اجتماعی » بین الملل » سیاسی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 104553
جمعه - ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵

بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی مد حجاب/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در غرب

در حال حاضر، به نظر می رسد آمریکا طراحی مد لباس زنان مسلمان را در دست دارد، طیفی از طراحان گوناگون مد از مسلمان گرفته تا غیر مسلمان با هدف درآمدزایی، ارتقاء کارآفرینی، توانمندسازی جامعه خود ازسویی و همچنین پشت پرده هایی برای در دست گرفتن نوع عقاید و سبک زندگی زنان اسلامی از سویی […]

بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی مد حجاب/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در غرب

در حال حاضر، به نظر می رسد آمریکا طراحی مد لباس زنان مسلمان را در دست دارد، طیفی از طراحان گوناگون مد از مسلمان گرفته تا غیر مسلمان با هدف درآمدزایی، ارتقاء کارآفرینی، توانمندسازی جامعه خود ازسویی و همچنین پشت پرده هایی برای در دست گرفتن نوع عقاید و سبک زندگی زنان اسلامی از سویی دیگر اقدام به طراحی و ترویج مد مورد نظر خود می کنند. همچنین نبض این صنعت پردرآمد را با توجه به جمعیت بسیار زیاد و رو به رشد مسلمانان جهان در دستان خود می گیرند. اما باید به سیاست های پشت پرده این طرح ها نیز توجه داشت.

اکنون به تیترهایی از مجلات و خبرگزاری های آمریکایی در زمینه طراحی مد اسلامی توجه کنید:
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
فشن‌نیوز (Fashion News) با تیتر “طراحان مد مسلمان آمریکایی دنیای مد را تغییر می دهند” می گوید که “به دلیل فقدان برندهای تجاری مد برای زنان مسلمان سراسر جهان، شیک پوش بودن چالشی برای برخی از آنهاست. برندهای مد معروف مانند نایک و دولچه گابانا حجاب را به دنیای مد معرفی کردند، اما قطعا لازم است که مد اسلامی زمان زیادی را در این سرزمین پر زرق و برق سپری کند. با توجه به گزارش اقتصاد جهان اسلام از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۶، زنان مسلمان ۲۳۰ میلیارد دلار صرف لباس کرده اند.با این وجود، قطعا برخی از زنانی که این صنعت را تغییر می دهند، زنان مسلمان آمریکایی هستند .”
و یا در مطلبی دیگر آمده است:
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
نیلون (nylon) سایت آمریکایی با تمرکز بر طراحان صنعت مد عنوان می کند که “هر چه پیش می رویم، یافتن لباس مناسب در میان لباس های عریان و شیک به یک چالش تبدیل می شود. البته ما در سال گذشته، شاهد پیشرفت هایی در زمینه حجاب بوده ایم اما هنوز بازار اشباع نشده است.
تعدادی از برندهایی که می توانند صنعت مد حجاب را دگرگون کنند و جهان را تحت تأثیر قرار دهند، در آمریکا مستقر هستند. این صنعت، نگرشی کاملا جدید و نگاهی به دنیای مدرن دارد و هدف آن نه تنها ایجاد اشتیاق در جامعه و قدرت دادن به زنان مسلمان آمریکا و سراسر دنیاست، بلکه ایجاد اعتماد به نفس در پوشاندن بدن و افتخار کردن به حجاب و سبک زندگی است.”
همچنین در مطلبی دیگر می خوانید:
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
شبکه تلویزیونی آمریکایی kcet با تیتر “درونی دنیای مد مسلمانان آمریکایی” اذعان داشت که “چند سال پیش زنان جوان مسلمان در سراسر جهان متوجه شدند که می توانند بدون نیاز به عبارتی خلاقانه در پوشش مدرن از قوانین اسلامی پیروی کنند.
وقتی می گوییم “حجاب”، منظور ما فقط روسری سر کردن نیست، بلکه روسری جزئی از حجاب است. حجاب، یک رفتار فروتنانه ی درونی و بیرونی است. اسلام حجاب و پوشاندن اندام به جز دستها، پاها و صورت را برای زنان لازم دانسته است.
آمریکا در این زمینه موفق بوده و در حال حاضر، طراحان مسلمان آمریکایی در حال پیشرفت هستند. آنها به دنبال ارتقاء کارآفرینی، توانمندسازی جامعه، ایمان و هنر می باشند.”
در مطلبی دیگر نیز آمده است:
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
وبسایت brilliant با تیتر “دگرگونی تجارت با حجاب در زمان معاصر” عنوان کرد که “امروزه یکی از رو به رشدترین مخاطبان در جهان، جمعیت مسلمانان است. در حالی که جمعیت کل جهان در دهه های آینده ۳۲ درصد رشد خواهد داشت، انتظار می رود که تعداد مسلمانان ۷۰ درصد (از ۱٫۸ میلیارد در سال ۲۰۱۵ تا نزدیک به ۳ میلیارد در سال ۲۰۶۰) افزایش یابد. بسیاری از طرفداران برنامه مد لباس مذهبی و بازار لباس مناسب در سال ۲۰۱۵ به ۲۳۰ میلیارد دلار رسید.
به دلیل اینکه زنان مسلمان برای پوشاندن سر و سینه خود از کلاه، چادر و روسری استفاده می کنند، عنصر اصلی این تجارت، حجاب است.
برخی از افراد و شرکت های آمریکایی مانند نایک از صنعت مد حجاب برای تبلیغ و پیشرفت در تجارت خود بهره می برند. این افراد و شرکت ها که در آمریکا مستقر هستند، باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی و در نتیجه رونق اقتصادی این کشور می شوند.”
بهره برداری غرب از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی مد حجاب
نکته حائز اهمیت این است که آیا گروهی که در بالا ذکر آنها رفت و یا گروه های مشابه دیگر غربی که از این صنعت برای دگرگون کردن اصالت، فرهنگ، مذهب و قوانین حجاب در ممالک اسلامی استفاده می کنند و طراحی هایی را که به عنوان حجاب معرفی می کنند آیا با آداب، سنن، فرهنگ و عرف حاکم بر همه ی کشورهای اسلامی تطابق دارد؟!
این نکته به ذهن خطور می کند که آیا می توان به طراحی های مد صادر شده از غرب برای حجاب زنان اسلامی خوشبین بود؟ و یا باید به این نکته توجه داشت که غرب برای گرفتن نبض بازار و پیاده کردن سبک زندگی مورد نظر خود برای زنان اسلامی، با ادعای صرفا طراحی خلاقانه و با هدف شیک پوش کردن زنان مسلمان آیا عقاید و اهداف خود را با هنرمندی به زندگی هایی با سبک اسلامی تزریق نمی کند؟!
مثلاً به تصاویر و نمونه های زیر توجه کنید:
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا
بهره برداری آمریکا از سستی کشورهای اسلامی در زمینه طراحی لباس اسلامی/ دگرگونی فرهنگی ممالک اسلامی توسط طراحی مد در آمریکا

نمونه هایی که در فرهنگ اسلامی و یا حداقل ایرانی نه تنها به عنوان حجاب کامل برای زنان عنوان نمی شوند بلکه به دلیل مغایرت با فرهنگ و عرف جامعه ایرانی، اسلامی نوعی ضدفرهنگ نیز معرفی می شوند!

صنعت مد هر روز افق‌های تازه ای به روی طرفدارانش می گشاید. افق‌هایی سرشار از رنگ و طرح جدید برای آنها که مد روز بودن را می پسندند. این رویه در کشور ما نیز کم و بیش در جریان است، اما نه در راستای چارچوب و قوانین اسلامی بلکه به تبعیت از فرهنگ غرب.
از سویی صنعت مد یکی از پردرآمدترین صنایع حال حاضر جهان و از سویی دیگر جمعیت مسلمانان جهان نیز یکی از جوامع رو به رشد قرن حاضر است، گرفتن نبض بازار وسیع مد و نیز تزریق تفکر اختصاصی در جامعه وسیع مسلمانان، دو جنبه وسوسه برانگیز برای طراحان مد غربی است که خلاء حضور مسلمانان جوامع بزرگ اسلامی همچون ایران در این عرصه، آنان را روز به روز در جهت صدور سلایق خود قوی تر می کند.
در میان اینهمه مدهای پر زرق و برق، جای خالی مدهایی مطابق با پوشش اسلامی و منطبق با عفاف و وقار دختران و زنان مسلمان و با فرهنگ ایرانی زیاد حس می شود. در کشوری که بر اساس  فرهنگ، مذهب و قوانین، حجاب جزء لاینفک پوشاک زنان است، صنعت مد نتوانسته جایگاهی درخور در پوشاک اسلامی پیدا کند. این در حالی است که اندونزی، مالزی و ترکیه با وجود اختیاری بودن حجاب گام های بزرگی در این زمینه برداشته و راه را برای ورود تولیداتشان به کشورهای اروپایی متناسب با تقاضای مسلمانان مهاجر باز کرده اند.
در کشور ما خلاء طراحی پوشاکی مناسب همراه با استانداردهای روز ولی متناسب با فرهنگ اسلامی، ایرانی همواره احساس می شود.
ایران باید از ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان با استعداد رشته طراحی لباس در این عرصه خطیر استفاده کرده و این صنعت را متناسب با اعتقادات و فرهنگ کشور خود ارتقاء دهد که در صورت ارائه کاری شایسته و درخور زنان ایرانی، بدون شک با استقبال بی نظیر آنها مواجه خواهد شد.
معصومه میرحسینی