بیاطلاعی قطعهسازان از قرارداد خودروسازان فرانسوی/ داخلیسازی پژو و رنو به سرنوشت تندر ۹۰ دچار نشود
رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان در یک نشست خبری اظهار داشت: در قرارداد جدید با رنو ایجاد هفتمین واحد تحقیق و توسعه رنو پیشبینی شده تا در ایران احداث شود و علاوه بر این صادرات ۳۰ درصدی قطعات و خودرو نیز مورد تاکید قرار گرفته که وزیر جدید صنعت باید به این موضوع توجه […]
رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان در یک نشست خبری اظهار داشت: در قرارداد جدید با رنو ایجاد هفتمین واحد تحقیق و توسعه رنو پیشبینی شده تا در ایران احداث شود و علاوه بر این صادرات ۳۰ درصدی قطعات و خودرو نیز مورد تاکید قرار گرفته که وزیر جدید صنعت باید به این موضوع توجه ویژه کند.
رضایی خاطرنشان کرد: در پی قرارداد پژو،بیش از ۱۰۰ قرارداد نیز با خودروسازان منعقد شده تا امکان تولید برخی قطعات محصولات جدید در کشور فراهم شود.
وی در عین حال با بیان اینکه آماده کردن قالبها و تولید قطعات در داخل نیازمند زمان است، گفت: در پایان سال ۹۷ به داخلی سازی ۷۰ درصدی در تولید محصولات پژو دست خواهیم یافت.
رضایی تصریح کرد: در سال ۹۵ صنعت خودروسازی سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته که این مساله نشان دهنده اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد است.
وی تاکید کرد: متاسفانه صنعت کشور طی سالهای گذشته برونگرا نبوده و تا زمانی که صنعت خودروسازی و قطعهسازی به روز رسانی نشود نمیتوانیم حضور موثری در بازارهای جهانی داشته باشیم.
رضایی با بیان اینکه از ۱۲۰۰ قطعهساز فعال در کشور، ۵۰۰ قطعهساز دارای اعتبار مستند هستند، گفت: اگر موانع موجود برطرف شود تعداد زیادی از قطعهسازان میتوانند خود را به روز رسانی کرده و قطعات لازم برای خودروهای جدید را تولید کنند.
وی در ادامه با اشاره به معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت گفت: آقای شریعتمداری ۸ سال عهدهدار وزارت بازرگانی بوده و مسئولیتهای سنگینی را برعهده داشت است، علاوه بر این ۴ سال نیز از نزدیک با آقای روحانی کار کرده و بهترین انتخاب برای وزارت صنعت بوده است.
رضایی ابراز امیدواری کرد شریعتمداری با رای بالایی در مجلس به عنوان وزیر صنعت انتخاب شود تا برنامههای نیمهکارهای که در ۴ سال قبل در بخش صنعت اتفاق افتاده را تکمیل کند.
رئیس انجمن قطعهسازان همچنین در مورد تصمیم هیات دولت برای اختصاص ارز به قطعهسازان گفت: حدود ۷ ماه پیش برخی اعضای انجمن عنوان کردند که به برخی اعضا ارز مبادلهای اختصاص مییابد ولی برخی دیگر از آن بینصیب هستند که این موضوع را پیگیری کردیم و مشخص شد که دولت به منظور یکسانسازی نرخ ارز در کشور نسبت به حذف برخی ردیفهایی که ارز مبادلهای میگرفتند، اقدام کرده و برخی شرکتهای قطعهسازی در این ردیفها قرار داشتند و حذف شده بود.
وی ادامه داد: جلساتی با وزیر صنعت و معاون اول رئیسجمهور داشتیم و در نهایت قرار شد قطعسازانی که مشمول ارز آزاده شدهاند دوباره به ارز مبادلهای برگردند هرچند اجرای این دستورالعمل هنوز در بانک مرکزی با مشکل روبرو است.
به گزارش فارس، فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه شریعتمداری انتخاب اصلح برای وزارت صنعت بوده است،گفت: اطلاعات ایشان نسبت به تجارت و امور بانکی میتواند در بخش صنعت راهگشا باشد.
وی با اشاره به مشکلات بانکی بخش تولید و همچنین قاچاق کالا گفت: این مسایل باعث وارد شدن ضربه سنگینی به صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور شده و بعد از گذشت چندین سال هیچ راهکار قانونی قابل قبولی برای رفع این مشکلات ارائه نشده است.
به گفته بهنیا مشکلات مالیاتی نیز پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد و علاوه بر این موانعی در زمینه تامین اجتماعی نیز برای صنعتگران همچنان برقرار است.
وی همچنین با انتقاد از آمار بالای واردات خودرو به کشور گفت: واردات خودرو طی ۴ ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال رشد ۸۰ درصدی داشته که به نفع تولید داخل نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه ورود رنو و پژو به صنعت خودروسازی کشور را به فال نیک میگیریمفگفت: در عین حال نحوه برخورد این شرکتها از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر تابع شرایط مطمئن نباشد مشکلات قبلی تکرار خواهد شد.
بهنیا با بیان اینکه ما از جزئیات قراردادهای رنو و پژو اطلاعی نداریم،افزود: این انتقاد وجود دارد که اکثر قطعهسازان هنوز از جزئیات این قراردادها مطلع نیستند و به همین دلیل نمیتوانند آمادگی لازم را برای تولید قطعات داشته باشند.
بهنیا تصریح کرد: قبلا به وزارت صنعت و خودروسازان اعلام کرده بودیم که قطعهسازان نیز باید در جلسات با رنو و پژو حضور داشته باشند و در جریان نحوه قرارداد و پیشرفت آن قرار گیرند ولی این اتفاق نیفتاده است.
وی با بیان اینکه هیچ آماری از روند افزایش داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ نداریم، گفت: حق اعضای انجمن قطعهسازان این است که از روند داخلی سازی مطلع باشند. در غیر این صورت اگر قدمها محکم برداشته نشود ممکن است اتفاقی که درمورد قرارداد تولید تندر ۹۰ افتاد، تکرار شود.
به گفته سخنگوی انجمن قطعهسازان تندر ۹۰ پس از ۱۳ سال هنوز داخلی سازی بالای ۶۰ درصد را تجربه نکرده است.
وی همچنین با اشاره به ارائه برخی آمار نادرست از سوی برخی انجمنهای موازی با انجمن قطعهسازان گفت: ماخذ آمارها باید ارائه شود،مثلا وقتی گفته میشود به فلان مقدار منابع مالی برای بازسازی صنعت قطعهسازی نیاز است، باید ماخذ این موضوع مشخص باشد.
*گشایش خط اعتباری ریالی برای طلب قطعهسازان
به گزارش فارس، مازیار بیگلو دبیر انجام قطعه سازان در این نشست خبری با بیان اینکه در سال جاری رفع بحران نقدینگی خودروسازان مورد توجه انجمن قرار داشته است، گفت: در این مورد مجوز گشایش اعتبارات ریالی را از بانک مرکزی گرفتیم و به این ترتیب قطعهسازان میتوانند طلبشان از خودروساز را به طور مستقیم از بانک دریافت کنند که امیدواریم بزودی اجرایی شوند.
وی تشکیل کارگروهی با حضور خودروسازان و قطعهسازان برای اعمال تعرفه ترجیهی بر واردات قطعات را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد و گفت: امیدواریم این طرح تا سال آینده نهایی شد.
به گفته بیگلو انعقاد قرارداد با قطعهسازان خارجی نیز از دیگر برنامههای انجمن قطعسازان است.
وی درمورد حضور خودروسازان خارجی در ایران نیز گفت: قراردادهای جدید باید برای قطعهسازان شفاف باشند تا بتوانیم درمورد مطابقت آنها با منافع ملی اظهارنظر کنیم.