از کلاهبرداری با شگرد کارت شناور تا جریمه خودروهایی که پول در حساب ندارند
محمد فرجود درباره طرح ترافیک جدید تهران اظهار داشت: پس از آنکه شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ۲۴۱۸ را درباره اجرای طرح ترافیک جدید و نرخ عوارض تردد وسیله نقلیه در محدوده اعلام کرد بلافاصله سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، ضرایب مربوط به اجرای طرح ترافیک را در سامانه مربوطه اعمال کرد. وی افزود: […]
محمد فرجود درباره طرح ترافیک جدید تهران اظهار داشت: پس از آنکه شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ۲۴۱۸ را درباره اجرای طرح ترافیک جدید و نرخ عوارض تردد وسیله نقلیه در محدوده اعلام کرد بلافاصله سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، ضرایب مربوط به اجرای طرح ترافیک را در سامانه مربوطه اعمال کرد.
وی افزود: بر همین اساس طرح ترافیک جدید براساس یکسری ضرایب و زمان تردد محاسبه میشود و به صورت ثابت نیست.
فرجود افزود: براساس ضرایب مختلف نرمافزار مربوط به طرح ترافیک جدید نوشته شد و از سوی دیگر در سازمان فاوا شهرداری نگاهی داشتیم مبنی بر اینکه یک پروفایل شهروندی مربوط به هر یک از شهروندان داشته باشیم تا شهروندان بتوانند بعضی از موارد مربوط به شهرداری تهران را در سامانه «تهران من» انجام دهند که برای شروع، اجرای طرح ترافیک جدید در این سامانه تعریف شده است.
وی افزود: به عنوان مثال هنگامی که پارک حاشیهای در شهر تهران اجرا شود در صورتی که شهروند در مکانهای مشخص شده پارک خودرو داشته باشد از طریق همین سامانه هزینه آن دریافت میشود و امیدواریم در آینده بتوانیم دستکم ۵ سرویس اصلی در شهرداری را در ارتباط با شهروندان، در سامانه «تهران من» ارائه دهیم.
امکان ندارد خودرو در طرح ترافیک نباشد و از حساب شهروندی کسر شود
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به اینکه تمامی دوربینهای پلاک خوان در سطح شهر تهران فعال است و از پلاک تمامی خودروها در محدوده طرح ترافیک عکس میگیرد، گفت: بعضی مواقع شهروندان تماس میگیرند و اعلام میکنند که در محدوده حضور نداشتند ولی از حساب آنها پول کم شده در صورتی که بررسیهای ما نشان میدهد که آن شهروند در محدوده تردد داشته و عکس خودروی وی نیز مشخص است.
دلایل اعلام اطلاعات شهروندان در سایت «تهران من»
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به چه علت شهروندان باید تمامی اطلاعات خود را برای دریافت طرح ترافیک در سایت تهران من بارگذاری کنند گفت: این اطلاعات در راستای تکمیل اطلاعات شهروندان بهمنظور بهرهمندی از خدمات بهتر و دقیقتر، دریافت میشود چرا که سایت تهرانمن تنها برای طرح ترافیک نیست و قطعا میتواند دیگر سرویسها از جمله قبوض نوسازی و پسماند و همچنین ایجاد سرویسهای وفاداری را ارائه دهد و این اطلاعات در شهرداری تهران محفوظ میماند.
فرجود بیان داشت: یکی از نقاط قوت طرح ترافیک جدید، پلاکخوانی و شبکه دوربینها بوده است و اگر این اقدامات نبود خیلی نمیتوانستیم کاری انجام دهیم.
وی افزود: زیربنای ایجاد دوربینهای پلاکخوان در شهر از گذشته تهران ایجاد شده و رفتهرفته تکمیل شده و در حال حاضر پلاکخوانی و کنترل تردد با کیفیت و حجم بالا در سرورهای شهرداری تهران نگهداری میشوند.
در ۲۴ ساعت ۶ میلیون عکس از پلاک خودروها گرفته میشود
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران یادآور شد: میتوان گفت روزانه در طی ۲۴ ساعت ۵ تا ۶ میلیون عکس از پلاک خودروها گرفته میشود.
وی یادآور شد: این قابلیت وجود دارد که در شهر تهران متناسب با ساعت تردد و حضور در هر معبر قیمتگذاری انجام شود. به عنوان مثال اگر خودرویی در یکی از معابر تردد داشته باشد هزینه آن بیشتر خواهد بود تا یک معبر دیگر.
فرجود با تاکید بر اینکه عملیات سنگینی برای اجرای طرح ترافیک جدید هر روز در حال انجام است، گفت: عملیات پردازش تصویر برای پلاکخوانی انجام میشود و درصد بالایی توسط نرمافزار خوانده و مابقی نیز به صورت دستی کنترل میشود و علت اینکه عملیات دریافت و پرداخت با تاخیر در سامانهها انجام میشود به دلیل بار سنگینی بار پردازشی بر روی سرورها است.
ضرایب ریالی طرح ترافیک
وی درباره جدول ضرایب طرح جدید ترافیک نیز گفت: مبلغ پایه یک روزتردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، با در نظر گرفتن ضریب مکانی ۳۰ هزار تومان است که در صورت داشتن معاینه فنی عادی با ضریب یک و داشتن معاینه فنی برتر با ضریب ۰٫۸ و خودروهای برقی و هیبریدی با ضریب ۰٫۱ محاسبه میشود.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران افزود: خودرویی که معاینه فنی ندارد نمیتواند در شهر تردد کند و اگر تردد داشته باشد روزی ۵۰ هزار تومان جریمه میشود که این موضوع در راستای اجرای طرح LEZ است که دادههای مربوط به آن از سامانه سیمفا در وزارت کشور دریافت میشود که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است.
وی افزود: هنگامی که خودرویی وارد محدوده طرح ترافیک میشود اگر حساب شهروندی وی شارژ داشته باشد عوارض با ضریب ۰٫۸ محاسبه میشود و اگر حساب شارژ نداشته باشد با ضریب یک بدهکار و هنگامی که حسابش شارژ شد با ضریب یک بدهی وی از حساب شهروندی کسر میشود.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران افزود: البته با حجم تصاویر سنگینی که در سرورها دریافت میشود با ۴۸ تا ۷۲ ساعت تاخیر از زمان تردد در محدوده طرح ترافیک، نسبت به کسر از حساب شهروندی اقدام شود و ممکن است در آینده بتوانیم هر روز حساب را چک کنیم که باید شهروندان در حسابشان موجودی باشد که جریمه نشوند.
نحوه توزیع سهمیههای طرح ترافیک
فرجود در ادامه به سهمیههای طرح ترافیک در سال جدید اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه شورا ۱۰۳ هزار سهمیه برای طرح ترافیک امسال داده شده است که ۶۳ هزار سهمیه ارگانی و ۴۰ هزار سهمیه نیز عادی است.
وی افزود: حدود ۱۰ هزار سهمیه طرح ترافیک به جانبازان معزز تعلق گرفته است، ۳ هزار سهمیه به بیماران خاص و خبرنگاران، ۴۳ هزار سهمیه نیز به ارگانها و ۷ هزار سهمیه با ۵۰ درصد تخفیف به آژانسها و وانتهای پلاک شخصی داده شده است.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران ادامه داد: طرح ترافیک جانبازان بالای ۲۵ درصد ۱۰۰ درصد رایگان است و بیماران خاص و خبرنگاران نیز با ۹۰ درصد تخفیف دریافت میکنند و برای ارگانها هیچ تخفیفی وجود ندارد.
وی گفت: فرق سهمیه روزانه با سهمیه ارگانها فقط رزرو است که باید قبل از ورود این کار را انجام دهند که تاکنون سهمیههای عادی که در طول روز ۴۰ هزارتا است ۲۰ تا ۲۵ هزار تای آن پر میشود و قیمتهای سهمیه عادی با ارگانها نیز یکسان است.
جریمه خودروهایی که در حساب شهروندی پول ندارند
فرجود افزود: اگر خودرویی وارد طرح ترافیک شود و از روز قبل ورودش را رزرو نکرده باشد و همینطور برای کسر از حساب شهروندی پول هم نداشته باشد به ازای هر ساعت جریمه خواهد شد که درمجموع ۶۵ هزار تومان این تخلف جریمه دارد.
کارتهای شناور کلاهبرداری است
وی درباره کارتهای شناور توزیع شده گفت: در گذشته کارتهایی وجود داشت که میتوانستند در طول روز سه خودرو را در بازههای مختلف وارد طرح ترافیک کنند که این کارتها در اختیار بعضی از ارگانها قرار میگرفت. ولی امسال با کارتهای سیار فقط میتوان یک خودرو را وارد طرح ترافیک کرد و اگر بیش از یک خودرو وارد طرح ترافیک کنند جریمه خواهند شد.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران درباره تفاوتهای کارت سیار با سهمیه عادی طرح ترافیک، گفت: تنها مزیت این کارت این است که در روزهای آلودگی هوا که سهمیه عمومی کم میشود کسی که کارت شناور دارد همچنان میتواند یک خودرو را وارد طرح کند و مزیت دیگر آن نیز این است که اگر فردی بخواهد سهمیه طرح ترافیک خود را از یک خودرو به خودروی دیگر منتقل کند باید ۱۰۰هزار تومان پرداخت کند که کارتهای سیار از پرداخت این مبلغ معاف هستند.
وی افزود: امسال در مصوبه شورا ضریب کنترل آلودگی هوا را داریم که در حالت عادی یک است و به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اجازه داده شده است تا ۵۰ درصد این ضریب را در روزهای آلوده افزایش دهد و در تمام جدول اعمال کند.
فرجود افزود: اینکه این کارتها ۸ میلیون تومان به فروش میرسد کلاهبرداری محض است و شهرداری این کارت را به ارگانهای مختلف با اعتبار صفر ریال داده و این کارتها نیز همچنان میبایست در سایت تهران من شارژ شوند و مردم عادی به این کارت اصلا نیازی ندارند و این در صورتی است که سال گذشته کارتهای شناور به بعضی از ارگان ها به مبلغ ۸ میلیون تومان فروخته میشد و میتوانستند سه خودرو را نیز وارد کنند.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران افزود: امسال با اجرای طرح ترافیک جدید تهران رانت برداشته شده است.
طرح ترافیک ۵۴ حالت قیمت گذاری دارد
وی گفت: در جدول طرح ترافیک جدید ۵۴ حالت قیمتگذاری است که در این موارد از شهروندان پول کسر میشود و غیر از آنچه که در جدول آمده است حالت دیگری نداریم.
فرجود درباره ضریبهای تردد در محدوده طرح ترافیک شهر تهران گفت: اگر ترددها از ساعت ۱۰ تا ۱۶ باشد با ضریب ۰٫۷ و اگر از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ و یا ۱۶ تا ۱۹ باشد با ضریب یک و برای خودروهایی که تردد در هر دو ساعت اوج ترافیک داشته باشند با ضریب ۱٫۵ محاسبه میشود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر پلاک خودرویی ورود آن خوانده و خروج از محدوده طرح خوانده نشد چه وضعیتی خواهد داشت، گفت: رویت پلاک در ورود به طرح و خروج از آن مشخص است و در صورتی که این اتفاق نیفتاد براساس رویت اول از حساب آن کم خواهد شد.
فرجود افزود: در حال حاضر بخشی از ترافیک از ساعات اوج به ساعات غیراوج یعنی ساعات ۱۰ تا ۱۶ منتقل شده است که به این دلیل است که قیمت ورود به محدوده طرح ترافیک در این بازه زمانی کمتر است.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران بیان داشت: در بازه زمانی که طرح جدید ترافیک اجرایی شده است، تقاضای سفر با تاکسی زرد در محدوده طرح ترافیک افزایش یافته است.
وی افزود: قطعا میتوان گفت طرح ترافیک جدید آثار و تبعات زیادی داشته است و شاهد خلوتی معابر در ساعات صبحگاهی بودهایم. در خصوص آلودگی هوا نیز باید منتظر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا باشیم.
مهرماه آزمون نهایی طرح ترافیک جدید تهران
فرجود افزود: برای آزمودن دقیق نتایج طرح ترافیک جدید تهران باید تا مهرماه صبر کنیم چرا که در آن بازه زمانی مشخص خواهد شد که این طرح چه مقدار موفق بوده است.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران بیان داشت: با اجرای طرح ترافیک جدید درآمدهای شهرداری تهران کمتر شده است و علت آن این است که همه دارند به نحوی از ضرایب کاهشی نهایت استفاده را میکنند. این در حالی است که سال گذشته قیمت طرح ترافیک برای یک روز متوسط ۲۸ هزار تومان بوده است و در حال حاضر به متوسط ۱۸۷۰۰ تومان رسیده که اگر خودرو معاینه فنی برتر داشته باشد هزینه کمتری را پرداخت میکند.
وی درباره لغو طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه نیز گفت: طبیعی بود که حجم ترافیک در روزهای پنجشنبه افزایش یابد البته در این خصوص نیز باید منتظر باشیم تا در روزهای پنجشنبه و جمعه که طرح ترافیک اجرایی نمیشود به تعادل برسیم و معتقدم بخشی از بار ترافیکی جمعه به پنجشنبه منتقل شده است.
ساکنان در طرح ترافیک
وی گفت: ساکنان خانههای مسکونی که در محدوده طرح ترافیک حضور داشتند در صورتی که قبل از ۸٫۳۰ خارج و بعد از ۵ وارد شوند هزینهای از حساب آنها کسر نخواهد شد.
ارائه نرم افزار موبایلی تهران من
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران گفت: در حال حاضر سایت تهران من با ۶ سازمان از جمله ثبتاحوال، پلیس، سیفما و … وصل است که به زودی نرمافزار موبایلی و USSD آن نیز برای دریافت طرح ترافیک راهاندازی خواهد شد.