راههای ناامن و خطرناک و مدیران بیفکر؛ حادثه ای که شاید وزیر و مدیران وزارت راه را به فکر و تلاش وادار کند/ دوربرگردانهایی که استقبال از مرگ است+ تصاویر
استان گلستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی شمال و شرق و شبکه بزرگراههای آسیایی مرکزی و نزدیکی به شبکه راهآهن شمال و جنوب (جاده و ریل) و حمل نقل هوایی از جایگاه ترانزیتی ممتازی برخوردار است اما به رغم این جایگاه مهم در حملونقل کشور، همچنان راههای […]
استان گلستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی شمال و شرق و شبکه بزرگراههای آسیایی مرکزی و نزدیکی به شبکه راهآهن شمال و جنوب (جاده و ریل) و حمل نقل هوایی از جایگاه ترانزیتی ممتازی برخوردار است اما به رغم این جایگاه مهم در حملونقل کشور، همچنان راههای این استان ناامن و خطرناک است و روزانه در بسیاری از این جادهها تصادفات خطرناکی رخ میدهد که جان انسانها را میگیرد.
(ماشین دو تن از مسئولان عالی کشور در مسیر کردکوی – گرگان بر اثر تصادف جان باختند)
مردم استان گلستان به وجود دوربرگردانهای متعدد در بزرگراههای داخل و حتی خارجشهری عادت کرده اند.
«دوربرگردان» یا «بریدگی»، راهحل خطرناکی برای گذر از یک سمت بزرگراه به سمت دیگر آن است.
چه کسی مسئول امنیت و جان مردم در جاده های ناایمن و حادثه خیز استان است؟
(دوربرگردان سر خط روستای گرجی محله در بزرگراه کردکوی – گرگان)
این خطر ناشی از چیست؟
انحراف به چپ مخصوصا در بزرگراهها خطرناک است، چون با این کار اتومبیل وارد محدودهای میشود که در آن اتومبیلها مجازند با سرعت بیشتر حرکت کنند.
در بزرگراهها و معابری که طرفین آنها یا با مانع فیزیکی مانند جدول، ردیف درخت و مانند اینها یا با خط ممتد از هم جدا میشوند باندهای کندرو، تندرو و احیانا باند سبقت وجود دارد.
اکنون تصور کنید اتومبیلی از مسیر کندرو بزرگراه قصد ورود به سمت دیگر بزرگراه از طریق دوربرگردان (بریدگی) و تغییر جهت حرکت دارد. پس باید مراحل زیر را پشت سر گذارد:
– انحراف به چپ در حین کاهش سرعت! – ورود به باند تندرو باند سبقت، در حین کاهش سرعت! – توقف در باند سرعت یا سبقت در محل بریدگی! – ورود به باند تندرو در سمت مقابل با سرعت نزدیک به صفر با زاویهای تقریبا قائمه! این زاویه برای اتومبیلهای بزرگ مانند اتوبوس یا تریلر کاملا چشمگیر است. – بعلت کشاورزی بودن منطقه در فصل فعالیت کشاورزان و تردد ماشین آلات کشاورزی
اگر کمی توجه کنیم میبینیم که این نحوه تغییر مسیر بیشتر به استقبال خطر مرگ رفتن شبیه است.
با وجود این خطر مشخص، بسیاری از رانندگان هر روز به اجبار به این ماجراجویی تن میدهند.
مجریان برای کاهش خطرات دوربرگردانها، در نزدیکی آنها سرعتگیر احداث میکنند، یا منطقه بریدگی را تعریض می کنند.
اگر کمی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این راهحلها نهتنها بدون اشکال نیست بلکه خود، مشکلی بر دیگر مشکلات است. ( مشکل انحراف به چپ اجباری، در حین کاهش سرعت) را حل نمیکند. پس بریدگیها از نقاط حادثهخیز معابر محسوب میشوند.
جادههای گلستان جان مسئول سازمان تأمین اجتماعی را هم گرفت/جاده های استان ما در تقاطع مرگ قرار دارد
همین مشکلات چند روز پیش منجر به جانباختن مدیران سازمان تأمین اجتماعی شد. تصادفی که جان رئیس سازمان تأمین اجتماعی و معاونش را گرفت.
سید مناف هاشمی استاندار گلستان با بیان اینکه بیشتر جاده های استان ما در تقاطع مرگ قرار دارد، بیان کرد: در اولین شورای ترافیک تمام تقاطع ها خطرناک را در سفر آخوندی وزیر سابق راه به وی نشان دادیم که این نقاط باید اصلاح شود .
استاندار گلستان افزود: امسال خوشحال بودیم با فشار راهنمایی رانندگی و با سختگیری هایی که داشتیم میزان کشته های جادهها را ۱۸۶ کشته به ۱۴۳ کشته برسانیم و در شش ماه اول نزدیک ۴۵ نفر کمتر شده بودند.
وی به حادثه تصادف نوربخش و تاج الدینی رئیس و معاون تامین اجتماعی در گرگان اشاره کرد و گفت: خودروی من و وزیر تعاون با دوسه متر فاصله در صحنه بود و تریلی به ماشین ما برخورد نکرد و به ماشین بعدی اصابت کرد و این اتفاق تلخ رخ داد.
نکته قابل توجه سخنان استاندار گلستان اینجاست که وی اظهار کرده بود “در اولین شورای ترافیک، تمام تقاطعها خطرناک را در سفر آخوندی وزیر سابق راه به وی نشان دادیم که این نقاط باید اصلاح شود.” اما متأسفانه مانند دهها کار بر زمین مانده در وزارت راه، بهبود و اصلاح شرایط جادههای گلستان نیز در حد بازدید باقی ماند و دستوری از سوی وزیر سابق راه برای اصلاح آنها صادر نشد تا امروز شاهد این مصائب نباشیم.
وضعیت بد جادهها صدای ائمه جمعه را هم درآورد
حجت الاسلام موسی شاعری با تأکید بر اینکه حادثه تصادف رئیس سازمان تأمین اجتماعی و معاونان وی اخطاری بزرگ برای استاندار گلستان و دیگر مسئولان بوده است، متذکر شد: این جاده گنجایش این همه ماشین سنگین را ندارد لذا استاندار گلستان و دیگر مدیران مربوطه باید بدنبال احداث کمربندی برای عبور کامیون باشند.
امام جمعه شهرستان کردکوی خاطرنشان کرد: بارها و بارها شاهد تصادف بسیاری از هم وطنان مان در این بریدگی ها و جاده های این منطقه بوده ایم که متأثرمان می کرده است.
راهحل درست چیست؟
راهحلهای موجود برای گذر از یک سمت بزرگراه به سمت دیگر آن همان راهحلهای استاندارد موجود در تردد اتومبیلها در سراسر جهان است که عبارتند از:
– نصب چراغها و علایمراهنمایی بهمنظور آگاهسازی رانندگان.
– ساختن زیرگذر یا روگذر مخصوصا در بزرگراههای خارج شهری.
– ساماندهی دوربرگردان در مسیر این جاده
– شکل هندسی نامناسب دوربرگردانها
تصادف در دوربرگردان حوالی روستای باغو کناره بندرگز و کشته دو نفر در این حادثه
شکی نیست که ساختن دوربرگردان برای وزارت راه عملا هزینه چندانی ندارد.
یکی از مناطق حادثه خیز در جادهای استان بریدگی هاست (دوربرگردانها) که باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شده است.
بیشتر بریدگیهایی که در محورهای بزرگراهی استان وجود دارد ناایمن است و باید تبدیل به دوربرگردانهای یوترن شود.
متأسفانه جادههای غرب استان گلستان دارای دوربرگردن های نامناسب است که همه ساله تعداد زیادی تصادف در این نقاط رخ می دهد که همراه شاهد جان باختن و مجروحیت بسیاری از هم وطنانمان می شویم.
نداشتن دوربرگردان های استاندارد ، روشنایی کم در شب و عدم توجه به احداث دور برگردان در مکان مناسب این مسیر و عدم رعایت حق تقدم، نداشتن شانه مناسب – وجود مسیر فرعی به اصلی روستایی – عدم استفاده بعضی از خودروها هنگام دور زدن از راهنما – ورودی بیش از ظرفیت از سمت غرب و شرق استان – نزدیکی بریدگی به پل از جمله عواملی است که باعث شده در این محور همواره شاهد بروز تصادفات متعدد منجر به جرح و فوت باشیم.
هرچند مسئولین محترم اهم از پلیس راه، اداره کل راه، استانداری و فرمانداری ها همه تلاش خود را در چند سال اخیر انجام داده اند و جای قدردانی و تشکر دارد اما امید می رود مسئولین کشوری و استانی توجه ویژه ای به راههای استان داشته باشند امیدواریم دیگر شاهد هیچ تصادفی نباشیم.
گزارش از یعقوب محمودی