اجتماعی » اخبار » علم و فناوری
کد خبر : 10571
دوشنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

کوههای پوشیده از برف متان در سیاره پلوتون

در سیاره پلوتون منطقه ای تاریک با نام Cthulhu وجود دارد که تقریبا در قسمت زیرین این سیاره قرار گفته و طول آن ۳۰۰۰ کیلومتر و عرض آن ۷۵۰ کیلومتر است که از «آلاسکا» بزرگتر است. در منطقه Cthulhu ناحیه ای قرمز رنگ وجود دارد که با لایه ای از tholins پوشیده شده است که حاوی مولکول […]

کوههای پوشیده از برف متان در سیاره پلوتون

در سیاره پلوتون منطقه ای تاریک با نام Cthulhu وجود دارد که تقریبا در قسمت زیرین این سیاره قرار گفته و طول آن ۳۰۰۰ کیلومتر و عرض آن ۷۵۰ کیلومتر است که از «آلاسکا» بزرگتر است.

در منطقه Cthulhu ناحیه ای قرمز رنگ وجود دارد که با لایه ای از tholins پوشیده شده است که حاوی مولکول های پیچیده ای هستند که بر اثر در معرض نورخوشید قرار گرفتن متان، شکل گرفته اند.

دانشمندان ناسا در تازه ترین تصویر گرفته شده از این قسمت با وضوح بالا متوجه شدند که رشته کوهی به طول ۴۲۰ کیلومتر در قسمت جنوب شرقی Cthulhu وجود دارد که نوک قله آن توسط مواد سفید رنگی پوشیده شده است.

محققین ناسا این تصویر را با تصویر قبلی که توسط دوربین فضاپیما Ralph گرفته شده بود مقایسه کردند و مشخص شد در تصویر پیشین که به رنگ ارغوانی بود گستره یخ متان تقریبا با عکس جدید که پوشش یخ سفید رنگ بر قله کوه را نشان می دهد یکسان است و این بیانگر تغلیظ شدن متان در جو پلوتون بر فراز این رشته کوه است.

همچنین وجود این ماده بر فراز این رشته کوه نشان می دهد که یخ متان ممکن است شبیه به آب در جو زمین رفتار کند که در ارتفاع بالا تغلیظ می شود.