وبلاگستان
کد خبر : 8817
یکشنبه - ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

نگرانی از مخارج زندگی دلیل مناسبی برای شعار فرزند کمتر است؟

به نقل از وبلاگ نورالثغلین / در جامعه کنونی وقتی با خانواده های تک فرزندی و یا کم فرزند مواجه می شویم و گاها از دلیل این امر جویا می شویم متوجه می شویم که دلیل عمده این مسئله نگرانی از مخارج و هزینه هایی است که انسان باید در قبال فرزندان بپردازد. در جامعه […]

نگرانی از مخارج زندگی دلیل مناسبی برای شعار فرزند کمتر است؟

به نقل از وبلاگ نورالثغلین /

در جامعه کنونی وقتی با خانواده های تک فرزندی و یا کم فرزند مواجه می شویم و گاها از دلیل این امر جویا می شویم متوجه می شویم که دلیل عمده این مسئله نگرانی از مخارج و هزینه هایی است که انسان باید در قبال فرزندان بپردازد.

در جامعه کنونی وقتی با خانواده های تک فرزندی و یا کم فرزند مواجه می شویم و گاها از دلیل  این امر جویا می شویم متوجه می شویم که دلیل عمده این مسئله  نگرانی از مخارج و هزینه هایی است که انسان باید در قبال فرزندان بپردازد.بدین جهت به سراغ آیات و روایات آمده ایم تا با دلیل محکم بگوییم که از هزینه و مخارج فرزند نباید نگران بود.خداوند در قرآن کریم می فرماید: ” وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها، وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها، کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ”(۱)  هیچ جنبنده‏اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خدا است، او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى ‏داند، همه اینها در کتاب آشکارى (لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است.هم چنین امیر المؤمنین امام علی علیه السلام می فرماید: عِیالُهُ  الخلائقُ، ضَمِنَ أرزاقَهُم و قَدَّرَ أقواتَهُم .(۲) مردم نان خور های خدایند. خداوند روزی آنان را ضمانت  و خوراکشان را مقدر کرده است.هم چنین درسوره ی  انعام نهى از کشتن فرزندان از ترس فقر و گرسنگى شده است : ” وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ”(۳) کلمه” املاق” به معناى افلاس و نداشتن مال و هزینه زندگى است،” تملق” هم مشتق از همین ماده است، و این مطلب یعنى کشتن فرزندان از ترس هزینه زندگى آنان در میان عرب جاهلیت سنتى جارى بوده، چون بلاد عرب غالب سالها دستخوش قحطى و گرانى مى‏ شده، و مردم وقتى مى‏ دیدند که قحط سالى و افلاس آنان را تهدید مى‏ کند فرزندان خود را مى‏ کشتند تا ناظر ذلت فقر و گرسنگى آنان نباشند.لذا در آیه مورد بحث که ایشان را از این عمل ناستوده نهى کرده نهى را با جمله” نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ” تعلیل کرده و فرموده: منطق شما در فرزندکشى جز این نیست که نمى‏ توانید روزى و هزینه زندگى آنان را فراهم نمایید، و این خود منطقى است غلط، براى اینکه این شما نیستید که روزى فرزندانتان را فراهم مى‏ کنید، بلکه خداى تعالى است که روزى ایشان و خود شما را مى‏ دهد، پس شما چرا مى‏ ترسید و از ترس، آنان را به دست خود از بین مى‏ برید.(۴)با نهایت تاسف این عمل جاهلى در عصر و زمان ما در شکل دیگرى تکرار مى‏ شود، و به عنوان کمبود احتمالى مواد غذایى روى زمین، کودکان بى‏ گناه در عالم جنینى از طریق” کورتاژ” به قتل مى‏ رسند.گرچه امروز براى سقط جنین دلائل بى‏ اساس دیگرى نیز ذکر مى‏ کنند، ولى مساله فقر و کمبود مواد غذایى یکى از دلائل عمده آن است.اینها و مسائل دیگرى شبیه به آن، نشان مى‏ دهد که عصر جاهلیت در زمان ما به شکل دیگرى تکرار مى‏ شود و” جاهلیت قرن بیستم” حتى در جهانى وحشتناک تر و گسترده‏ تر از جاهلیت قبل از اسلام است. (۵)پی نوشت _________________________________________________  ۱.( هود آیه ۶)
۲.(منتخب میزان الحکمه-حدیث ۲۵۵۴)
۳.(انعام-۱۵۱)
۴.(ترجمه المیزان، ج‏۷، ص: ۵۱۶)
۵.(تفسیر نمونه، ج‏۶، ص: ۳۴)