واردات محور هستیم/ روحیه تعاملی برای صادرات نداریم
عباس آرگون در گفتوگویی گفت: بحث جهانی شدن اقتصاد دنیا، نیاز به صادرات و واردات را به امری غیر قابل اجتناب تبدیل کرده است. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه قطعا کشورها به تنهایی قادر به تأمین نیازهای خود نیستند و برای تحقق نیازهای خود باید تعامل داشته باشند، بیان داشت: […]
عباس آرگون در گفتوگویی گفت: بحث جهانی شدن اقتصاد دنیا، نیاز به صادرات و واردات را به امری غیر قابل اجتناب تبدیل کرده است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه قطعا کشورها به تنهایی قادر به تأمین نیازهای خود نیستند و برای تحقق نیازهای خود باید تعامل داشته باشند، بیان داشت: کشوری که داری توان صادراتی بالایی باشد نسبت به سایر کشورها از قدرت اقتصادی بالاتری برخوردار است در نتیجه توجه به صادرات امری ضروری است.
وی بیان داشت: صادرات پیشران رونق اقتصادی کشور است و حمایت از صادرات و رفع موانع صادراتی یک امر مستمر و بسیار حیاتی است.
آرگون افزود: امروزه تجارت هر کشور با رشد اقتصاد آن کشور رابطه بسیار نزدیک دارد بطوریکه تجارت و توسه صادرات موتور کلیدی در رشد و پایداری اقتصادی است و تجارت بینالمللی و توسعه صادرات موجب افزایش درآمد کشورها، افزایش سطح اشتغال و انتقال دانش و تکنولوژی میشود.
آرگون با بیان اینکه بدون تردید لازمه موازنه صادرات داشتن فضای رقابتی کسب و کار است، بیان داشت: در صورت داشتن یک فضای رقابتی است که میتوان افزایش تولید داشت.
وی گفت: نگاه ما به مقوله صادرات کوتاه مدت است و غیرقابل پیشبینی بودن قوانین موجب لطمه به امر صادرات شده است.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: برای بدست آوردن یک بازار صادراتی باید سالها تلاش کرد در حالی که با یک قانون و بخشنامه به راحتی بازارهای صادراتی ما از بین میرود.
آرگون با تاکید بر اینکه تولید باید صادرات محور باشد گفت: بنابراین نباید صادرات بر پایه صادرات کالاهای مازاد باشد بلکه حتی باید براساس ذائقه کشورهای هدف نسبت به تولید اقدام کرد.
وی افزود: کشور چین در امر صادرات به این مورد به خوبی توجه دارد و تولید کالاهایی مثل تسبیح و مهر در راستای توسعه بازارهای صارداتی و تامین نیاز مخاطب است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه توسعه صادرات وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را به حداقل میرساند، بیان داشت: فقدان استراتژی مشخص برای توسعه صادرات، وجود بروکراسی اداری، بالا بودن نرخ تسهیلات و هزینههای تامین مالی، پایین بودن بهرهوری، عدم بهرهوری از فناوریهای روز از جمله نکاتی است که توجه به آنها در توسعه صادرات نقش بسیار بسزایی دارد.
وی با تاکید بر اینکه وجود زیر ساختها امری بسیار مهم در مقوله صادرات و توسعه آن به شمار میرود بیان داشت: متأسفانه کشور بر مبنای واردات طراحی شده است و از روحیه تعاملی برای توسعه صادرات برخوردار نیستیم.
آرگون با اشاره به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم، گفت: متأسفانه در این شرایط نگاه بلند مدت به صادرات نداریم در حالی که صادرات یک امر مداوم، بلند مدت و مستمر است.
وی گفت: برندسازی، ارتقا کیفیت کالاهای صادراتی، سرمایهگذاری در حوزههای مزیتدار، دادن مشوقهای صادراتی از الزامات توسعه صادرات کشور است.