اجتماعی » سیاسی » فرهنگ و هنر » مازندران » مذهبی
کد خبر : 144617
سه شنبه - ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵

فراگیری دانش امری عقلی است/ وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف ها است

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن موسوی،عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه مازندران به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مازندرانه بیان کرد: زمانی میتوانیم درباره وحدت حوزه و دانشگاه به صورت جدی صحبت کنیم که از حالت مناسبت خارج شده و در طول سال برای […]

فراگیری دانش امری عقلی است/ وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف ها است

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن موسوی،عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه مازندران به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مازندرانه بیان کرد: زمانی میتوانیم درباره وحدت حوزه و دانشگاه به صورت جدی صحبت کنیم که از حالت مناسبت خارج شده و در طول سال برای تحقق آن تلاش کنیم.

وی در خصوص مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه گفت: درباره وحدت حوزه و دانشگاه، از سالهای نخستین پس از پیروزی انقلاب تاکنون سخن گفته شده است اما متأسفانه هنوز در مباحث مقدماتی ان، یعنی تبیین مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه توقف کرده ایم، چه برسد به تحقق این وحدت. برخی دانشگاهیان وحدت این دو را امری ناممکن دانسته و گفته اند دو چیز زمانی با هم متحد می شوند که یکی اصل و دیگری فرع باشد یا اینکه هر دو تابع اصل سوم باشند. برخی دیگر زمینه را برای وحدت نامناسب دیده، واژه همکاری را به جای وحدت پیشنهاد داده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی خرده گرفته اند که نهایت سطح همکاری هم به علوم انسانی و اسلامی بسنده می شود، چون امکان همکاری در علوم تجربی و فنی و …. وجود ندارد و به خاطر همین عدم شفافیت در قدم هایی کوچک و اندک برای تحقق این مهم برداشته شده است مانند حضور روحانیون در دانشگاه و تدریس در دروس معارف یا تحصیل برخی طلاب در رشته های چندگانه الهیات و رشته های حقوق ، اقتصاد و … در دانشگاه که بیشتر این حرکت ها هم از روی دغدغه های شخصی، نه حرکتی برنامه ریزی شده و روشمند به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: علتش هم روشن است چون هیچ نهاد یا سازمانی عهده دار این امر مهم و مطالبه امام(ره) و رهبری نیست. حتی تنها دفتری که در گذشته در حوزه به عنوان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه وجود داشت،کار خود را به فعالیت های علمی محض اختصاص داد و به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تغییر نام داد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی تصریح کرد: به نظر من زمانی می توانیم درباره وحدت حوزه و دانشگاه به صورت جدی بحث کنیم که از حالت مناسبت (مانند دیگر مناسبت های طول سال) خارج شده و در طول سال برای تحقق آن تلاش کرد.

وی در رابطه با اهمیت علم و دانش در دین اسلام اظهار کرد: فراگیری دانش نخست امری عقلی است که عقل سلیم انسان را به آموختن آنچه نمی داند، فرمان می دهد. شریعت اسلام هم به تایید حکم عقل، تحصیل علم را برای مرد و زن مسلمان واجب و ضروری دانسته است.

استاد دانشگاه مازندران تاکید کرد: در قرآن کریم آیات بسیاری و در سخنان پیشوایان معصوم، صدها بیان در فضیلت علم، ارزش علم آموزی و جایگاه دانشمندان و دانشجویان آمده و پیروان خود را به کسب دانش فراخوانده اند.

وی ادامه داد: برای بیان جایگاه دانش ، همین یک نکته کافی است که در کتاب شریف الکافی نوشته ثقه الاسلام کلینی، نخستین باب کتاب العقل و الجهل و پس از آن، کتاب فضل العلم قرار داده شده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه مازندران با اشاره به سخن مقام معظم رهبری«مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه اتحاد در اهداف و آرمان ها است»خاطر نشان کرد:در میان همه سخنرانی ها و نوشته های مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه، این سخن جزو بهترین بیان ها است.

موسوی گفت: ایشان به مبانی تئوری این بحث توجه داشته، بنابراین بیان داشته اند که وحدت بین این دو نهاد علمی، لزوماً وحدت در علوم یا وحدت در روش یا وحدت در هویت و …. نیست،بلکه وحدت در هدف ها است. اینکه هر دو در تلاش برای ساختن نسل نوین با سواد تراز انقلاب اسلامی باشند. اینکه هر دو نهاد آرمان های مشترک را پی جویی کنند و هر دو برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی تمامی همت خود را بکار گیرند که این بیان به واقعیت قابل تحقق در بحث های مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه نزدیک تر است.

گفتگو: سیده ستایش موسوی