وبلاگستان
کد خبر : 2204
یکشنبه - ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰

از وسوسه‌های شیطان و حضور او به خداوند پناه بریم

به نقل از وبلاگ حفظ و ترویج قرآن کریم / هوالحق و له الحمد از وسوسه های شیطان و حضو راو به خداوند پناه بردن : اِدْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ السَّیِّئَهَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَتِ الشَّیَطِینِ‏(مومنین/۹۷-۹۸) ترجمه : (اى پیامبر!) بدى را به بهترین روش دفع کن. (در مقام […]

از وسوسه‌های شیطان و حضور او به خداوند پناه بریم

به نقل از وبلاگ حفظ و ترویج قرآن کریم /

هوالحق و له الحمد

از وسوسه های شیطان و حضو راو به خداوند پناه بردن :

اِدْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ السَّیِّئَهَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَتِ الشَّیَطِینِ‏(مومنین/۹۷-۹۸)

ترجمه :

(اى پیامبر!) بدى را به بهترین روش دفع کن. (در مقام انتقام و مقابله به مثل مباش) ما به آنچه مخالفان توصیف مى‏ کنند آگاه‏ تریم. (مى‏ دانیم که مشرکان مرا به گرفتن فرزند وشریک وتو را به سحر وجادو توصیف مى‏ کنند)
و بگو: پروردگارا! من از وسوسه‏ هاى شیطان‏ ها به تو پناه مى‏ برم.

نکته ها:

۱ ـ «همزات شیاطین» چیست؟

«همزات» جمع «همزه» به معنى دفع و تحریک با شدت است، و اگر به حرف همزه، «همزه» مى گویند، به خاطر آن است که از انتهاى گلو با شدت بیرون مى آید، و به گفته بعضى از مفسران «همز»، «غمز» و «رمز» هر سه یک معنى را مى رساند، منتهى «رمز» به مرحله خفیف، «غمز» از آن شدیدتر و «همز» نهایت شدت را بیان مى کند(۱)

و با توجه به این که: شیاطین، جمع است، همه شیطان هاى آشکار و پنهان، انس و جن را شامل مى گردد.

در تفسیر «على بن ابراهیم» مى خوانیم: امام(علیه السلام) در معنى آیه «وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِینِ» فرمود: ما یَقَعُ فِى قَلْبِکَ مِنْ وَسْوَسَهِ الشَّیاطِیْنِ: «منظور از آن، وسوسه هاى شیطانى است که در قلب تو مى افتد».(۲)

آنجا که پیامبر(صلى الله علیه وآله) با داشتن مقام عصمت و مصونیت الهى، چنین تقاضائى را از خدا مى کند، تکلیف دیگران روشن است، باید همه مؤمنان از پروردگار که مالک و مدبر آنها است، بخواهند لحظه اى آنها را به حال خودشان وا مگذارد نه تنها تحت تأثیر وسوسه شیاطین قرار نگیرند، که در مجلس آنها نیز حضور نیابند.

به این ترتیب، همه رهروان راه حق، باید به طور مداوم از القائات شیطانى بر حذر باشند و همیشه خود را از این نظر در پناه او قرار دهند.

۱- تفسیر «ابوالفتوح رازى».

۲ ـ تفسیر «نور الثقلین»، جلد ۳، صفحه ۵۵۲٫

منابع:کتاب طرح نیاز در تماشاگه راز و تفسیر نمونه و تفسیرنور