پاداش روزه های گرم تابستانی!
شکی نیست که مومنانی که به هر علت موجهی، از روزه داری معذورند، باز به خاطر اطاعت الهی، مأجورند؛ اما در همین ماه عزیزی که ابلیس در غل و زنجیر گرفتار شده است، ابلیسِ نفسِ عدهای، آنها را کشان کشان از بهشت روزه داری به دوزخ روزه خواری میبرد. تشنگی روزه یک سوی روزه خواری، […]
شکی نیست که مومنانی که به هر علت موجهی، از روزه داری معذورند، باز به خاطر اطاعت الهی، مأجورند؛ اما در همین ماه عزیزی که ابلیس در غل و زنجیر گرفتار شده است، ابلیسِ نفسِ عدهای، آنها را کشان کشان از بهشت روزه داری به دوزخ روزه خواری میبرد.
تشنگی روزه
یک سوی روزه خواری، مخالفت با امر الهی و عصیان و گناه است، اما روی دیگر این سکه، محرومیت از هزار هزاران لطف و رحمت ویژه و ناب است که خدا وعده اش را فقط به روزه دارانش داده است. آنقدر خدا ناز روزه دارانش را می کشد که برای اثبات مهربانی و لطف بی نهایتش همین یک قلم، کافی است.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله میفرماید: خداوند تبارک و تعالى فرمود: “هر کارى که فرزند آدم مى کند، از آنِ اوست، مگر روزه که از من است و پاداش آن را من مى دهم. (خصال:۴۵/۴۲) این یعنی خریدار روزه، خود خداست.
درک این معنا، شیرینی و انگیزه ی روزه را صد چندان می کند و البته مرور روایاتی که فضیلت و پاداش روزه داران را بر می شمرد هم، در این روزهای گرم روزه داری، لطف خاصی دارد؛ برای روزه داران و روزه دوستان، تأیید و تشویق است و برای روزه گریزان و بهانه جویان، حسرت و محرومیت.
روزه ی ماه رمضان، فقط افتخار امت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله
روزه، حکمت به ارث مى نهد و حکمت، معرفت و معرفت، یقین و چون بنده به یقین رسد، دیگر برایش اهمیتى ندارد که چگونه شب و روز خود را بگذراند؛ به سختى یا به آسانى
از حفص بن غیاث نقل شده است: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود روزه ماه رمضان را خداوند بر هیچ یک از امّت هاى پیش از ما واجب نکرد. عرض کردم: پس آیه «اى کسانى که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرّر شده است همچنان که بر پیشینیان شما مقرّر شده بود» (بقره : ۱۸۳) چه مى شود؟ حضرت فرمود: خداوند روزه ماه رمضان را فقط بر پیامبران واجب کرده بود، نه بر امّت ها؛ امّا به وسیله آن، این امّت را [بر امّت هاى گذشته] فضیلت داد و روزه آن را بر رسول خدا صلى الله علیه و آله و بر امّت او واجب فرمود. (من لا یحضره الفقیه: ۲/۹۹/۱۸۴۴)
امام زین العابدین علیه السلام در دعاى وداع با ماه رمضان می فرماید: سپس به وسیله این ماه، ما را بر سایر امّت ها برترى دادى و افتخار آن را نصیب ما، و نه پیروان دیگر آیین ها، کردى، پس به فرمان تو روز آن را روزه گرفتیم و به یارى تو، شبش را به عبادت گذرانیدیم. (صحیفه سجادیه، دعای ۴۵)
روزه، راز سلامتی جسم و جان
از الطافی که نصیب روزه دار میشود، سلامتی تن و روان است. اگر امروزه علم نوین با آزمایش و تجربه، فواید پزشکی روزه را دریافته است، اهل بیت عصمت علیهم السلام، قرن ها پیش از آن پرده برداشته اند.
از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله روایت است: روزه بگیرید تا سالم بمانید. (میزان الحکمه، ج۶، ص۳۹۲ )
امام على علیه السلام فرمود: روزه، نیمى از تندرستى است. (غرر الحکم: ۱۶۸۳)
امام باقر علیه السلام تأثیر روزه داری را بر سلامت روان چنین بیان نموده اند: “روزه و حج، آرام بخش دلهاست.” (أمالی طوسی: ۲۹۶/۵۸۲)
امیرالمومنین علیه السلام نیز در روایتی فرمودند: ” خداوند بندگان مومن خود را به وسیله نمازها و زکات ها و جدّیت در روزه دارى روزهاى واجب [رمضان]، براى آرام کردن اعضا و جوارح آنان و خشوع دیدگانشان و فروتنى جانهایشان و خضوع دل هایشان حفظ مى کند.” (نهج البلاغه: خطبه۱۹۲)
جوایز ویژه، ویژه ی روزه داران
بنابر فرموده ی امام صادق علیه السلام، پاداش روزه های تابستانی، ویژه تر حساب می شود و گویی روزه داران تابستان، نزد خدا نازنینترند:
“هر که در یک روز بسیار گرم براى خداوند عزّ و جلّ روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند عزّ و جلّ هزار فرشته بر او بگمارد که بر چهره اش دست نوازش کشند و بشارتش دهند و چون افطار کند، خداوند عزّ و جلّ فرماید: وه ، چه خوش است بوى تو و شمیم تو. فرشتگان من! گواه باشید که من او را آمرزیدم.”
رسول خدا صلى الله علیه و آله می فرماید: “روزه دار گر چه در بستر خویش خفته باشد، تا زمانى که غیبت مسلمانى را نکند، در حال عبادت خداست.” (ثواب الأعمال: ۷۵/۱)
در جایی دیگر فرمودند: “خواب روزه دار، عبادت است و نفَس کشیدن او، تسبیح.” (قرب الإسناد: ۹۵/۳۲۴)
و فرمود: هیچ روزه دارى نیست که بر عده اى در حال غذا خوردن وارد شود، مگر این که اندام هایش تسبیح گویند و فرشتگان بر او درود فرستند و درود فرشتگان، آمرزش خواهى است. (ثواب الأعمال: ۷۷/۱)
در روایت دیگری از پیامبر رحمت آمده است: “هر که روزه، او را از خوردنِ غذایى که هوس آن را کند باز دارد، بر خداست که وى را از غذاى بهشت سیر کند و از شراب بهشتى به او بنوشاند.” (بحار الأنوار: ۴۰/۳۳۱/۱۳- میزان الحکمه، ج ۶، ص ۳۹۳ )
امام على علیه السلام می فرمایند: “خوابِ روزه دار، عبادت است و خاموشى او، تسبیح و دعایش پذیرفته و عملش دو چندان. براستى که براى روزه دار به هنگام افطار دعایى است که در درگاه خدا ردّ نمى شود.” (الدعوات: ۲۷/۴۵، ۴۶)
امام صادق علیه السلام فرمودند: “روزه دار دو شادى دارد: یک شادى هنگام گشودن روزه اش و شادى دیگر هنگام دیدار با پروردگارش.” (کافی : ۴/۶۵/۱۵٫ میزان الحکمه، ج ۶، ص ۳۹۴)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: “هر کس یک روز داوطلبانه روزه بگیرد، اگر به اندازه زمین، طلا به او داده شود، اجر خود را کامل دریافت نکرده است و فقط در روز حساب (قیامت) اجر کاملش را دریافت مى کند.” (معانی الأخبار: ۴۰۹/۹۱٫ میزان الحکمه، ج ۶، ص ۳۹۵)
پاداش روزه های گرم تابستانی
و بنابر فرمودهی امام صادق علیه السلام، پاداش روزه های تابستانی، ویژه تر حساب می شود و گویی روزه داران تابستان، نزد خدا نازنین ترند: “هر که در یک روز بسیار گرم براى خداوند عزّ و جلّ روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند عزّ و جلّ هزار فرشته بر او بگمارد که بر چهره اش دست نوازش کشند و بشارتش دهند و چون افطار کند، خداوند عزّ و جلّ فرماید: وه، چه خوش است بوى تو و شمیم تو. فرشتگان من! گواه باشید که من او را آمرزیدم.” (الکافی: ۴/۶۵/۱۷)
میراثی ماندگار برای روزه داران
“خوابِ روزه دار، عبادت است و خاموشى او، تسبیح و دعایش پذیرفته و عملش دو چندان. براستى که براى روزه دار به هنگام افطار دعایى است که در درگاه خدا ردّ نمى شود.”
و در آخر، یک میراث ماندگار برای روزه داران می ماند که پیامبر مهربانی ها آن را در معراج خویش از خدای متعال پرسیدند: “پروردگارا! میراث روزه چیست؟ خداوند فرمود: روزه، حکمت به ارث مى نهد و حکمت، معرفت و معرفت، یقین و چون بنده به یقین رسد، دیگر برایش اهمیتى ندارد که چگونه شب و روز خود را بگذراند؛ به سختى یا به آسانى.” (میزان الحکمه، ج ۶، ص ۴۰۱)
راستی مگر این چند ساعت نخوردن و امساک کردن، که اغلب، مقداری از آن را هم در خواب نیمروزی سپری میکنیم، چه کار مهمی است که شایستهی این همه محبت و جایزه و تشویق باشد؟ این همه لطف و برکت برای یک قدم حرکت؟ روزه چیز عجیبی است!
کلام آخر:
با این اوصاف، که اندکی بود از هزاران پاداش روزه داری، کسی که بدون عذر موجه، خود را از دایره ی نورانی روزه داران بیرون می کشد، خسارتی بزرگ را بر خود تحمیل کرده است. آن صحت و سلامتی که دستاورد روزه داری است، هیچ غذا و دارویی نمی تواند به بدن آدمی برساند. و این همه میراث دنیوی و اخروی روزه داری، از هیچ معبر دیگری نصیب انسان نمی شود.