هشدار پلیس فتا مازندران درباره کلاهبرداری ویشینگ
سرهنگ محمدنژاد رئیس پلیس فتا مازندران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مازندرانه در تشریح این خبر گفت : در این نوع کلاهبرداری کلاهبرداران عموما با استفاده از یک شماره خاص که شبیه به شماره بانک ها یا سازمان های دولتی است، خود را مامور بانک یا دولت معرفی و از قربانی اطلاعات […]
سرهنگ محمدنژاد رئیس پلیس فتا مازندران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مازندرانه در تشریح این خبر گفت : در این نوع کلاهبرداری کلاهبرداران عموما با استفاده از یک شماره خاص که شبیه به شماره بانک ها یا سازمان های دولتی است، خود را مامور بانک یا دولت معرفی و از قربانی اطلاعات هویتی و اطلاعات کارت بانکی او را دریافت و در اولین فرصت اقدام به برداشت از حساب شخص یا سرقت هویت انجام می دهند.
وی افزود: Vishing با استفاده از اعتماد مردم به تلفن های ثابت که به نام سازمان یا شخص ثبت شده است، اقدام به جلب اعتماد و کلاهبرداری از آنها می کنند.
سرهنگ محمدنژاد گفت: مهم ترین هدف vishing سرقت اطلاعات کارت بانکی افراد یا اطلاعات هویتی شخص برای استفاده در سرقت هویت است.
ایشان گفت: برخی کلاهبرداران با استفاده از (VOIP) کار خود را تسهیل می کنند و از ویژگی جعل شماره تماس مثل caller id spoofing و سیستم خودکار (IVR) استفاده می کنند.
سرهنگ محمدنژاد، گفت: سرقت هویت از زمانی که استفاده از شبکه های اجتماعی در بین کاربران فراگیر شده است، راحت تر صورت می گیرد. چرا که کلاهبرداران با داشتن حداقل اطلاعات از شخص، در حد یک نام و نام خانوادگی، می توانند با مراجعه به شبکه های اجتماعی شخص، اطلاعات بی شماری بدست آورند و از آن استفاده و با ترفندهای خاص مهندسی اجتماعی، کل اطلاعات فرد را داشته باشند و از آن سوء استفاده کنند.
وی افزود: در این نوع کلاهبرداری در حالتی که فرد اطلاعات حساب بانکی خود را افشا نکند، کلاهبرداران با کسب اطلاعات از شخص، او را به وب سایت های جعلی که آدرس آن شبیه به نام سازمان های دولتی است هدایت می کنند، آنها را متقاعد به واریز مبلغی مثلا جهت کسب جوایز یا وام بانکی و … می کنند.
رئیس پلیس فتا مازندران به کاربران برای محافظت از خود در این نوع کلاهبرداری هشدار داد: به هر نوع تماس صوتی که آنها را به سمت افشای اطلاعات هویتی یا کارت های بانکی خود سوق می دهد، حساس و مشکوک باشند و آگاه باشند که هیچ گاه بانک یا هر مرکز دولتی و سازمانی قانونی دیگر، اطلاعات هویتی یا بانکی آنها را در پشت تلفن از آنها مطالبه نمی کند بلکه از آنها می خواهد در مرکز حضور پیدا کنند یا از طریق سایت های رسمی مراکز دولتی اقدام به تکمیل پرونده یا هر مورد دیگری نمایند. بنابراین آگاه باشید که هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی اطلاعات خود را به افراد یا سیستم های خودکاری که خود را از جانب بانک، دانشگاه، مراکز دولتی و … معرفی می کنند، افشا نکنید.
سرهنگ محمدنژاد در پایان توصیه کرد: اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید ، می تواند تکه های پازل سرقت هویت کلاهبرداران را تکمیل کند بنابراین حتما چروفایل خود را به حالت PRIVATE قرار دهند و به افراد غریبه اجازه ورود به شبکه های اجتماعی خود را ندهند.