وبلاگستان
کد خبر : 8485
جمعه - ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳

مراتب وحی در قرآن کریم

به نقل از وبلاگ علامه حسن زاده آملی / الف- مرتبه‌ای از آن مانند قول خدای سبحان در قرآن کریم که به پیغمبر اکرم فرمود: ما بر تو نیکوترین قصه‌ها را به آنچه که این قرآن را بسویت وحی کرده‌ایم حکایت می‌کنیم. ب- مرتبه‌ای از آن مانند فرموده خداوند در قرآن به فرشتگان: آنگاه که […]

مراتب وحی در قرآن کریم

به نقل از وبلاگ علامه حسن زاده آملی /

الف- مرتبه‌ای از آن مانند قول خدای سبحان در قرآن کریم که به پیغمبر اکرم فرمود: ما بر تو نیکوترین قصه‌ها را به آنچه که این قرآن را بسویت وحی کرده‌ایم حکایت می‌کنیم.

ب- مرتبه‌ای از آن مانند فرموده خداوند در قرآن به فرشتگان: آنگاه که پروردگار تو به ملائکه وحی فرمود که همانا من با شمایم پس کسانی را که ایمان آوردند ثابت و استوار بدارید.

ج- مرتبه‌ای از آن مانند وحی خدای سبحان به مادر موسی که در قرآن کریم فرمود: به مادر موسی وحی کرده‌ایم که او را شیر ده، پس هرگاه بر او- از آسیب فرعونیان- بیمناک شدی او را در دریا افکن.

د- و مرتبه‌ای از آن مانند وحی به زنبور عسل که خدای تعالی در قرآن فرمود: و پروردگارت به زنبور عسل وحی کرده است که از کوهها خانه‌ها بگیر (برای خود از کوهها خانه‌ها بسازید.

ه- و مرتبه‌ای از آن مانند این که خدای سبحان در قرآن فرموده است: پس آنها را هفت آسمان در ده روز حکم کرده است، و در هرآسمان امر او را وحی نموده است. و در کافی از امام باقر- یعنی شکافنده- علوم پیامبران علیه‌السلام، روایت شده است که آن حضرت فرمود: هرگاه خدا اراده فرموده است که نطفه‌ای را از صلب آدم که بر آن پیمان گرفته شده است خلق کند، یا آنچه را که درباره آن نطفه بخواهد و آن را در رحم قرار دهد، مرد را برای جماع تحریک کند، و به رحم وحی کند که درت را باز کن تا خلق من و قضاء نافذ من و قدر من در تو وارد شود، پس رحم درش را باز می‌کند و نطفه به رحم می‌رسد.

منبع: رساله فص فاطمیه