همزمان با سالروز ملی خلیج فارس کارشناس ارشد مسائل اقتصادی مطرح کرد: خلیج فارس به عنوان شاهراه اقتصادی حرف اول را در ترانزیت کالا می زند/ ایجاد کالای مولد و اشتغال زایی در مرز های آبی جایگزین واردات و قاچاق شود
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی به مناسبت ۱۰ اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس به خبرنگار تیتریک گفت: با توجه به قرارگرفتن ایران در موقعیت استراتژیکی که در آسیا دارد، می تواند به عنوان شاهراه و پل ارتباطی بین کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی مورد استفاده واقع شود. اکبر کریمی با اشاره به اینکه در دنیای امروز […]
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی به مناسبت ۱۰ اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس به خبرنگار تیتریک گفت: با توجه به قرارگرفتن ایران در موقعیت استراتژیکی که در آسیا دارد، می تواند به عنوان شاهراه و پل ارتباطی بین کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی مورد استفاده واقع شود.
اکبر کریمی با اشاره به اینکه در دنیای امروز بیشتر ترانزیت ها، میادلات کالا و ارائه خدمات از طریق آبهای آزاد انجام می شود افزود: وجود نعمتی بزرگی به نام خلیج فارس در ایران مستلزم استفاده از پتانسیل هایی است که می توان از آن بهره برد و در واقع خلیج فارس علاوه بر موقعیت امنیتی بسیار خاصی که در منطقه برای ایران ایجاد کرده است می تواند به عنوان یک شاهراه اقتصادی هم برای کشور ما قلمداد شود.
وی به وجود اسکله های بارگیری کالا و خدمات، مناطق آزاد و تجاری، خط راه آهن ریلی و مسیر ترانزیت هوایی در این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مناطق پارس جنوبی و چاه های نفتی که در جنوب کشور قرار دارد و در تیررس این خلیج است کار ایران را برای صادرات نفت سهل کرده است.
کریمی با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم از مزیت وجود این خلیج در کشور استفاده بهینه کنیم تصریح کرد: مشاغلی که در این خلیج می تواند ایجاد شود صنایع بالادستی و پایین دستی نفت بوده و علاوه بر نفت می تواند روی گاز، حمل و نقل دریایی و ترانزیت کالا و خدمات نیز در این خصوص سرمایه گذاری شود.
وی گفت: اخیرا یک بخشی از فعالیت های اقتصادی خلیج به کشور چین واگذار شده است که در این خصوص این سوال مطرح می شود که آیا در شرایط فعلی که کشور ایران با انبوهی از نیروی بیکار مواجه است این واگذاری صحیح است؟ لذا مسئولین باید این مهم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
کریمی افزود: اگر آمدن چینی ها موجب شده است تا نیروی کار را از ایران را مورد استفاده قرار دهند یک مزیت تلقی می شود و می توان سرمایه گذار خارجی را مثبت ارزیابی کرد اما اگر به به صرف اینکه بخشی از فعالیت های اقتصادی به کشور چین واگذار شود و سرمایه گذار و نیروی کار ایرانی از آن بهره ای نمی برد این کار قائدتا درست نخواهد بود.
وی اظهار داشت: ما باید مزیت هایی که در خلیج وجود دارد را گسترش دهیم چرا که در حال حاضر ترانزیت مسافر از طریق دریا یکی از مهمترین مباحثی است که علاوه بر جاذبه گردشگری جاذبه مالی برای کسانی که در این مصسیر فعالیت دارند خواهد داشت و با توجه به وجود کشورهای زیادی در حاشیه خلیج فارس می توان از این مزیت بهره برد.
کریمی تصریح کرد: مناطق آزاد تجاری که سرمایه گذاران خارجی می توانند در آن سرمایه گذاری کنند و با توجه به حذف مسائل گمرکی و مالیاتی در این مناطق و ایجاد تسهیلات ویژه می توانند به راحتی و با پتانسیل بالاتری به شرایط رشد اقتصادی کشور کمک کنند به شرطی که در این خلیج بحث ایجاد کالاهای مولد انجام شود نه اینکه واردات کالاهای مصرفی و قاچاق را در این حوزه شاهد باشیم.
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه با اشاره به اینکه برای رشد اقتصادی بالای یک کشور توجه به تراتزیت صدور و ورود کالا و خدمات غیر قابل انکار است و بالغ بر ۹۰ درصد ترانزیت دنیا از طریق کشتی استفاده می شود خاطرنشان داشت: امروز ترانزیت هوایی و زمینی محدود است و زیر ساخت های ریلی در سراسر کشور فراهم نیست اما حمل و نقل دریایی فعلا حرف اول را در ترانزیت انبوه کالا و خدمات می زند لذا کشور ایران باید بتواند از ظرفیت مرزهای آبی خود برای اشتغال زایی و بالا بردن شاخصه ها و رونق اقتصادی استفاده کند.