اخبار » ورزشی
کد خبر : 129092
دوشنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

صدور رای پرونده فینال حذفی تا آخر هفته

پرونده‌ای درباره محرومیت و جریمه سعید فتاحی، حیدر بهاروند و عبدالکاظم طالقانی از مدیران فدراسیون و سازمان لیگ به دلیل حواشی و اتفاقات فینال جام حذفی و همچنین محرومیت کفاشیان و ترابیان به دلیل پرونده حق پخش تلویزیونی معروف به شرکت ‌ام پی سیلوا که هرکدام بعد از اعلام حکم کمیته اخلاق با اعتراض محکومان […]

صدور رای پرونده فینال حذفی تا آخر هفته

پرونده‌ای درباره محرومیت و جریمه سعید فتاحی، حیدر بهاروند و عبدالکاظم طالقانی از مدیران فدراسیون و سازمان لیگ به دلیل حواشی و اتفاقات فینال جام حذفی و همچنین محرومیت کفاشیان و ترابیان به دلیل پرونده حق پخش تلویزیونی معروف به شرکت ‌ام پی سیلوا که هرکدام بعد از اعلام حکم کمیته اخلاق با اعتراض محکومان پرونده به کمیته استیناف ارجاع داده شده‌اند.

محرومیت‌های سنگین و بحث‌برانگیز این دو پرونده به اندازه‌ای چالشی است که همه اهالی فوتبال را در انتظار حکم نهایی استیناف گذاشته است. آیا اتهام فساد مالی کفاشیان و ترابیان از سوی استیناف تأیید می‌شود و مستنداتی که این دو مدیر سابق فدراسیون فوتبال ارائه کرده‌اند در جهت رفع اتهام، تأیید می‌شود؟ یا درباره پرونده دیگری که به استیناف رسیده است، صلاحیت کمیته اخلاق برای رسیدگی به تخلف مدیران فدراسیون و سازمان لیگ در حواشی فینال جام حذفی تأیید می‌شود؟

رییس کمیته استیناف پرونده مربوط به محرومیت مسوولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را به دلیل در پیش بودن فصل جدید لیگ فوتبال در اولویت قرار داده است. در همین راستا در روزهای گذشته جلسه رسیدگی به این پرونده در کمیته استیناف برگزار شده است و طرفین توضیحات خود را در این جلسه ارائه کرده‌اند. حالا این پرونده در حال رسیدگی است و به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. در روزهای آینده کمیته استیناف با تشکیل جلسه‌ای رأی این پرونده را صادر خواهد کرد.

علیرضا صالحی، درباره اولویت‌بندی‌اش برای رسیدگی به پرونده‌های رسیده به کمیته استیناف می‌گوید: «به طور مثال اگر بخواهیم پرونده آقای کفاشیان را بررسی کنیم تاثیری در روند و زمان برگزاری لیگ ندارد ولی ما در حال حاضر رییس سازمان لیگ نداریم و همچنین رییس کمیته مسابقات هم برای شروع لیگ نداریم. اینکه این حکم تغییر می‌کند یا نه را من نمی‌دانم ولی این دوستان روز گذشته به کمیته استیناف آمدند و صحبت‌های خود را انجام دادند و ما هم سعی می‌کنیم پرونده را در اولویت گذاشته و پس از بررسی مدارک رای نهایی را صادر کنیم.»

او با تأکید بر اینکه صدور رای نهایی زمانبر خواهد بود، توضیح می‌دهد: «به هر حال ما پرونده‌های دیگری هم داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم اما به خاطر اینکه لیگ نوزدهم را در پیش داریم و این افراد در آنجا سمت‌های مهمی دارند اولویت را روی رسیدگی به این پرونده‌ها قرار می‌دهیم.»

آنچه در تصمیم‌گیری کمیته استیناف حایز اهمیت است و می‌تواند بعد از این صدور رأی نهایی مورد بحث قرار بگیرد این است که او در کنار کمیته اخلاق و مقابل مدیران فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد و رأی تأیید می‌شود که با توجه به نظر حقوقدانان مختلف مبنی بر عدم صلاحیت کمیته اخلاق برای ورود به این موضوع، بعید به نظر می‌رسد. حتی اگر او صلاحیت کمیته اخلاق را تأیید نکند باز هم مهم است که بدانیم آیا این پرونده را به کمیته انضباطی ارجاع می‌دهد یا هیأت رییسه فدراسیون فوتبال؟ چرا که برخی حقوقدان‌ها حتی کمیته انضباطی را هم دارای صلاحیت لازم برای ورود به این پرونده نمی‌دانند و معتقدند که در این رابطه فقط باید هیأت رییسه تصمیم بگیرد و رأی صادر کند! همین موارد است که تصمیم نهایی استیناف درباره پرونده محرومیت بهاروند، فتاحی و طالقانی را از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌کند.