تبعیض میان نظام پرداختی آموزش عالی و آموزش و پرورش موجب رنج فرهنگیان است
در بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آمده است: مهرماه زنگ مدرسه، مهر و محبت میان معلم و دانشآموز، دانشآموز و کلاس و درس، فرا میرسد و بهار جامعه به واسطه شکوفههای مدرسه آغاز می گردد تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۹۸ اولین سال گام دوم انقلاب اسلامی برای تربیت نیروی انسانی مستعد […]
در بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آمده است: مهرماه زنگ مدرسه، مهر و محبت میان معلم و دانشآموز، دانشآموز و کلاس و درس، فرا میرسد و بهار جامعه به واسطه شکوفههای مدرسه آغاز می گردد تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۹۸ اولین سال گام دوم انقلاب اسلامی برای تربیت نیروی انسانی مستعد و کارآمد شروع شود و با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی غیرقابل مقایسه با ثروتهای مادی و با نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی و بینش ایرانی اسلامی راهبری و هدایت شود و با حاکمیت اخلاص، ایثار ، توکل، علم، ایمان و احسان بر کلیه روابط مدیر، معلم، دانشآموز، خانواده در مدرسه اسلامی گام هایی برای تحقق مرتبهای از حیات طیبه برداشته شود. بر این اساس کانون تربیت اسلامی در آستانه سال تحصیلی جدید نکاتی را یادآور می شود.
آموزش و پرورش برای زمینهسازیهای فرهنگی، تحقق بیانیه گام دوم و پرورش دانشآموزان از دوره پیشدبستانی تا متوسطه دوم، به توصیههای بخش علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی و عزت ملی و سبک زندگی بیانیه گام دوم شانههای خود را زیربار مسؤولیت دهد و لازم است این اقدام با رویکرد تلفیقی و مستقل، در همه دروس بهویژه دروس علوم انسانی و برنامه ویژه مدارس (طرح بوم) ، توصیف و تبیین بیانیه گام دوم، مبادرت ورزد و از هرگونه فعالیت تصنعی و نمایشی که مخالف با اهداف بیانیه است، پرهیز شود.
در این بیانیه آمده است: مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولت بهویژه سیاستهای کلی نظام آموزش و پرورش (۱۳۹۲٫۲٫۱۰) و سند تحول بنیادین قاطعانه پیگیری شود و تقویت منزلت اجتماعی و ترسیم جایگاه مقدس معلمان به عنوان شغل انبیاء، با استفاده از همه ظرفیتها بهویژه زبان هنر، تربیت دانشآموزانی پیشرو، عدالتخواه، پایبند به ارزشهای متعالی، متدین، بلند نظر تعیین کننده ی نقش خود در کاروان عظیم پیشرفت در جامعه مبتنی برالگوهای اسلامی معاصر مانند شهیدان چمران و آوینی، نهادینه کردن هویت ملی در فرصت ۱۲ سال تحصیلی، تعلیم بر اساس علم نافع و علمی که دانش آموز بتواند در زندگی فردی و اجتماعی خود از آن استفاده کند، سرلوحه برنامه ریزی ها قرارگیرد. (بیانات رهبری در دیدار با فرهنگیان ۹۷٫۲٫۱۹)
عملکرد حکومت اعم از قوه مجریه، مقننه و قضائیه در معنادار کردن یادگیری دانشآموزان تأثیرگذار است و آموزش ارزشهایی مانند عدالتخواهی، ظلم ستیزی، اعتماد به نفس، ساده زیستی مسؤولان، با اشرافیگری برخی حاکمان و رانت خواری بعضی صاحبان قدرت و تکیه بر بیگانگان، آموزش را بی فایده و پوچ می کند همانطوری که اقتدار نظامی علمی کشور، هویت ملی دانش آموزان را مستحکم میکند.
تبعیض میان نظام پرداختی آموزش عالی و آموزش و پرورش، موجب درد و رنج فرهنگیان است و از سوی دیگر فرآیند رشد و تعالی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، را با همه تفاوتها و شایستگیهای معلمان و ظرفیتهای آنان در توسعه شایستگیهای تخصصی- تربیتی متوقف نموده است لذا لازم است نظام خاص پرداختی فرهنگیان مطابق بند ۳-۷ و سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش تدوین و در بودجه سال ۹۹ به تصویب برسد.
تکیه بر تعلیم و تربیت اسلامی همراه با روحیه انقلابی شرط انتخاب مدیران خرد و کلان در آموزش و پرورش است و سپردن مسؤولیت به علاقهمندان و سرسپردگان سند خفت بار ۲۰۳۰ ، خیانت به فرهنگ این کشور و آرمانهای انقلابی است و فرهنگیان انقلابی بر اساس با بیعت با امام این امت حضرت آیتالله خامنه ای (مدظله العالی) با رویکرد آتش به اختیار در مقابل هرگونه نفوذ فرهنگی غرب و استکبار اقدام مناسب انجام خواهند داد.
تامین حد نصاب کمی و کیفی آموزشی تربیتی (عدالت آموزشی) از حقوق دانشآموزان و خانوادهها بر دولت است تا استعداد هیچ دانشآموزی به دلیل فقر و فقد معلم در حد تراز و کلاس و مدرسه استاندارد هدر نرود بلکه با آموزش مستمر و هدفمند و کارآمد معلمان، غنیسازی کلاس و مدرسه از مواد و رسانه های آموزشی، تدارک موقعیتهای متنوع یادگیری، نشاط بدنی و روحی و علمی را در یک سال تحصیلی فراهم نماید تا شاهد ارتقای رتبه علمی دانشآموزان ایرانی در ارزشیابیهای جهانی باشیم و وضعیت اسفبار فعلی تغییر یابد.
مدرسه زندگی و زندگی مدرسهای با توسعه و ارتقای پرورشی در عرصه ورزشی، هنری، بهداشتی، اردوهای علمی تفریحی زیارتی، راهیان نور، کارآفرینی، تعامل مدرسه با جامعه پیرامونی، به عنوان محور پیشرفت و گسترش تشکل های دانش آموزی بهویژه بسیج برای تقویت روحیه حماسی و بزرگداشت فعالیت های ایرانی اسلامی انقلابی تحقق خواهد یافت.
امید است با چرخش از مدیریت تک بعدی یعنی آموزش همراه با شبکه تجاری موسسات کمک آموزشی ، مدرسه به نهادی فرهنگی اجتماعی با رویکرد متوازن به ساحت های ششگانه تربیتی تحول یابد و شاهد پرجمداری آموزش و پرورش در حرکت گام دوم انقلاب اسلامی باشیم.