پیشنهاد سردبیر
کد خبر : 29947
چهارشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹

کار کشور و مازندران با تلاش جهادی به سرانجام می‌رسد

به بهانه حضور جهادگران بسیج دانشجویی تنکابن در مناطق محروم، گشت‌وگذاری در دانشنامه جهادی زدیم و به این تعریف رسیدیم: جهاد واژه «جهاد» به معنای هرگونه کوشش در راه خدا و تلاش برای انجام نیکی‏‌ها است. خداوند در آیه ۵۲ سوره مبارکه فرقان خطاب به پیامبر (ص) می‏‌فرماید: «و جاهدهم به جهاداً کبیرا، به‌وسیله قرآن […]

کار کشور و مازندران با تلاش جهادی به سرانجام می‌رسد

به بهانه حضور جهادگران بسیج دانشجویی تنکابن در مناطق محروم، گشت‌وگذاری در دانشنامه جهادی زدیم و به این تعریف رسیدیم:

جهاد
واژه «جهاد» به معنای هرگونه کوشش در راه خدا و تلاش برای انجام نیکی‏‌ها است.

خداوند در آیه ۵۲ سوره مبارکه فرقان خطاب به پیامبر (ص) می‏‌فرماید: «و جاهدهم به جهاداً کبیرا، به‌وسیله قرآن با آن‏‌ها جهاد کن»، بدون شک منظور از جهاد در این مورد جهاد فکری و فرهنگی و تبلیغاتی است، نه جهاد مسلحانه چراکه این سوره مکی است و می‏‌دانیم که دستور جهاد مسلحانه (قتال) در مکه نازل نشده است.

ارکان جهاد
مقام معظم رهبری در تشریح این موضوع فرموده‏‌اند: «معیار جهاد شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد همان چیزی است که امروز در زبان فارسی ما در کلمه‏‌ی مبارزه وجود دارد. فلانی آدم مبارزی است. فلانی آدم مبارزی نیست. نویسنده‏‌ی مبارز، نویسنده‏‌ی غیر مبارز، عالم مبارز، عالم غیر مبارز، دانشجوی مبارز و طلبه‏‌ی مبارز، دانشجوی غیر مبارز و طلبه‌ی غیر مبارز، جامعه‏‌ی مبارز و جامعه‏‌ی غیر مبارز، پس جهاد یعنی مبارزه.

در مبارزه دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جدوجهد و تحرکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمی‌‏تواند مبارزه کند، در مبارزه باید جدوجهدی وجود داشته باشد… دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد. »

معظم له در بیانی دیگر فرموده‌‏اند: «جهاد یعنی مبارزه. در زبان فارسی جنگ و ستیزه‏‌گری معنای مبارزه را نمی‏‌دهد. می‏‌گویی من دارم مبارزه می‏‌کنم: مبارزه‏‌ی علمی می‏‌کنم، مبارزه‏‌ی اجتماعی می‌کنم، مبارزه‏‌ی سیاسی می‏‌کنم، مبارزه‏ ی مسلحانه می‏‌کنم، همه‏‌ی این‌ها مبارزه است و معنا دارد. مبارزه یعنی تلاش پرنیرو در مقابل یک مانع.

اساساً همین وجود مانع است که به تلاش انسان معنا و حقیقت معنوی می‏‌بخشد و اسمش می‏‌شود جهاد؛ و الّا اگر مانع نبود، جهاد معنی نداشت. جهاد یعنی جدوجهد همراه با زحمت و چالش با موانع».

جهاد ادامه دارد
اینک ما در دورانی قرارگرفته‌ایم که جهاد فی سبیل‌الله در شکلی اگرچه نه به‌صراحت دوران جنگ، اما با همان دشواری‏‌ها و شاید باظرافت بیشتر بر دوش همه‏‌ی ماست.

مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان سیستان و بلوچستان فرمودند: «من جوانان عزیز را به یک مجاهدت حقیقی دعوت می‌کنم. مجاهدت فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست. کوشش در میدان علم، اخلاق، همکاری‏‌های سیاسی و تحقیق نیز برای مردم جهاد محسوب می‏‌شود. ایجاد فرهنگ و اندیشه صحیح در جامعه نیز جهاد است و این‏‌ها همه جهاد در راه خدا و جهاد فی سبیل‌الله است.»

اردوی جهادی
اردوی جهادی یک عادت شیرین که هرچند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد، نیست.

اردوی جهادی یک سرگرمی تازه که به سرگرمی‌های‌تان اضافه‌شده باشد، نیست.

اردوی جهادی آغاز است

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای دوستان خاص خود گشوده است.

تعریف بستر اردوهای جهادی
اردوهایی است که در آن تعدادی از دانشجویان، دانش آموزان یا طلاب حوزه علمیه در مناطق محروم کشور به‌صورت داوطلبانه به انجام فعالیت‌های فرهنگی – آموزش و خدمات – عمرانی می‌پردازند.

در یک کلمه می‌توان گفت که مهم‌ترین هدف برگزاری اردوهای جهادی، سازندگی است. آغاز این سازندگی، ساختن خود است. به عبارتی اولین هدف اردوی جهادی خودسازی است؛ همان‌طور که برترین جهاد‌ها جهاد اکبر در معرکه نفس است.

این گذر از خود و اجابت حق بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین غنیمتی است که از این سفر برای آدمی می‌ماند. در طی این سفر، تذکر و همیاری به یکدیگر در پیمودن پلکان رشد و کمک به سایرین برای ساختن فضای فرهنگی و مذهبی محیط نیز حاصل می‌آید.

در کنار این مزایا، رسالتی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت‌زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه است. یکی دیگر از اهداف جهادی نیز سازندگی عمرانی، فرهنگی، علمی و بهداشتی در منطقه است.

در اردوی جهادی، دانشجویان با وضعیت زندگی یک منطقه محروم کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی و بهداشتی و … آشنا شده و از طریق تلاش مخلصانه برای سازندگی در آن منطقه در آن ابعاد، می‌کوشند که خود را ساخته و رضوان الهی را کسب کنند.

همراه با جهادگران بسیج دانشجویی تنکابن در روستای چالو

به بهانه تهیه گزارش از فعالیت‌های اردوی جهاد دانشجویی، خبرنگار ما با مسئول بسیج دانشجویی شهرستان تنکابن همراه می‌شود.

چالو، روستایی محروم در بخش نشتا تنکابن، روستایی که طبیعت زیبای آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. با گذر از چند روستا و درختان سر به فلک کشیده و پستی‌ و بلندی‌هایی که معنای چالو را تفسیر می‌کند، به این روستا می‌رسیم.

جهادگران جوان و پرتوان که منتظر دریافت مایحتاج سفارش داده بودند به استقبال‌مان آمدند. چند نفر از جوانان برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا، دقایقی از سر شوخی و مزاح سوار ماشین کولر دار شده و خنک می‌شوند.

همگی به دقایقی استراحت دعوت می‌شوند و دراین‌بین گفت‌وگویی با مسئول این گروه انجام دادیم.

نیما درجانی دانشجوی توانمند تنکابنی درباره عملکرد گروه اعزامی بسیج دانشجویی پسران تنکابن، اظهار کرد: ما ابتداء کارمان را با توجیه دهیار روستا و مسئول مسجد از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای مسجد، آغاز کردیم و از روز دوم عملیات تخریب شروع شد.

وی در خصوص ارتباط برقرار کردن با اهالی روستا گفت: ارتباط‌گیری با اهالی را از طریق کودکان انجام دادیم و قرار شد هرکدام که توانستند سه نفر را با خود برای اقامه نماز جماعت به مسجد بیاورند، مورد تشویق قرار گیرند که یکی از بچه‌ها این کار را انجام داد و جایزه دریافت کرد. از روزهای بعد، دیگر ما در نماز جماعت تنها نبودیم، اهالی محل هم مشتاق به شرکت در نماز جماعت بودند.

درجانی بخش‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی، قرآنی را ازجمله فعالیت‌های این دوره دانست و خاطرنشان کرد: باوجوداینکه اکثر دانشجویان حاضر در این دوره برای اولین بار و به‌صورت فردی به اردوی جهادی اعزام شدند، رابطه دوستانه‌ای با یکدیگر برقرار کرده و به‌خوبی از عهده کارهای گروهی برآمدند.

وی در پایان اضافه کرد: انشاءالله از عهده کارمان برآییم و روزی برسد که همین جوانان بقیع را بسازند و خرابه‌های سوریه را آباد کرده و مزد کارشان آزادی فلسطین اشغالی باشد.

اردوی جهادی خواهران در بالابند
فاطمه مجدی مسئول بسیج دانشجویی تنکابن ضمن ابراز خرسندی از حضور پرشور دانشجویان جهادگر بسیجی در اردوهای جهادی، اظهار کرد: اردوی جهادی دانشجویی خواهران در بخش‌های فرهنگی، هنری، بهداشت و درمان و اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی در روستای بالابند بخش شیرود در حال اجراست و امکان افزایش یا تمدید این اردوها پس از شناسایی مناطق محروم در بخش‌های دیگر وجود دارد.


بازدید مسئولین

لازم به ذکر است در روزهای پایانی از فعالیت‌های عمرانی اردوی جهاد دانشجویی تنکابن در مسجد چالو، ریاست اداره اوقاف این شهرستان و بخشدار بخش نشتا از فعالیت‌های این جوانان بازدید به عمل آوردند.