه احتمالات و نظرها، اشکال در سیستم کنترل الکترونیکی موتور هواپیما عامل محوری و موثر در سانحه بوده و اشکال در این سیستم نه تنها موجب نارسایی در هشدار به موقع به خلبان شده بلکه خود عامل مهمی برای از دست رفتن موتور هواپیما شده است.
وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای رسیدن به نتایج دقیق و رفع تمامی احتمالات مطرح شده و رسیدن به نتایج صحیح از تمامی ظرفیت های ممکن استفاده و در طول بررسی ها از کارشناسان روسی و اکراینی و شرکت طراح و سازنده موتور هواپیما نیز بهره گرفته است.
مشاور رسانه ای رئیس سازمان هواپیمایی بیان کرد: بررسی ها باتوجه به مستندات موجود از جمله اطلاعات استخراج شده از FDR و CVR (جعبه سیاه) و لاشه هواپیما حاصل و از سه عامل سانحه ساز ماشین (هواپیما)، محیط (وضعیت جوی) و انسان عامل اول یعنی نقص فنی علت اصلی سانحه اعلام شد.
این هواپیما با ۴۸ سرنشین ساعت ۹:۲۲ دقیقه ۱۹ مردادماه سال گذشته حوالی فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد و ۴۰ نفر از مسافران و کرو پروازی آن کشته شدند.