حجت الاسلام میثم صفری کارشناس ارشد مذاهب اسلامی و جریان شناس اهل سنت با اشاره به چگونگی شکل گیری و ظهور وهابیت گفت: در سال ۱۱۵۳ هجری قمری شخصی به نام محمدبن عبدالوهاب(جد آل شیخ که امروزه در عربستان فتوا میدهند) از منطقه عربستان با محمدبن سعود(که در حال حاضر در عربستان حاکم هستند) پیمان […]
حجت الاسلام میثم صفری کارشناس ارشد مذاهب اسلامی و جریان شناس اهل سنت با اشاره به چگونگی شکل گیری و ظهور وهابیت گفت: در سال ۱۱۵۳ هجری قمری شخصی به نام محمدبن عبدالوهاب(جد آل شیخ که امروزه در عربستان فتوا میدهند) از منطقه عربستان با محمدبن سعود(که در حال حاضر در عربستان حاکم هستند) پیمان بستند و حکومت عربستان را کم کم از امپراطوری عثمانی جدا کرده و اعلام استقلال کردند، این گروه علی رغم ۸۰ سال جنایت های تاسف بار علیه مسلمانان بخصوص اهل تسنن عربستان، حدود چند ده هزار انسان بی گناه را کشتند، سپس امپراطوری عثمانی حمله کرد و وهابیت را قلع و قمع کردند و همه آن ها را از بین بردند.
حجت الاسلام صفری عنوان کرد: حدوداً ۸۰ سال از وهابیت و آل سعود هیچ خبری نبود که در نهایت در سال ۱۳۱۹ وهابیت به پشتوانه انگلیس در یک کودتای شبانه دوباره قدرت را به دست گرفت و تا امروز باعث تکثیر و ترویج دیدگاه های افراطی در دنیا شدند.
هدف از تشکیل و فعالیت وهابیت
کارشناس مذاهب اسلامی در خصوص شاخصه های وهابیت که آن ها را از اهل سنت جدا می سازد، اظهار داشت: اولین شاخصه وهابی ها برعکس اهل سنت(که مقلد ابو حنیفه، شافعی، مالکی یا احمدبن حنبل هستند) مقلد نیستند، لذا به سادگی با دیدن چند حدیث به اجتهاد می رسند و دست به اعمال افراطی می زنند، دومین شاخصه وهابیت این است که عقل ستیز هستند و به هیچ وجه از عقل در استنباطات دینی استفاده نکرده و آن را قدرت نمی دانند و سومین شاخصه ظاهرگرا هستند، به این معنی که هر چیزی که از ظاهر آیه های قرآن را ببینند همان را برداشت میکنند. بعنوان مثال: آیه “یدالله فوق ایدیهم” را می خوانند و بر این باورند که خداوند دست، انگشت و بند انگشت دارد. لذا وهابیت به دنبال ان است که افکار ظاهر گرایی، عقل ستیزی و عدم تقلید را به نام سلفیه در دنیا منتشر کنند.
ارتباط بین وهابیت و سلفی
وی افزود: اگر بخواهیم از نظر علمی به ارتباط بین وهابیت و سلفیت اشاره کنیم، سلفی ها غیر از وهابیت بوده اما یک قسمتی از سلفی ها وهابی هستند. سلفی هایی نیز هستند که تکفیری نیستند و سلفی های معتدل نیز وجود دارند. ما چندین نوع سلفی داریم که یکی از آن ها سلفی “دیوبند” که در سیستان و بلوچستان هستند و دیگری سلفی های “اخوان المسلمین” که در مصر ساکن هستند و گروهی نیز سلفی های “زیدی” که در اطراف یمن هستند. سه نوع سلفی اول که در بالا به آن ها اشاره شد با سلفی وهابیت خیلی فرق دارند با این تفاوت که سه سلفی اول عقل گرا و مقلد هستند ولی سلفی وهابیت عقل ستیز و ظاهرگرا هستند، لذا هر سلفی ای وهابی نیست.
آمریکا بزرگترین حامی وهابیت است
حجت الاسلام صفری اظهار داشت: یک بحثی با عنوان امپریالیسم و سوسیالیسم مطرح هست. امپریالیسم و سوسیالیسم در تاریخ جنگ های متعددی داشتند، بزرگترین و مهم ترین مصداق سوسیالیسم شوروی سابق و آمریکا هم مصداق امپریالیسم بود. در جنگ آمریکا با ویتنام، آمریکا با حمایت شوروی از ویتنام شکست خورد و در جنگ شوروی با افغانستان نیز شوروی با حمایت آمریکا از افغانستان شکست خورد. تفکر امپریالیسم بر این باور است که تمام پول ها، امکانات و تمام منابع برای یک درصد جامعه بوده و ۹۹ درصد دیگر جامه حمال و عمال این یک درصد هستند؛ جنبش ۹۹ درصدی وال استریت هم از همین مقوله بود.
وی افزود: امروزه متاسفانه تفکر وهابیت در دنیا تفکری است که کمک کننده به تفکر امپریالیسم است. تفکر وهابیت می گوید اگر حاکم اسم اسلام را داشته باشد کافیست ولو این حاکم، از عمال آمریکا یا حاکم از دلداده های آمریکا باشد. لذا امپریالیسم های دنیا تفکر وهابیت را در اسلام می پسندند؛ نمونه بارز این موضوع شاه ایران است که در زمان طاغوت امپریالیسم پسند بود به طوری که نفت ایران و پول ایران را به انگلیس و آمریکا هدیه می کرد و در نهایت ایران بر علیه امپریالیسم قیام کرد.
این جریان شناس اهل سنت، آمریکا را حامی اصلی و بزرگترین پشتوانه وهابیت برشمرد و گفت: امپریالیسم یا همان آمریکا تفکر شیعه را نمی پسندد چون فریاد “هیهات من الذله” را دارد، اما تفکر وهابیت را می پسندد چون زیر بار ظلم می روند و بر این باورند که مسلمان بودن حاکم کافی می باشد لذا بزرگترین حامی تفکر وهابیت، تفکر امپریالیسم و در راس امپریالیسم آمریکا است.
فعالیت وهابیت در ایران
حجت الاسلام صفری تصریح کرد: وهابیت بیشتر به عنوان یک تفکر که سه شاخصه ظاهرگرا، عقل ستیز و عدم مقلد بودن را دارد، شناخته می شود؛ گاهی اوقات یک شخص سنی یا شیعه کم کم با تبلیغات شبکه های ماهواره ای به این تفکر روی می آورد و کسی که این تفکر را پیدا کند میتوان آن را وهابی خواند اما اگر این تفکر را پیدا نکرد ولو اگر ضد شیعه باشد نمیتوان آن را وهابی خواند.
کارشناس ارشد مذاهب اسلامی در پایان گفت: در خصوص فعالیت فرقه ضاله وهابیت در ایران نیز میتوان گفت بخش کوچکی از این فرقه در چندین نقطه از جنوب کشور حضور دارند که تعداد آنها زیاد نیست.